Inlägg från: MammaIda00 |Visa alla inlägg
  • MammaIda00

Problem med att sluta med blöjan

Låter jättejobbigt för er. Min pojke är 4 år och har autism nivå 1 och för oss var det inte lätt att få honom blöjfri. Vi kämpade mycket och det var många olyckor. Det har blivit lite bättre senaste månaden både hemma och på dagis. Vi och dagis tar honom till toaletten varannan timme så får han provkissa och oftast så kommer det något då. 

Det du beskriver om att kissa ute känner jag igen. För vår del var det att sonen ville testa och se vad som hände. Om vi inte tar sonen till toaletten regelbundet kan han göra detta fortfarande, tror helt enkelt han är kissnödig men inte förstår fullt ut vart han ska gå. 

I början protesterade sonen när han togs till toaletten, det slutade med skrik och att han kissade i byxorna istället, sen blev det bättre och bättre ju oftare vi gjorde det. Nu för tiden är det max 3-5 olyckor i veckan med kiss och någon gång i veckan bajs olycka totalt både hemma och på dagis. 

Sonen har tyvärr en tendens att kissa ner sig vid starka känslor, som när han blir väldigt glad, arg eller ledsen som jag inte riktigt vet hur man ska hantera, vår habilitering har inga tips för det heller. 

Jag hoppas verkligen ert problem löser sig, annars kanske ni får fortsätta med blöja ett tag till och ha koll på barnet så han inte kan dra ut snoppen och kissa ner sig. 

Lycka till!

Adam 17/12-2020
Svar på tråden Problem med att sluta med blöjan