Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Problem med att sluta med blöjan

Hej alla! Väljer att skriva detta anonymt då jag tycker det är ganska jobbigt. Jag har en son född augusti-19 och han är nyligen 5 år gammal och går sista året på dagis. Autism nivå 2(medelsvår), ADHD, ingen IF.
    Han använder fortfarande blöja nattetid och även ofta på dagen. Försökte få honom blöjfri vid 3 års ålder men det gick inte. Han kissade ner sig konstant och verkade knappt reagera på det eller att kläderna blev blöta. I samråd med dagis och habiliteringen har vi beslutat att låta honom ha blöjan kvar, han kunde bla gå ute med nerkissad overall i 1,5 timma ute på dagisgården. 

Nu har habiliteringen uppmanat oss igen att starta potträning då det dels gått ett par år samt att han börjar skolan nästa år. Då han inte har IF kommer han gå i vanlig skola och ingen anpassad skola. 

Problemet är fortfarande detsamma. Sonen kissar och bajsar ner sig konstant. Fysiska fel är uteslutna(UVI, förstoppning, tömning). Ser att han är kissnödig men han vägrar gå på toaletten/pottan. Han sitter inte still och klämmer sig där nere och det är verkligen totalpanik men han vägrar kissa/bajsa. 

Han är verbal med oss föräldrar samt pedagogerna på förskolan. Sonen har berättat för oss att han tycker det känns skönt i snoppen att vara kissnödig och därför inte går på toaletten men jag tror mer att det är en undanflykt för att slippa gå på toaletten. Efter en sommar med konstanta nedkissningar och bajs i kalsongerna har vi nu tagit på blöjan igen då han verkligen inte känns motiverad. Nu gör han alla behov i blöjan igen, han säger inte till varken innan eller efter. 

Dagispersonalen har märkt nu efter dagisstart att sonen har börjat med ett nytt beteende Som jag inte riktigt vet hur det ska hanteras då han aldrig gjort så hemma. Personalen har lagt märke till att sonen så fort han tror att det inte är någon vuxen där(att det är barn i hans ålder verkar han inte bry sig om) drar ner byxor och blöja och kissar lite överallt. Han har bland annat kissat i en soffa där flera barn satt och kollade i böcker (!). Även ute på dagisgården har det hänt ett antal gånger att han kissar i sandlådan eller i rutchkanan. Personalen säger till honom direkt och han skrattar bara. De har även lagt märkte till att han ibland drar ut snoppen från blöjan och lägger den på sidan för att sedan kissa ner sig helt och hållet, han skrattar sedan bara när personal hjälper honom att byta kläder. Personalen på dagis vet inte hur de ska hantera detta och inte vi hemma heller. 

Tidigare har han gjort behoven i blöjan men det blir ju jättesvårt när han ska kissa utanför blöjan men inte på toan. Bajset är detsamma som innan, han brukar gå ifrån och vill vara ifred när han bajsar. 
    Vi hemma samt personalen på dagis har också lagt märke till att sonen är mer intresserad av sin snopp, förstår att detta är naturligt men det blir för mycket när han sitter och pillar på den i tid och otid. Har sagt flera gånger att det gör man när man är själv, även dagis säger samma men han fortsätter endå. Har tagit upp detta med habiliteringen men de har inga tips förutom det vi redan gör/säger. 

Tycker dessa problem är så genanta och vet inte hur det ska lösa sig, räcker ut en hand här och hoppas att ni kan komma med lite input som vi inte tänkt på eller missat 
    Tack på förhand / Orolig mamma

• Svar på tråden Problem med att sluta med blöjan
  • Anonym (Orolig mamma)

Puffar 

• Anonym (Orolig mamma)

Ingen?

• Anonym (Orolig mamma)
    MammaIda00 skrev 2024-12-30 12:09:23 följande:

Låter jättejobbigt för er. Min pojke är 4 år och har autism nivå 1 och för oss var det inte lätt att få honom blöjfri. Vi kämpade mycket och det var många olyckor. Det har blivit lite bättre senaste månaden både hemma och på dagis. Vi och dagis tar honom till toaletten varannan timme så får han provkissa och oftast så kommer det något då. 

Det du beskriver om att kissa ute känner jag igen. För vår del var det att sonen ville testa och se vad som hände. Om vi inte tar sonen till toaletten regelbundet kan han göra detta fortfarande, tror helt enkelt han är kissnödig men inte förstår fullt ut vart han ska gå. 

I början protesterade sonen när han togs till toaletten, det slutade med skrik och att han kissade i byxorna istället, sen blev det bättre och bättre ju oftare vi gjorde det. Nu för tiden är det max 3-5 olyckor i veckan med kiss och någon gång i veckan bajs olycka totalt både hemma och på dagis. 

Sonen har tyvärr en tendens att kissa ner sig vid starka känslor, som när han blir väldigt glad, arg eller ledsen som jag inte riktigt vet hur man ska hantera, vår habilitering har inga tips för det heller. 

Jag hoppas verkligen ert problem löser sig, annars kanske ni får fortsätta med blöja ett tag till och ha koll på barnet så han inte kan dra ut snoppen och kissa ner sig. 

Lycka till!

Tack för att du delar din erfarenhet. I vårt fall fungerar det inte att provkissa, inget kommer på toaletten då. Sen 5 minuter senare kan han tömma hela blåsan i byxorna eller dra ner byxorna och kissa där han står. Min son har också starka känslor, men har enbart bajsat i byxorna när han blivit arg, i ren affekt mot vuxna. att använda blöja fungerar inte då han tar bort och kissar ner sig, vi kan inte heller ha koll på honom varje sekund, inte heller dagispersonalen kan ha den kollen på honom precis hela tiden. Nu när det är kallt ute så har han haft blöja under kläderna när de varit ute på dagis för att han inte ska kissa ner overallen, det har funkat men han har hållit sig tills de kommit in för att sen dra ner byxorna och kissa/kissa direkt i byxan genom att dra blöjan åt sidan. Känner oss handfallna. Tycker inte heller det är så trevligt för övriga barn som går på dagiset, där de ständigt måste ha koll för att inte få hans kiss på sig.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Åsa) skrev 2024-12-30 12:33:56 följande:

Jag tycker inte det låter som att han riktigt förstår vad ni vill. Har ni testat bildprat eller bildstöd? Om ni har det och habiliteringens råd inte funkar tycker jag ni ska fortsätta med blöja. Köp snickarbyxor eller liknande så de inte så så lätta att ta av. 

Det finns anpassade skolor som följer vanliga skolans läroplan, att få plats är väldigt svårt men i ert fall tror jag det kommer vara nödvändigt. 

det känns som han endå förstår. nu när vi haft blöja under vinteroverall har det inte kommit en droppe kiss i blöjan. När han kommer in drar han bort blöjan/byxorna och kissar antingen rakt ut på golvet eller i byxorna så han verkar inte ha problem att hålla inne kisset om han vill. Skickar byxor har vi provat men de kan han själv klä av sig och ta bort så det funkar tyvärr inte. vi bor på liten ort så undrar om det finns anpassade skolor med skolans läroplan här. 
Svar på tråden Problem med att sluta med blöjan