Inlägg från: Anonym (Tror snarare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tror snarare)

Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?

Anonym (Mvh) skrev 2024-09-16 11:49:53 följande:
    Jag har duschat mycket på simhallen och tycker att det inte är så ovanligt som man kan tro ändå. Även bland svenska män. Framförallt de som är lite äldre tycker jag inte sällan är omskurna, även om jag inte har nån statistik på det. Det är ju såklart inte varannan, men heller inte jätteovanligt.
    Tror snarare att en del äldre etniskt svenska män som ser omskurna ut har naturligt kort förhud, och det kan även yngre ha.
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Mvh) skrev 2024-09-16 11:50:42 följande:

Har alltid undrat om det var lite vanligare förr på 40 och 50 talet.

Säkert inte. Främst pga den stora muslimska migrationen till Sverige på senare år är det väl fler idag? Omskurna pga förhudsförträngning fanns förr med, men etniskt svenska män som inte haft något direkt medicinskt problem som var omskurna var säkert inte speciellt vanliga då.
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-16 20:34:46 följande:
    Nej du, vi pratar inte om trettiåtingar utan faktiskt om små barn. Du är mot allt som inte är svenskt och kristet. Du har uttryckt rent hat. Så jag är inte förvånad över att du även här sprider ditt "missnöje" med invandring även när det handlar om en kuk ska vara omskuren eller inte. I USA är tex nästan alla omskurna men det är ingen som tycker att devär vilda fanatiker.

Fanatiker eller inte (och i USA är omskärelse oftast icke religiös), men mellan 100 & 200 barn /år har hävdats dör per år i USA pga omskärelse. Jag har läst om 1 fall i Sverige och 1 fall i Norge.

Jag är inte för rutinomskärelse av barn utan fysiska fel, och ser religiös omskärelse av barn snarare som motsatsen till religionsfrihet än religionsfrihet-eftersom religiös omskärelse av barn är vuxnas religionsutövning på barns kroppar, inte barns eget utövande.

Och vad i frågan känselförlust pga bortskurna nervändar så har den som omskurits som barn inget att jämföra med.

• Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-17 14:50:02 följande:

Så du gör skillnad på om det är religiöst eller icke religiöst? Föräldrar i USA som väljer att omskära sina barn pga. bättre hygien är bättre än religiös omskärelse?

De som jag varit med och som varit omskurna lider inte alls av känslobortfall.
    Om jag förstått rätt så finns det fördelar med att vara omskuren. Några av dessa är:

Bättre hygien och renhet. Omskärelse anses göra det lättare att hålla penisen ren och förhindra ansamling av urin och smegma under förhuden.

Minskad risk för urinvägsinfektioner, särskilt hos spädbarn och småbarn.

Lägre risk för sexuellt överförbara sjukdomar, inklusive HIV. Vissa studier har visat en minskad risk för HIV-överföring hos omskurna män.

Minskad risk för peniscancer.

Förebyggande av förhudsförträngning (fimos) och andra problem med förhuden.

Potentiellt minskad risk för livmoderhalscancer hos kvinnliga partners

Nej. Nu  LÄSTE DU INTE MITT INLÄGG innan du svarade. Ja bara nämnde inom parentes att i USA är den vanligaste omskärelsen icke religiös. Jag SA ALDRIG att det var bättre. 

Den som omskurits som barn har inget att jämföra med, och dessutom kan det ibland märkas mer med åren. det är ett faktum att 1000-tals nervändar kapas

Det går att tvätta sig även som oomskuren. Sedan finns såklart fall av förhudsförträngning, men det är rent medicinska fall.

Vad gäller livmoderhalscancer och peniscancer har jag för mig att det oftasst är kopplat till någon av de 13 högrisk-varianterna av HPV-virys-oftast HPV16 eller HPV 18, men även andra ger cancer.

För min del är jag för sex inom äktenskapet och trohet. Ju fler sexpartners ju högre HPV-risk och cancerrisk. ( De vaccin som finns, tex gardasil och ev cervarix, har jag för mig tar inte alla de 13 högriskvirusen. Det finns olika valens på olika av vaccinen.)

Färre partners minskar också risken för andra könssjukdomar, och en viss riskminskning för en del könssjukdomar fås också av kondomer och femidom.

• Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-17 18:35:53 följande:
    Nämen på riktigt. Du som är så smart kan väl förklara för dumma mig. Vad jag vet finns ingen inbyggd penisinsmörjning men det finns svett och kissrester som samlas under förhuden. Ja, jag har lite erfarenhet av penisar och tycker att det luktar äckligt. Därför vägrar jag suga av ickeomskurna killar. Men killar som är omskurna, JA. 😊
    Det finns också olika körtlar o sekret. 
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-17 19:45:15 följande:
    Va? Förklara lite mer tack. Det är första gången jag hör om det.
    Talg från talgkörtlarna på insidan av förhuden som smörjer huden som gör den mer mjuk och sedan förstås sekret från Cowpers körtlar strax nedanför prostatan i samband med sex.
  • Anonym (Tror snarare)
    Anonym (Hena) skrev 2024-09-19 00:37:23 följande:
    Talg? Nja, väldigt lite. Sekret? Svammel! Döda hudrester svett och kiss samlas under förhuden. Luktar nästan altid jätteäckligt. Omskurna är mycket renare.

Jag är själv biologilärare. Nej inte så väldigt "lite". Talgen bidrar till mjukhet och smidighet i huden. Det andra sekretet, det från Cowpers körtlar, är det som ger lite naturligt glidmedel och ofta kallas för försats.

Sedan är det väl ändå lite magstarkt att anklaga oomskurna generellt för att  lukta jätteäckligt. Det FINNS faktiskt oomskurna som är noga med intimhygienen, men du anklagar dem för det motsatta.

Sedan finns en 3:e grupp också, dvs oomskurna som har kort förhud, som anatomiskt ser ut som omskurna, men där en skillnad är att de har både körtlar och nervändar kvar i den korta o mindre synliga förhud som finns.

Svar på tråden Kvinnor hur vanligt är det med omskurna i eran upplevelse?