Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Höjd funkisskatt

Ja, nu ska de höja funkisskatten. Varför sparka på de som redan ligger ner?

För er som inte vet vad funkisskatten är så drar jag det lite kort nu.

Funkisskatten är en skatt som läggs på för oss som får pengar från Försäkringskassan. Det är alltså en skatt på skatten. Vi som får pengar från Försäkringskassan får alltså betala mer i skatt än de som har vanliga jobb och löner. 

Det tycker jag är så orättvist! Varför ska vi straffas för att vi av någon anledning inte kan ha ett vanligt jobb?

Jag kommer säkert få mothugg nu, men det tar jag.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Höjd funkisskatt
  • Freddie K
    Anonym (Vanlig arbetare) skrev 2024-09-08 15:59:05 följande:

Intressant och troligen helt orättvist.
    Jag har ett syskonbarn som troligen blir drabbad.
    Kan du ge ett räkneexempel?

Vi betalar 100 kronor mer i skatt per månad än de med arbeten och vanlig lön. Hur mycket den ska höjas med vet jag dock inte och det ör egentligen inte pengarna som är det stora här utan det är principen.
  • Freddie K
    Anonym (H) skrev 2024-09-08 16:05:28 följande:

Jag får sjukpenning i särskilda fall. Det är 10.600kr/mån. Menar du att det är det som kommer få ökad skatt? För det skulle bli slutet för mig.

Jag får sjukersättning. Jag vet inte hur det är med dig som får sjukpenning för sjukpenning får man ju bara en viss period medan sjukersättning är för hela livet.
  • Freddie K
    Harnok skrev 2024-09-08 16:17:49 följande:

Skatten höjs inte för er. Den sänks bara inte för er som för oss andra.

Det är likväl orättvist. 
  • Freddie K
    Harnok skrev 2024-09-08 16:26:02 följande:
    Ja det kan jag hålla med om. De fattigaste i samhället blir fattigare med tanke på inflationen.
    Precis, men jag har det ganska bra ändå, men jag tänker på de som har det sämre ställt. Jag har ju ändå vissa förmåner, så att säga.
  • Freddie K
    Mia448 skrev 2024-09-08 19:56:44 följande:
    Nja. man kan ha sjukpenning i särskilda fall i hela livet om man ej får igenom ansökan om sjukersättning 
    Jag har fått förklarat för mig av juristen på jobbet att sjukpenning då är det något som går över medan sjukersättning då är man sjuk hela livet. Jag kan ju ha missförstått med såklart. 
  • Freddie K

En fråga då: Är det inte bra att ställen som Samhall finns då? Där jag är(inte Samhall), där är det väldigt individanpassat, men vi fyller en viktig funktion. Vi sitter inte bara och dreglar eller lägger pärlplattor eller fikar som många tror. 

• Freddie K
    Mia448 skrev 2024-09-09 12:05:02 följande:
    Problemet är att försäkringskassan måste övertygas om att en person aldrig kan jobba mer. Det är väldigt svårt att bevisa eller motbevisa när det gäller tex ångestproblematik. Man kan träna på saker en hel livstid och därmed ha sjukpenning i en livstid 
    Ok, jag hade i alla fall inga problem med Försäkringskassan. Tack och lov. 
  • Freddie K
    Anonym (H) skrev 2024-09-09 12:09:32 följande:
    Samhall är ju värdelöst, finns tom en dokumentär om detta på uppdrag granskning. De erbjuder bara städjobb vilket bara passar en liten grupp människor. För att inte tala om att det är ett ensidigt och understimulerade arbete. De borde erbjuda olika sorters arbeten så att det kan passa olika människor. Tex administration så att personer som inte klarar fysiskt arbete kan få jobb via dem. Samt till personer som behöver jobba med hjärnan för att må bra. 
    Ok, jag vet inte riktigt hur det fungerar på Samhall. 
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2024-09-09 13:23:36 följande:
    Tyvärr är Samhall inte vad det en gång var. Nuförtiden får funktionshindrade knappt plats på Samhall, kraven är för höga. Istället är det ofta långtidsarbetslösa, nyanlända och andra där.
    Ok, det är ju trist. Vissa typer av folk behöver ju viss typ av arbeten och hjälp och så. Jag tror att alla kan arbeta mer eller mindre. Bara det är individanpassat och så.
  • Freddie K
    Anonym (Em) skrev 2024-09-09 12:10:47 följande:
    Jättebra! Synd att friska långtidsarbetslösa och nysvenskar konurerar ut människor med funktionsvariation bara. Nivån har blivit för hög för många. 
    Ok, ja, det är tråkigt om det är så. Jag känner att vi med diagnoser behöver en fristad. Ett arbete där vi kan känna oss nyttiga och inte bara slängs in i något för att sen glömmas bort. 
  • Freddie K
    Anonym (Em) skrev 2024-09-09 13:34:54 följande:
    Precis. Jag tror att det fungerade så på samhall i början, innan vinstintresset tog över. 
    Så kan det vara och det är jättesynd. Jag är på en privat daglig verksamhet och vi får inte gå med vinst.
Svar på tråden Höjd funkisskatt