Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?

Varför har du gelnaglar om du jobbar inom vården? Har det varit otydliga regler innan?

• Anonym (X)
    Anonym (Mitt enda vackra) skrev 2024-09-08 15:28:06 följande:

Jag sätter ju handskar på om jag ska göra nåt hygieniskt.

Och handskar håller i bästa fall 20-30 min innan dom slutar fungera. Går det hål på dom inte alls. Och gör att dom ska fungera krävs att den basala handhygienen är korrekt. Korta rena naglar och nagelband. Spritade händer alternativt tvättade med tvål och vatten under handskar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (L) skrev 2024-09-08 15:35:49 följande:

Så är det överallt i vården. Fått utskällning när jag glömt att ta bort nagellacket. Löjligt kan man tycka med sånna är reglerna. Bara att följa dem om du vill jobba kvar.

Inte ett dugg löjligt. Det är såna som du som sprider vårdrelaterade infektioner. Jobbar man i vården och har sån inställning till hygienbiten ska man nog fundera om man är på rätt plats.
  • Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-09-08 20:51:49 följande:
    Fast det räcker inte inom vården, tänk på hur många extremt infektionskänsliga patienter det finns! För dem behövs det inte mycket smitta för att de ska bli sjuka. Därför krävs det DUBBEL säkerhet, d.v.s. först helt rena och bakteriefria händer och naglar, och därefter sterila handskar ovanpå!
    Bakteriefria händer får du aldrig. Sterila handskar anvönder man inte heller annat än vid operation. 
Svar på tråden Gelnaglar på LSS boendearbetsplats?