• Anonym (Panik)

Blir jag av med mitt barn nu?

Hej, jag behöver verkligen lite tips och hjälp från er med erfarenhet eller goda tankar.

Jag har varit i flera utredningar och tvister med mitt ex om min dotter... När hon var ca 5 år anklagade hon honom för att slå henne (han och hans sambo)... Det blev en lång utredning och jag ansågs lämplig och han fick halva vårdnaden och ca halva umgänget trots allt för att de inte kunde bevisas att hon talade sanning. 

En lång väg till att kämpa för ett bättre samarbete därefter...

För ca 2 år sedan flyttade han till Stockholm... Vi bor långt därifrån kan jag nämna. Ca 5-6 timmar bort. 

Förra sommaren kom det in en anonym orosanmälan om att dottern sagt till någon i skolan att hennes pappa slår henne. Det startades en utredning och då sa hon att han inte slår henne men skriker, behandlar henne dåligt, kastat en kastrull i golvet, boxat i bord, skrämt henne etc.. Även denna ledde inte till mycket mer än jag är lämplig som boende förälder. 

Paralellt med denna orosanmälan fick jag en till orosanmälan att pappan är självmordsbenägen som kom från en läkare till soc, även där hände ingenting..

han kommer 1 gång i månaden och träffar henne 2-3 dagar och på loven är hon där halva loven. 

Nu igår ringde socialjouren mig då hon umgåtts med honom, då har en läkare från sjukhuset ringt till socialjouren då dottern berättat att det framkommer fysiskt våld mot henne från mig och min sambo... gud vet vad mer hon berättat... vilket absolut inte stämmer. Har aldrig satt ett finger på henne... Innan hon skulle åka till honom hade hon bett mormor gå ut och slå honom för hon ville absolut inte dit.. sen plötsligt detta... vi har 3 andra barn jag och min sambo och jag är sååå rädd att förlora mina barn nu....... Socialen ska kontakta mig imorgon och prata med henne först och sedan med mig vad jag förstår.

Jag är helt förstörd och sambon också.... Någon med erfarenhet, vad händer nu????Vad gör jag???

• Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?
  • Anonym (Panik)

Någon snälla?

• Anonym (Granbarr)

Nej du blir inte av med dottern. På samma sätt som tidigare kommer en utredning att göras och dottern får säga sitt. 

Det jag spontant tänker är att er dotter mår fruktansvärt dåligt och ropar på hjälp och att hon måste bli sedd och hörd . Ni föräldrar är skyldig att säkerställa att hennes bästa kommer först i exakt alla lägen. Är det tex lämpligt att ha umgänge och  kontakt med pappan om det inte funkar där? Är det till hennes bästa?  

Dottern skulle behöva en kurator eller egen kontakt med soc som kan få henne att berätta hur hon verkligen mår och vad som faktiskt är problemet och hjälpa henne utifrån det.  

• Anonym (Panik)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-09-08 12:22:11 följande:

Nej du blir inte av med dottern. På samma sätt som tidigare kommer en utredning att göras och dottern får säga sitt. 

Det jag spontant tänker är att er dotter mår fruktansvärt dåligt och ropar på hjälp och att hon måste bli sedd och hörd . Ni föräldrar är skyldig att säkerställa att hennes bästa kommer först i exakt alla lägen. Är det tex lämpligt att ha umgänge och  kontakt med pappan om det inte funkar där? Är det till hennes bästa?  

Dottern skulle behöva en kurator eller egen kontakt med soc som kan få henne att berätta hur hon verkligen mår och vad som faktiskt är problemet och hjälpa henne utifrån det.  

Jag tror att hon upplevt höga krav på henne här hemma, exempelvis har vi varit noggranna med hennes läxor, nyttig mat (hon har problem med övervikt), aktiviteter, hon går på 3 olika aktiviteter för att hålla igång. Hon har tyckt de varit jobbigt och skulle helst sitta framför tv och äta sött hela dagarna. Så vi har verkligen försökt för hennes bästa även om de varit kämpigt. Sen är jag gravid med extremt illmående som säkert gjort att jag inte varit mitt bästa jag. hon har också jobbigt med kamrater på nya skolan, hon hade problem med kompisarna även på gamla skolan. Nu samma på nya skolan, hon blir retad och har svårt att sätta gränser och stå på sig. Något vi verkligen jobbat hårt med henne på. 

hon överdriver gärna saker så jag vet inte vart detta kommer ifrån. finns inga bevis genom blåmärken eller annat utan bara hennes berättelse som jag inte fullt fått återberättat från socialjouren heller. Får veta mer imorgon vad hon exakt sagt. Han nämnde något o telefonen om att ?dra i örat???? 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-08 12:42:21 följande:

Jag tror att hon upplevt höga krav på henne här hemma, exempelvis har vi varit noggranna med hennes läxor, nyttig mat (hon har problem med övervikt), aktiviteter, hon går på 3 olika aktiviteter för att hålla igång. Hon har tyckt de varit jobbigt och skulle helst sitta framför tv och äta sött hela dagarna. Så vi har verkligen försökt för hennes bästa även om de varit kämpigt. Sen är jag gravid med extremt illmående som säkert gjort att jag inte varit mitt bästa jag. hon har också jobbigt med kamrater på nya skolan, hon hade problem med kompisarna även på gamla skolan. Nu samma på nya skolan, hon blir retad och har svårt att sätta gränser och stå på sig. Något vi verkligen jobbat hårt med henne på. 

hon överdriver gärna saker så jag vet inte vart detta kommer ifrån. finns inga bevis genom blåmärken eller annat utan bara hennes berättelse som jag inte fullt fått återberättat från socialjouren heller. Får veta mer imorgon vad hon exakt sagt. Han nämnde något o telefonen om att ?dra i örat???? 

