• Anonym (Tidenförsvinner)

Gå ner mer i tid?

Jag tycker det är jättejobbigt att vara ifrån mitt ledsna småbarn för att pendla och vara borta långa dagar (jobbar dock redan 80%). Jag känner att orken börjar ta slut (typ emotionellt dränerande). Jag skulle helst omgående vilja gå ner mer i tid. Men hur gör man? "Man" får max gå ner till 75% arbetstid i veckan? Eller kan jag ta ut en föräldradag i veckan trots att jag jobbar 80%? Min chef var snäll i våras och lät mig gå ner i tid redan efter 4 veckor som fast anställd men det kanske inte är samma denna gång.

• Svar på tråden Gå ner mer i tid?
  • Jemp

Du får gå ner i tid i samma omfattning som du är föräldraledig. Hur gammalt är barnet?
    Din chef är inte heller snäll som tillåter detta, utan är skyldig att göra det. Du behöver dock söka föräldraledigt 2 månader i förväg (om de inte kan låta dig göra det i förväg såklart).

• Anonym (Sofie)

Min fasta tid är 80 procent och jag är föräldraledig antingen 12 eller 25 procent. Det får man för försäkringskassan. Det vill säga att du har dagar kvar.
    Annars får man gå ner i tid även utan dagar men jag vet dock inte hur mycket.

• Anonym (Ellen)

Det är som Jemp svarat.
    Du har rätt att gå ner I tid till 75%.
    Det gäller oavsett man tar ut föräldrapenning eller ej.
    Utöver det har man rätt till hel ledighet för barn äldre än 18 mån i samma omfattning som man tar ut föräldrapenning. 
    Så har du dagar kvar är det ju inte något problem.  Annat än att arbetsgivaren måste godkänna.
    Och att du bara har rätt till 3 perioder per år, tar du strödagar går perioderna åt snabbt. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-09-09 22:39:17 följande:

Det är som Jemp svarat.
    Du har rätt att gå ner I tid till 75%.
    Det gäller oavsett man tar ut föräldrapenning eller ej.
    Utöver det har man rätt till hel ledighet för barn äldre än 18 mån i samma omfattning som man tar ut föräldrapenning. 
    Så har du dagar kvar är det ju inte något problem.  Annat än att arbetsgivaren måste godkänna.
    Och att du bara har rätt till 3 perioder per år, tar du strödagar går perioderna åt snabbt. 

Men är det 75% på heltid eller hur mycket man än har fast tid på?
  • Anonym (livet)
    Anonym (Tidenförsvinner) skrev 2024-09-09 22:09:24 följande:
    Gå ner mer i tid?

Jag tycker det är jättejobbigt att vara ifrån mitt ledsna småbarn för att pendla och vara borta långa dagar (jobbar dock redan 80%). Jag känner att orken börjar ta slut (typ emotionellt dränerande). Jag skulle helst omgående vilja gå ner mer i tid. Men hur gör man? "Man" får max gå ner till 75% arbetstid i veckan? Eller kan jag ta ut en föräldradag i veckan trots att jag jobbar 80%? Min chef var snäll i våras och lät mig gå ner i tid redan efter 4 veckor som fast anställd men det kanske inte är samma denna gång.

Både jag och min man bytte jobb för att slippa pendla, på så sätt vann vi en massa tid utan att behöva gå ned ännu mer i tid.

Jag vet att alla inte kan byta jobb bara sådär, men man kan fundera över möjligheten. Min man bytte ner sig jobbmässigt, men såg det som värt det för att ge barnen en bra uppväxt och ett lugnare familjeliv. Nu är våra barn större och han kan satsa mer på jobbet igen. 

I övrigt kan du ju diskutera med din arbetsgivare vilka möjligheter som finns att jobba mindre, jobba hemma eller vad som passar ditt jobb. 
  • Anonym (Tidenförsvinner)
    Anonym (livet) skrev 2024-09-10 08:55:42 följande:
    Både jag och min man bytte jobb för att slippa pendla, på så sätt vann vi en massa tid utan att behöva gå ned ännu mer i tid.

Jag vet att alla inte kan byta jobb bara sådär, men man kan fundera över möjligheten. Min man bytte ner sig jobbmässigt, men såg det som värt det för att ge barnen en bra uppväxt och ett lugnare familjeliv. Nu är våra barn större och han kan satsa mer på jobbet igen. 

I övrigt kan du ju diskutera med din arbetsgivare vilka möjligheter som finns att jobba mindre, jobba hemma eller vad som passar ditt jobb. 
    Tack så mycket för ditt räd. Ja, jag överväger att byta jobb till något annat område. Karriär och pengar kan komma senare. Kan kort säga att mitt yrke inte finns i min stad så isåfall blir det något helt annat...
Svar på tråden Gå ner mer i tid?