• Anonym (gurra 35+)

Hur vet man om man blir hittad vid dödsfall?

Bodde i flera år ihop med en tjej, som av någon anledning fick för sig att vara otrogen med sin barndomskompis och sen kickades jag ut. Kort sagt. Vi hann få barn ihop som är i yngre skolåldern.

Jag har bekanta från jobbet mest, mina släktingar bor långt härifrån. Har barnen hos mig varannan vecka.

Eftersom vi har en del hjärt och kärlsjukdomar i släkten går jag lite insiktivt och väntar mig en ganska hastig död, inte för att jag är direkt rädd och ältar i det varje dag, men nu under sommaren hade vi barnen i två veckor i sträck och kunde då gå runt själv i bostaden utan att jag hade någon direkt kontakt med alla mer än något hej på sociala medier. Och väldigt sällan någon spontant hör av sig (tyvärr).

Det som skrämmer mig mest är att kola vippen en måndag dagen efter lämning och sen bli liggandes och ruttna i flera veckor utan att nån märker något. 

Är inte så lätt att skaffa vänner, har försökt i många många år sen jag flyttade hit, och tyvärr försvann en hel del av dem när exet bröt upp allt.

Jobbet skulle ju klart börja inspektera om man itne dök upp, men på semestern är det ju snäppet värre tänker jag....

• Svar på tråden Hur vet man om man blir hittad vid dödsfall?
  • Anonym (Sara)

Bestäm med någon du känner (föräldrarna kanske) att du varje dag ska skicka ett sms (eller ringa) till dem. Om de en dag inte fått något sms eller samtal får de börja försöka nå dig. Till slut kommer de inse att något är fel och kan kontakta polis som då kanske kan komma till ditt hem för att se att du lever och mår bra. 

• Anonym (Fia)

Jag hade oroat mig mer över att bli såpass sjuk/skadad att jag inte själv kunde tillkalla hjälp. Att ligga död och ruttna är förvisso inte så å fräscht, men det är ju ingenting jag skulle lida av.

Så för att ha en chans att få hjälp i tid hade jag nog gjort som Sara föreslår och gjort upp med någon om att ha lite kontakt varje dag bara för att. Kanske känner du någon annan som också lever ensam så att ni kan slå två flugor i en smäll genom att ha lite koll på varandra.

• Anonym (Handläggare)

Trygghetslarm är inte till för unga arbetsföra människor som vill bli hittade i rimlig tid om de dör så det skulle personen inte beviljas ändå om den ansökte om det.

Förslaget med att göra upp med släkting/vän om en enklare daglig kontakt är väl jättebra.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Handläggare) skrev 2024-09-09 09:09:59 följande:

Trygghetslarm är inte till för unga arbetsföra människor som vill bli hittade i rimlig tid om de dör så det skulle personen inte beviljas ändå om den ansökte om det.

Förslaget med att göra upp med släkting/vän om en enklare daglig kontakt är väl jättebra.

Det stämmer. Borde finnas någon app eller liknande som vem som helst kan använda där man varje dag bockar i en liten ruta eller så som signalerar att man lever. 

Eller en typ av ?trygghetslarm? vem som helst kan köpa och använda. Bra affärsidé tänker jag. 
  • Anonym (Ymer)

Vill bara berätta att du inte är ensam om den oron. Hade en kollega i samma situation. Hon hade tät kontakt med sina föräldrar, för både hennes och deras skull (de var lite till åren). De hade också platsfunktionen igång på snap (eller nåt liknande), så att de kunde se var den andra befann sig om de blev oroliga. 

• Anonym (Statham)
    Anonym (gurra 35+) skrev 2024-09-08 09:05:22 följande:
    Hur vet man om man blir hittad vid dödsfall?

Bodde i flera år ihop med en tjej, som av någon anledning fick för sig att vara otrogen med sin barndomskompis och sen kickades jag ut. Kort sagt. Vi hann få barn ihop som är i yngre skolåldern.

Jag har bekanta från jobbet mest, mina släktingar bor långt härifrån. Har barnen hos mig varannan vecka.

Eftersom vi har en del hjärt och kärlsjukdomar i släkten går jag lite insiktivt och väntar mig en ganska hastig död, inte för att jag är direkt rädd och ältar i det varje dag, men nu under sommaren hade vi barnen i två veckor i sträck och kunde då gå runt själv i bostaden utan att jag hade någon direkt kontakt med alla mer än något hej på sociala medier. Och väldigt sällan någon spontant hör av sig (tyvärr).

Det som skrämmer mig mest är att kola vippen en måndag dagen efter lämning och sen bli liggandes och ruttna i flera veckor utan att nån märker något. 

Är inte så lätt att skaffa vänner, har försökt i många många år sen jag flyttade hit, och tyvärr försvann en hel del av dem när exet bröt upp allt.

Jobbet skulle ju klart börja inspektera om man itne dök upp, men på semestern är det ju snäppet värre tänker jag....

Jag förstår egentligen inte oron. Är du död så bryr du dig inte? 

Vad du borde göra är att leva här och nu. Ta hand om kroppen på bästa sätt. Se över matvanor, träning, stress och eventuell medicinering.

• Anonym (Musse)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-09 14:58:50 följande:
    Det stämmer. Borde finnas någon app eller liknande som vem som helst kan använda där man varje dag bockar i en liten ruta eller så som signalerar att man lever. 

Eller en typ av ?trygghetslarm? vem som helst kan köpa och använda. Bra affärsidé tänker jag. 

Så glömmer folk att bocka i och så måste någon ringa och kolla om vederbörande lever. 

Kostar nog en del. 

• Anonym (guru)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-09 14:58:50 följande:

Det finns ett flertal appar som "larmar" utifrån en kontaktlista om telefonen indikerar ett fall, eller om telefonen varit inaktiv/orörlig under en tid man bestämmer själv. I alla fall till Android.

Tänk dig att man ställer in att om telefonen varit inaktiv/orörlig i t ex 24 timmar så meddelas någon anhörig. Denne får sedan hantera detta - ringa upp, åka och ringa på dörren, kontakta polis om den inte får kontakt...
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Handläggare) skrev 2024-09-09 09:09:59 följande:

Jo precis , en frisk person får inte det bara för att han har sjukdomar i släkten.
    Det bästa är väl att bestämma med en släkting eller vän.

Men TS jag tycker det låter lite som att du har fastnat lite för mycket på det. Vad jag har förstått är du frisk? Känns inte som att man ska behöva tänka så mycket på sånt när man är frisk och i 35-40-årsåldern? Du kanske borde gå och prata med nån om det? Det kanske handlar om att du mår dåligt för att förhållandet tog slut och du är ensam? Eller att du inte har så många vänner? Känns som att problemet kanske ligger någon annanstans än just att det kan hända att du blir liggande länge efter att du går bort. 
    Du kanske skulle börja på nån aktivitet och träffa lite mer folk? 

Svar på tråden Hur vet man om man blir hittad vid dödsfall?