• Freddie K

Höjd funkisskatt

Ja, nu ska de höja funkisskatten. Varför sparka på de som redan ligger ner?

För er som inte vet vad funkisskatten är så drar jag det lite kort nu.

Funkisskatten är en skatt som läggs på för oss som får pengar från Försäkringskassan. Det är alltså en skatt på skatten. Vi som får pengar från Försäkringskassan får alltså betala mer i skatt än de som har vanliga jobb och löner. 

Det tycker jag är så orättvist! Varför ska vi straffas för att vi av någon anledning inte kan ha ett vanligt jobb?

Jag kommer säkert få mothugg nu, men det tar jag.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Höjd funkisskatt
  • Anonym (HH)

Är det för att jobbskatteavdraget höjs som man säger att funkissdkatten höjs?

• Anonym (F)

Att ta från de fattiga, och ge till de rika? Klassisk moderat-politik med andra ord, och helt enligt förväntningarna. 

• Harnok
    Anonym (HH) skrev 2024-09-08 18:32:03 följande:

Är det för att jobbskatteavdraget höjs som man säger att funkissdkatten höjs?

Ja det är vad han menar. Men det är ju ingen skatt som höjs det är bara att de som inte jobbar får betala samma som innan.
  • Mia448
    Freddie K skrev 2024-09-08 16:08:29 följande:
    Jag får sjukersättning. Jag vet inte hur det är med dig som får sjukpenning för sjukpenning får man ju bara en viss period medan sjukersättning är för hela livet.
    Nja. man kan ha sjukpenning i särskilda fall i hela livet om man ej får igenom ansökan om sjukersättning 
  • Anonym (R)

Hoppas ingen som röstade på Tidölaget blev förvånad. Detta visste man skulle inträffa. Sedan är det att säga vad som skulle vara rättvist.

• Aniiee
    Anonym (H) skrev 2024-09-08 16:05:28 följande:

Jag får sjukpenning i särskilda fall. Det är 10.600kr/mån. Menar du att det är det som kommer få ökad skatt? För det skulle bli slutet för mig.

Jag kan glädja dig med att sjukpenning i särskilda fall och boendetillägg höjs med ca 3000 kronor från första januari. Minns dock inte om det är före eller efter skatt.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (hej)
    Aniiee skrev 2024-09-09 03:38:13 följande:
    Jag kan glädja dig med att sjukpenning i särskilda fall och boendetillägg höjs med ca 3000 kronor från första januari. Minns dock inte om det är före eller efter skatt.
    Hej, har ansökt om sjukpenning i särskilda fall +boendetillägg. 
    Är höjningen för alla? Eller bara de som blir beviljade ett visst datum? 

Ska givetvis fråga FK. 
  • Anonym (Rik)
    Anonym (Ada) skrev 2024-09-08 16:07:24 följande:

Inte nog med det. De rika kommer börja betala ännu mindre i skatt.

Och 1 januari måste alla som är 19-23 betala tandläkaren då deras gratis tandvård försvinner. 

Finns få "rika" som betalar mindre inkomstskatt än de med mindre inkomst. Ska det bli orättvist så kan man ju börja med att sätta en rak skatt för alla. 

De med högre inkomster betalar mer skatt, hur du än räknar. Kommer man över brytpunkten, så används tex den inbetalda pensionen till andra istället för att man själv får tillgodoräkna sig det.

Det är riktigt fult att säga att de med hög inkomst inte betalar för sig. Vi har faktiskt ganska låga skatter på vanliga inkomster i Sverige, och ett system för att uppmuntra arbete så vi har råd med bidrag till de som verkligen inte kan jobba. 

Lön        Skatt i % (om man jobbar) 
    20000   17%
    25000   19%
    45000   24%
    65000   31%
    80000   36%
    100000 40%
    150000 46%
  • Mia448
    Anonym (hej) skrev 2024-09-09 06:43:18 följande:
    Hej, har ansökt om sjukpenning i särskilda fall +boendetillägg. 
    Är höjningen för alla? Eller bara de som blir beviljade ett visst datum? 

Ska givetvis fråga FK. 
    Det gäller alla. Det går ju inte ens att leva på i nuläget. Det borde ha höjts direkt när priserna började öka
  • Mentat

Välfärd bygger på arbete, alltså vill regeringen uppmuntra till arbete. De som inte kan arbeta får fortsatt stöd från samhället.

Svar på tråden Höjd funkisskatt