• Anonym (Mått)

Svårare att bli sådär galet kär som äldre?

Har bara varit sådär vansinnigt förälskad och det var i en jag träffade som väldigt ung och höll ihop med sen i 10 år. Efter det har jag dejtat men bara känt pirr med nån enstaka. Har ändå kunnat känna andra typer av kärlekskänslor men avfärdat flera som fel för mig för jag inte känt den där starka kär-känslan, 
    Nu träffar jag en som är den absolut bästa och finaste person jag någonsin dejtat. Bra värderingar, ser bra ut, är en engagerad förälder och dessutom rolig. Det har sen dag ett känts helt rätt på något vis och jag har vissa stunder känt lite pirr. Men det är inte alls som då när jag var ung. Jag funderar på om det är min ålder, mindre hormoner och att jag är mer cynisk och logisk generellt i livet nu som gör det. Eller kan det vara att det inte är rätt för mig? Kanske gör det faktum att mitt första och väldigt långa förhållande var en sån galen film förälskelse som satt i säkert 9 år med pirr till och från, vilket gör att alla som kommer efter känns svaga jämfört med det? 
    Tänker att jag ändå läst om flera i äldre ålder som blir sådär vansinnigt förälskade. Samtidigt vet jag inte om det alltid är den mest sunda typen av kärlek. Min första relation var också väldigt stormig och slutade inte väl. Eller kommer pirret från stark attraktion? 

Kloka ord eller erfarenheter?

• Svar på tråden Svårare att bli sådär galet kär som äldre?
  • Anonym (gg)

Jag har blivit vansinnigt idiotförälskad när jag var 47, på samma sätt som när man var 20. Men det sker ju inte så ofta. Och det var i helt fel person.

• Anonym (Mått)
    Anonym (gg) skrev 2024-09-08 17:39:37 följande:

Jag har blivit vansinnigt idiotförälskad när jag var 47, på samma sätt som när man var 20. Men det sker ju inte så ofta. Och det var i helt fel person.

Det är det jag tänker också för den jag var det i som ung och höll ihop med sådär länge var absolut ingen bra person för mig och ingen jag skulle förälska mig i idag. Idag hade jag sett bristerna och aldrig fallit. Skulle alla dagar välja den jag träffar nu över den andra. Kanske är det så att trygga och fina människor inte triggar det där i en på samma sätt.
  • Anonym (Man)

Jag tror att det är större chans/risk att den galna förälskelsen uppenbarar sig om man inte har en lång lista med preferenser att bocka av, ser allt logiskt strategiskt och rimligt.

Många som chansar och blir sådär galet förälskade inser att vederbörande kanske inte var så vettig tillslut. Men man fick en tur i kärlekskarusellen. Underbart är kort som Magnus Uggla sjunger.

Om man vill ha en vettig relation på sikt så är det nog inte lika vanligt att man tappar det och blir sådär kär och galen.

• Anonym (Mått)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 17:47:48 följande:

Jag tror att det är större chans/risk att den galna förälskelsen uppenbarar sig om man inte har en lång lista med preferenser att bocka av, ser allt logiskt strategiskt och rimligt.

Många som chansar och blir sådär galet förälskade inser att vederbörande kanske inte var så vettig tillslut. Men man fick en tur i kärlekskarusellen. Underbart är kort som Magnus Uggla sjunger.

Om man vill ha en vettig relation på sikt så är det nog inte lika vanligt att man tappar det och blir sådär kär och galen.

Nej men det ligger kanske något i det. Sen dras jag heller inte alls till den där spännande typen mer heller som generellt genererat den typen av känslor i mig som ung. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mått) skrev 2024-09-08 17:51:44 följande:
    Nej men det ligger kanske något i det. Sen dras jag heller inte alls till den där spännande typen mer heller som generellt genererat den typen av känslor i mig som ung. 
    En stor förändring åldersmässigt är även att när du är ung, öppen, full av energi och på gränsen till naiv så kör man bara på.

När man blir äldre så ser man varningsflaggor i mycket. Kanske med all rätt utifrån den erfarenhet man skrapat ihop under livet.

Men det är 2 helt olika utgångslägen för att bli kär och galen.
  • Anonym (Patricia)

Klart man kan bli kär och galen även på förnuftigt vis om man så säger...

