• Anonym (H)

Omöjlig regel retur

Beställde en skjorta som jag provade, men den var för stor. Jag returnerade. Nu säger företaget att returen ej är godkänd för det saknades en lapp som skulle ha suttit någonstans fram på skjortan. det fanns en lapp vid kragen som finns kvar. 

Grejen är att jag ej sett någon sådan lapp. Den måste ha fallit av men jag har inte sett den. Kan de verkligen neka min retur när jag ej tagit bort lappen? Den ska ha varit en lapp som sitter fram för att förhindra att man använder den och sedan gör retur, så borde ha sett den, men helt ärligt gjorde jag ej det. Känns väldigt orättvist om de kan neka. 

• Svar på tråden Omöjlig regel retur
  • Anonym (H)

Alltså retur via post 

• Anonym (Jobbar med kundtjänst.)

Kan de bevisa att lappen har suttit där? 
    Du får inte ge upp så lätt.

Var artig men bestämd.
    Det händer tyvärr ofta att varor utan lappar skickas ut.

• Anonym (Abc)

Köp aldrig kläder på nätet. Många har börjat dra av för returkostnader särskilt om du har en historia av att returnera.

Jag har till exempel köpt kläder vid ca 5 tillfällen från en stor aktör inom fritidskläder som bara finns på nätet. 3 av dessa har inte passat och därför skickades de tillbaka. Den sista gången drog de av 100 kr utan förklaring. Jag vet att plagget inte påverkats av att jag prövat det.

Jag handlar aldrig där igen. Men det kanske är bra eftersom deras kläder ändå inte verkar passa mig.

• Mia448
    Anonym (Abc) skrev 2024-09-10 06:30:10 följande:

Köp aldrig kläder på nätet. Många har börjat dra av för returkostnader särskilt om du har en historia av att returnera.

Jag har till exempel köpt kläder vid ca 5 tillfällen från en stor aktör inom fritidskläder som bara finns på nätet. 3 av dessa har inte passat och därför skickades de tillbaka. Den sista gången drog de av 100 kr utan förklaring. Jag vet att plagget inte påverkats av att jag prövat det.

Jag handlar aldrig där igen. Men det kanske är bra eftersom deras kläder ändå inte verkar passa mig.

På vissa nätbutiker kan man bli spärrad för evigt om man gör tex 3 returer på raken. De tar sig sina friheter.
  • Anonym (Olika)

Nätet är stort och självklart kan man köpa kläder där. Däremot behöver man fundera på vilka butiker man handlar på, och i vilken omfattning. 

Precis som det är rimligt att det tar tid, energi och viss resekostnad för att återlämna i en fysisk affär, kostar ibland returer. 

Jag tycker snarare som du gjort, att man bör undvika vissa butiker utifrån de erfarenheter man får ifrån denna.
  • Anonym (Mannen)

Det är upp till företaget att bevisa att lappen satt där. En del företag fotar automatiskt alla ordrar innan de skickas iväg men tror inte det är så vanligt. 

• Agda90

Eftersom majoriteten av kläder som returneras aldrig säljs utan slängs så är det inte så konstigt att företagen inte vill att man ska returnera för mycket. 

www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rldOva/forskaren-rakna-med-att-plaggen-du-skickar-tillbaka-slangs
  • Anonym (Abc)
    Agda90 skrev 2024-09-10 08:43:29 följande:
    Eftersom majoriteten av kläder som returneras aldrig säljs utan slängs så är det inte så konstigt att företagen inte vill att man ska returnera för mycket. 

www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rldOva/forskaren-rakna-med-att-plaggen-du-skickar-tillbaka-slangs

Det är helt rimligt. Vill man slippa att kunder returnerar så bör man ha riktiga storlekguider, där brister många tyvärr. 

Man kan också informera om varför man får straffavgift när man returnerar.

Själv köper jag endast i butik numer.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Abc) skrev 2024-09-10 09:51:49 följande:

Det är helt rimligt. Vill man slippa att kunder returnerar så bör man ha riktiga storlekguider, där brister många tyvärr. 

Man kan också informera om varför man får straffavgift när man returnerar.

Själv köper jag endast i butik numer.

Straffavgift är inte lagligt. Däremot behöver man betala returfrakten om företaget begär det.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 10:46:16 följande:
    Straffavgift är inte lagligt. Däremot behöver man betala returfrakten om företaget begär det.
    Det var kanske fel ord men jag fick ett avdrag på varan på 100 kr. Oklart varför eftersom jag endast provat byxorna och sedan packat dem klanderfritt. Jag tror de vill markera efter som jag returnerat 3 av 5 varor under en 3-5 års period.

Jag protesterade inte men jag tyckte det var lite fult. Det kunde jag fått reda på innan om det var min historik som låg mig i fatet. För mig är det ingen big deal. Jag vet att jag inte ska handla där mer men de lär ju inte gråta då jag inte är någon storkund.
Svar på tråden Omöjlig regel retur