• gulledig

Omöjligt att gå ner under amning

Ammar mitt tredje barn som jag fick för 5 månader sedan. 
    Gick upp 35kg med första barnet och har sedan dess gått ner dessa en gång, vilket var när jag slutade amma nr 2. Har ammat båda mina barn i drygt 2 år vardera. 

Behöver verkligen gå ner i vikt nu. Väger 117kg och är 177cm. Äter 1800-2000kcal per dag, väger allting och loggar allt. Tränar styrka ca 40min, 5 dagar i veckan och promenerar minst en timme 5-6 dagar i veckan. Försöker ligga på minst 10000 steg om dagen.

Tar levaxin, 200mkg per dag för sköldkörteln.

Borde alltså ligga på ett underskott om jag man räknar bort amningen (som enligt Google ska bränna 300-500kcal Extra per dag) men räknar inte ens med det då det är osäkert antal kcal. 

Varför går jag inte ner? 

• Svar på tråden Omöjligt att gå ner under amning
  • Xenia

Din ämnesomsättning kanske har förändrats?

Hursomhelst så lever du ju sunt iom att du motionerar så mycket varje dag. Så strunta i att oroa dig för vikten så länge du ammar.

Om du inte går ned när du slutat amma så kan du kontakta vården.

• gulledig
    Xenia skrev 2024-09-07 11:26:41 följande:

Din ämnesomsättning kanske har förändrats?

Hursomhelst så lever du ju sunt iom att du motionerar så mycket varje dag. Så strunta i att oroa dig för vikten så länge du ammar.

Om du inte går ned när du slutat amma så kan du kontakta vården.

Den har absolut försämrats IOM att jag äter levaxin för sköldkörteln, har underproduktion vilket påverkar ämnesomsättning mycket och gör den långsam. 

men tänker att jag lyckats tidigare trots sköldkörtelproblem. 

• Anonym (Mamma Mu)

Där har du det, sköldkörtel problemet.
    Att du lyckades gå ner tidigare kanske beror på att du hade lindrigare problem och att levaxinet gjorde sitt jobb men att något nu ändrats och du inte svarar på behandlingen.
    Jag hade samma problem och kämpade på i 10 år ( tyvärr) innan jag fick bukt på mina problem.

En del får kortvariga sköldkörtel problem ett tag efter ( eller under tiden) graviditeten som rättas till efter hand och går till det normala  medan andra får kroniska besvär där värdena går upp och ner och då är det svårare att ställa in medicinen korrekt.

Jag har Haschimoto.

• gulledig
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-09-07 13:12:49 följande:

Där har du det, sköldkörtel problemet.
    Att du lyckades gå ner tidigare kanske beror på att du hade lindrigare problem och att levaxinet gjorde sitt jobb men att något nu ändrats och du inte svarar på behandlingen.
    Jag hade samma problem och kämpade på i 10 år ( tyvärr) innan jag fick bukt på mina problem.

En del får kortvariga sköldkörtel problem ett tag efter ( eller under tiden) graviditeten som rättas till efter hand och går till det normala  medan andra får kroniska besvär där värdena går upp och ner och då är det svårare att ställa in medicinen korrekt.

Jag har Haschimoto.

Har medicinerat i fem år nu och får hela tiden ställa om medicinen. 

vad hjälpte för dig? Tar tacksamt emot alla tips!!

• Lynx123

Du ligger på ett kaloriöverskott, eller i alla fall på det kaloriintag som får vikten att ligga stilla. I ditt fall skulle jag fortsätta träna som du gör, jättebra, men prova att ligga på 1700kcal varje dag för att se om det sker någon förändring på ca 2 veckor. Berätta gärna hur det går. :)

• Anonym (Mamma Mu)
    gulledig skrev 2024-09-07 13:31:37 följande:

Har medicinerat i fem år nu och får hela tiden ställa om medicinen. 

vad hjälpte för dig? Tar tacksamt emot alla tips!!

Jag gjorde en stor kostomläggning,visade sig att jag hade fått intolerans mot allt gluten och annat som påverkade min ssk mycket negativt och på min vikt.
    Jag äter paleo Dvs autoimmun kost.
    Jag fick även efter alla års kamp Liothyrenin som tillägg till Levaxinet.
    De som säger att man ligger på gör högt kaloriöverskott ÄNDÅ vet inte vad de pratar om.
    Jag är mycket kunnig inom kost och hälsa och hade massor av verktyg att hantera min dåliga ämnesomsättning men trots allt så blev INGET bättre.

Detta är ju en SJUKDOM som folk inte fattar att det är och jag blir gruvligt trött på alla goda råd från friska personer.

Nan behöver adekvat hjälp och rätt medicinering.
  • gulledig
    Lynx123 skrev 2024-09-07 13:47:14 följande:

Du ligger på ett kaloriöverskott, eller i alla fall på det kaloriintag som får vikten att ligga stilla. I ditt fall skulle jag fortsätta träna som du gör, jättebra, men prova att ligga på 1700kcal varje dag för att se om det sker någon förändring på ca 2 veckor. Berätta gärna hur det går. :)

nej det gör jag inte. Mitt bmr är 1900. Bränner ca 700 under träning totalt. Grovt räknat ligger jag på 500 underskott och det är innan jag ens räknar med amning. 

• gulledig
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-09-07 13:55:52 följande:
    Jag gjorde en stor kostomläggning,visade sig att jag hade fått intolerans mot allt gluten och annat som påverkade min ssk mycket negativt och på min vikt.
    Jag äter paleo Dvs autoimmun kost.
    Jag fick även efter alla års kamp Liothyrenin som tillägg till Levaxinet.
    De som säger att man ligger på gör högt kaloriöverskott ÄNDÅ vet inte vad de pratar om.
    Jag är mycket kunnig inom kost och hälsa och hade massor av verktyg att hantera min dåliga ämnesomsättning men trots allt så blev INGET bättre.

Detta är ju en SJUKDOM som folk inte fattar att det är och jag blir gruvligt trött på alla goda råd från friska personer.

Nan behöver adekvat hjälp och rätt medicinering.

tack snälla!!! 
    har kollar på paelo tidigare men aldirg gett det en chans, ska absolut göra det. 

• Anonym (Mamma Mu)
    gulledig skrev 2024-09-07 16:14:30 följande:

tack snälla!!! 
    har kollar på paelo tidigare men aldirg gett det en chans, ska absolut göra det. 

Finns en mycket bra grupp på FB som heter Under vårt tak, kolla där🥰
    Stort lycka till🍀
  • Anonym (T3)

Har du kollat fritt T3 och vad ligger det på isf?

Svar på tråden Omöjligt att gå ner under amning