Inlägg från: Anonym (I) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I)

Ellen eller Elly?

Älskar Elly.
    Har en äldre släkting som heter det, vilket ger positiva associationer.

Ovanligare än Ellen.

• Anonym (I)
    Anonym (Devila D) skrev 2024-09-07 22:55:29 följande:
    Elvy är ovanligt, men också Elsy / Elsie kortform för Elisabet.
    Ja, Elsy och Elsie är fina. Elise är också superfint.
    Gillar också Elvy.

Ellie känns mer som Billie, Nellie, Kellie, lite mer smaklöst, obildat.
  • Anonym (I)
    Cathariiina skrev 2024-09-09 10:13:16 följande:
    Här håller jag med. Detta med gubb- och tantnamn handlar inte bara om var namnen befinner sig i cykeln - alltså hur gamla majoriteten av namnbärarna är just nu - utan vissa namn LÅTER helt enkelt gubbigare och tantigare än andra I SIG.

Alla människor "hör" inte detta, men många gör det, och därför tycker jag synd om ungar som döps till vissa av de gubb- och tantnamn som kommit tillbaka. Ellen är ett typexempel, för mig är det Tant Ellen. Om jag tänker på en liten flicka eller en ung flicka som heter Ellen, så tänker jag mig dem på svartvita fotografier från runt sekelskiftet 1900. 

...och när det gäller vissa namn, så är det helt otänkbart att de ska komma tillbaka just av den anledningen. Tänk t.ex. Hulda, Hjördis, Augusta, Eulalia, Albertina, Tomasina! :) Eller Henrietta, trots att det är fint i sig.
    Träffade nyligen en Augusta, och tänkte själv på det namnet för ett par år sedan när Vi funderade på namn. Hulda och Henrietta tror jag också kan komma tillbaka. 
    olika generationer har olika namn de ser som omöjliga.
    Sen beror det nog på om de finns i släkten också. Augusta verkar ha varit ett vanligt namn om man går på kyrkogårdar och kolla, Tomasina stöter man inte på lika ofta..
  • Anonym (I)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-09-09 01:54:06 följande:

Ellie med stavelsen ie har en snittålder på 7,7 år i Sverige. Ellen har en snittålder på 22 år. Elly med stavelsen y har en snittålder på 45,9 år. Elly och Ellie är ju samma namn, skillnaden är bara hur man stavar slutet men Ellie verkar vara poppis just nu. 

De låter ju även olika beroende på om det är y eller ie..
    Elli och och Ellie är samma namn.
  • Anonym (I)
    Anonym (5) skrev 2024-09-09 11:54:08 följande:

Sen är inte Elly och Ellie samma namn. Visst lika uttal när det uttalas snabbt kanske, men nog är det skillnad på Ny och Ni, My och Mie, Kenny och Kenni. Annars hade inte y och i varit två olika vokaler heller antar jag..

Kenni och mie var två kreativa stavningar världen inte behövde.. 😂😂
Svar på tråden Ellen eller Elly?