Själv har jag gjort resan tvärtom... den fina långsamma kärleken har mer varit av trygg men tråkig karaktär och som visat sig vara helt fel för mig . Jag har kört säkra kort, jobbat förbi möjliga betänkligheter och sett potential.. men det har alltid slutat med besvikelse och insikt om att det inte går att välja så .

Idag är jag 47 och så galet vansinnigt kär och sjukt attraherad i en något äldre partner och det är så rätt, så enkelt. Inga kompromisser.  Inga funderingar. Inga röda flaggor.  Bara ren sund kärlek men den gnistrar om oss så enormt. 

Hur jag kom dit? Jag slutade kompromissa med mig själv. Nolltolerans mot potential.  Jag insåg att mina krav var en lång lista med rädslor och inte sunda värderingar.  

• Anonym (Mått)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-09-08 18:30:37 följande:

Klart man kan bli kär och galen även på förnuftigt vis om man så säger...

Själv har jag gjort resan tvärtom... den fina långsamma kärleken har mer varit av trygg men tråkig karaktär och som visat sig vara helt fel för mig . Jag har kört säkra kort, jobbat förbi möjliga betänkligheter och sett potential.. men det har alltid slutat med besvikelse och insikt om att det inte går att välja så .

Idag är jag 47 och så galet vansinnigt kär och sjukt attraherad i en något äldre partner och det är så rätt, så enkelt. Inga kompromisser.  Inga funderingar. Inga röda flaggor.  Bara ren sund kärlek men den gnistrar om oss så enormt. 

Hur jag kom dit? Jag slutade kompromissa med mig själv. Nolltolerans mot potential.  Jag insåg att mina krav var en lång lista med rädslor och inte sunda värderingar.  

Fast jag har aldrig känt så mer än en gång i livet. Om jag har känslor för någon, känt lite pirr och det är en fantastisk person, ska jag då bryta för att invänta det där som kanske aldrig kommer? Och om det gör det kanske det inte alls är någon som är bra för mig precis som den förra inte var. 
  • Anonym (Bizz)

Hur gammal är du då, tänker på att du kallar dig för "äldre"?

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Mått) skrev 2024-09-08 19:08:49 följande:
    Fast jag har aldrig känt så mer än en gång i livet. Om jag har känslor för någon, känt lite pirr och det är en fantastisk person, ska jag då bryta för att invänta det där som kanske aldrig kommer? Och om det gör det kanske det inte alls är någon som är bra för mig precis som den förra inte var. 
    Jag letade aldrig efter denna man, han kom in i mitt liv hux flux efter jag lämnade en annan relation och vi möttes slumpartat och han är allt jag inte brukat leta efter. Men han slog ner som en blixt och det gick inte att värja mig. 
    Jag tror att det också gjorde sitt. Jag hade aldrig letat efter en sån typ av man varken utseendemässigt eller hur han är som person. Oftast har jag valt bort den typen . Men nu möttes vi på ett sätt som fick mina fördomar att krackelera rejält och pang så var jag fast.

Och jag tror det är viktigt att kunna tänka utanför normen och boxen och lära sig att bli attraherad av andra saker än man normalt blir utifrån sin "comfortzone"
  • Anonym (Mått)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-09-08 19:29:04 följande:

Hur gammal är du då, tänker på att du kallar dig för "äldre"?

Är 45+. Då är man väl lite äldre?
  • Anonym (Kr)

Nej, inte än. Det verkar inte finnas någon man med tillräckligt många bra egenskaper för att jag ska kunna bli galen i honom och känna den där starka gemenskapen. Man är för olika tyvärr.

• Anonym (gg)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 17:47:48 följande:

Jag brukar inte kunna planera och påverka vem jag blir attraherad av, i mitt fall var han tyvärr gift men inte ointresserad. Just nu har vi inte kontakt, men vi kommer ha det igen 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Mått) skrev 2024-09-08 19:34:45 följande:
    Är 45+. Då är man väl lite äldre?
    TJa, jo det är man väl. Men jag tänkte nog kanske tio år till.

Jag blev superkär som 58-åring och vi är ännu lika kära två år senare.

Så det går absolut!
Svar på tråden Svårare att bli sådär galet kär som äldre?