Jag tror att hon har ett mycket friare liv hos sin pappa, med allt möjligt att äta, mycket TV och spel, inga aktiviteter? lugn och ro?. Så hon ville bort från det ?jobbiga?? 

hur funkar det med ord mot ord om det inte finns bevis? Hur ska jag tänka om våra andra barn, blir de också utredda?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-08 12:46:44 följande:
    Jag tror att hon har ett mycket friare liv hos sin pappa, med allt möjligt att äta, mycket TV och spel, inga aktiviteter? lugn och ro?. Så hon ville bort från det ?jobbiga?? 

hur funkar det med ord mot ord om det inte finns bevis? Hur ska jag tänka om våra andra barn, blir de också utredda?

Har ingen chans att prata med henne heller för han ska ?skydda henne? från mig nu?. Så han har stängt hennes telefon så jag kan inte nå henne?.. frågan är hur länge han behåller henne och under den tiden är jag säker på att han manipulerar henne?. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-08 12:53:03 följande:

Har ingen chans att prata med henne heller för han ska ?skydda henne? från mig nu?. Så han har stängt hennes telefon så jag kan inte nå henne?.. frågan är hur länge han behåller henne och under den tiden är jag säker på att han manipulerar henne?. 

Som sagt var så behöver er dotter hjälp. En kontakt till BUP vore bra och att hon får akut hjälp. 
    Hon mår uppenbart inte bra just nu av många skäl och hennes agerande är ett rop på hjälp. 

Att ni föräldrar inte kan samarbeta är klart en omständighet som inte ser bra ut för soc givetvis och där kanske ni föräldrar har brustit och kan behöva hjälp med samarbetssamtal på olika sätt .  Ni måste ta hand om er dotter, inget annat är viktigare än det. 
  • Anonym (Ylva)

Jag förstår att du är orolig, men försök hålla dig lugn. Det här kommer troligen redas ut och bli bra igen. 

Spela in och dokumentera all din kontakt med socialtjänsten och exet. Det kan vara bra att kunna gå tillbaka och kolla vad som egentligen sades. 

Har er dotter någon vårdkontakt för sitt mående? Det låter som att hon skulle behöva det. Du kan redan nu ringa BUP för rådgivning så att du vet hur du kan bemöta henne på ett bra sätt i allt det här. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Ylva) skrev 2024-09-08 13:17:23 följande:

Jag förstår att du är orolig, men försök hålla dig lugn. Det här kommer troligen redas ut och bli bra igen. 

Spela in och dokumentera all din kontakt med socialtjänsten och exet. Det kan vara bra att kunna gå tillbaka och kolla vad som egentligen sades. 

Har er dotter någon vårdkontakt för sitt mående? Det låter som att hon skulle behöva det. Du kan redan nu ringa BUP för rådgivning så att du vet hur du kan bemöta henne på ett bra sätt i allt det här. 

Tack för bra råd, det ska jag göra! Största problemet är att han ska "skydda henne" från mig nu och jag vet inte hur länge det kommer att vara så.... 

Det konstiga med hela situationen är att hon absolut inte ville gå till honom i fredags, hon hade bett mormor gå ut och slå honom så hon skulle slippa åka dit... Sen det märkligaste av allt är att hon tvunget skulle ha med sin skolväska fast hon egentligen skulle komma hem på söndagen.. Hon tänker aldrig på sin väska - är glömsk, men denna gången var hon bestämt "jag ska ha med skolväskan"... Känns som om detta var planerat. Pappan berättade inte heller för mig att de skulle till sjukhuset för att hon hade ont i magen, fast vi kommit överens att vi ska berätta sånt. Så hon åker dit för att ha ont i magen och då berättar hon plötsligt att vi slår henne? Det hela känns så planerat och manipulativt..... Och har han då djupt manipuelrat henne och hon håller sig till sin historia så känns det som om både hon och andra barn står i risk...
  • Anonym (lena)

Jag har varit i liknande situation. Mitt ex försökte att behålla våra gemensamma barn när vi var mitt i en vårdnadstvist. Det slutade dåligt för honom. Han blev av med vårdnaden. Försöka att hålla dig lungt. Samarbeta med socialen. Står det i domen att du är boendeförälder? Kontakta jurist och kräva verkstallighet. Hur blir det med skolan för din dotter? Om hon är fölkbokförd hos dig, blir det svårt för honom att fixa skolan. Du kan också göra en orosanmälan mot ditt ex. Skriva att du är oroligt för dottern, att du misstänker att pappan har tvingat henne till detta. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (lena) skrev 2024-09-08 17:17:06 följande:

Jag har varit i liknande situation. Mitt ex försökte att behålla våra gemensamma barn när vi var mitt i en vårdnadstvist. Det slutade dåligt för honom. Han blev av med vårdnaden. Försöka att hålla dig lungt. Samarbeta med socialen. Står det i domen att du är boendeförälder? Kontakta jurist och kräva verkstallighet. Hur blir det med skolan för din dotter? Om hon är fölkbokförd hos dig, blir det svårt för honom att fixa skolan. Du kan också göra en orosanmälan mot ditt ex. Skriva att du är oroligt för dottern, att du misstänker att pappan har tvingat henne till detta. 

Tack för mycket bra svar!!

hur Ska jag tänka kring detta med att hon påstår att vi slagit henne, jag och sambon? Bör det inte komma fram att det inte stämmer? ska Man inte noggrant ange våldet? 
Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?