Inlägg från: Anonym (Kritisk Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Någon som gjort orosanmälan?

EpicF skrev 2024-09-09 17:48:25 följande:
    Och vari har jag fel? 

Det vanligaste är att man får ett samtal. Sedan finns det fall när en anmälan är pga misshandel, våld etc där det görs bedömningen att det är fara för barnets liv, och då kan barnet bli omhändertagen. 
    Om det inte finns misstanke om att barnen far illa görs ju ingen anmälan, så ditt antagande om att socialtjänsten skulle höra föräldrar först faller ju. 
    Anonym (Gladeligen kvar på skolan) skrev 2024-09-09 15:33:32 följande:
    Jag har gladeligen kvar mina barn i den skola som gjort två orosanmälningar gällande barnen och deras andre förälder. Detta trots att den sista var väldigt allvarlig och resulterade i separation. 

Jag är glad över att mina barn vågat öppna upp sig för sina lärare. Jag är glad över att de blivit lyssnade på. 

Deras andre förälder är iifs inte riktigt lika glad i skolans beteende. 
    ...och om det varit tvärtom då? Hade du varit lika glad då? Speciellt om du inte ens gjort något fel och känner dig helt frågande inför anklagelserna? 
    EpicF skrev 2024-09-09 20:39:06 följande:
    Nej, det är ingen gängse rutin vis alla orosanmälan. Oftast är det enbart ett började samtal till föräldrarna för att sedan besluta om inredning behövs. 

Är det av mer allvarlig karaktär och grova anklagelser så kan det bli omhändertagande av barnen. 
    Du har helt fel. Jag vet av egen erfarenhet. Finns misstanke om våld hämtas barnen innan föräldrar kontaktas. Det är det första som sker. 

Motiveringen är att man inte ska kunna påverka barnen och att de EVENTUELLT behöver skyddas. Visar sedan utredningen på att det inte förekommer något våld får man förhoppningsvis tillbaks dem. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-11 08:22:53 följande:
    Man får avgöra helt själv hur stor oron är och hur pass säker man är. 

Visst, felaktig anmälan och misstanke om våld är allvarligt, men att undlåta att anmäla och där det faktiskt förekommer våld är ännu mer allvarligt.

Så där får man ta att en del blir anmälda och utredning visar att allt är ok, för att inte riskera att missa dem där det verkligen förekommer oegentligheter.

Fler borde ha sånt civilkurage som din granne. 
    Ser flera problem med resonemanget. 

-Anmälan i sig leder många gånger till skador som inte går att reparera. De relationerna återskapas aldrig och förtroenden förbrukas. 
    - Såväl barn som vårdnadshavare riskerar att bli traumatiserade.
    - De ger upphov till ryktesspridning med allt vad det innebär.
    - Får man en polisanmälan på sig och arbetar med sådant där reglerna säger att man inte får arbeta om man är föremål för utredning där fängelse finns i straffskalan. Ja, då betyder det problem både för den det berör och dennes barn.
    - Omotiverade anmälningar tar tid och resurser från fall där det faktiskt är motiverat. 
    - Sekretess och diskreation slarvas det med.

Lösningen måste vara mer fingertoppskänsla från de inblandade parterna. Främst soc. 
    Det hela måste skötas smidigare och diskretare. Att börja med att samtala för att eliminera ev missförstånd innan barn hämtas till förhör av polis är rimligt. 
    Idag känns det som att fokus snarare ligger på att sätta dit föräldrar snarare än att skydda barn. 

Att betrakta alla föräldrar som potentiella förövare är fel. 

Rättssäkerheten är katastrofal. 
    Anonym (Näe) skrev 2024-09-12 05:35:45 följande:
    Traumatiserade?

Var glad att vi lever i fred och tänk hur vidrigt en del människor i världen har det. Nära oss också...
    Vet inte om jag förstår dig. Barn blir hämtade av polis av ovetande föräldrar. Föräldrar blir fråntagna vårdnaden under kortare eller längre tid. Barn och föräldrar blir rädda och traumatiserade. 
    Även om kommande polisutredning, soc utredning eller i förekommande fall domstol friar föräldrarna (vilket är fallet i typ 99% av fallen), så är skadan redan skedd. 

Du tycker det är okej, för att det är krig i Ukraina eller svält i Afrika? Förstår jag dig rätt då? 

Konstigt resonemang anser jag. Ovanstående blir inte mindre fel för att det finns andra hemskheter i världen. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-12 08:27:10 följande:
    Så kan det vara.

Men man kan inte tillåta vanvård eller övergrepp mot barn bara för det. 
    Men du tycker det är okej att skapa 100 fall av traumatiserade personer för att ev komma åt ett fall av misstänkt vanvård?

Känns som elefanten i porslinsaffären. 

Socialtjänsten bör arbeta enligt andra metoder. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-12 11:14:37 följande:
    Alla socialtjänstanmälningar och ingripanden är inte sådär traumatiska som du varit med om. Långt ifrån faktiskt.

Men ja, traumat att vara utsatt för vanvård eller våld i familjen är lika viktigt att ta på allvar. 
    Vad vet du om det?
    Finns hur många vittnesmål som helst om missförhållanden i processen. 
    Socialtjänsten tar sen heller inget som helst ansvar för de problem de själva SKAPAT. De följer inte upp. De hjälper inte till med någon rehabilitering eller ersätter för förlorad arbetsinkomst m.m. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-12 16:20:10 följande:
    Det vet jag eftersom jag gjort ett antal orosanmälningar och ingen av dem har gått till såsom du beskriver. Jag har även själv blivit socialtjänstanmäld och då gick det inte heller till såsom du beskriver. Så, jag skulle absolut inte avstå att göra en orosanmälan på grund av det du beskriver, för det är inte representativt. 
    Vet du vad?  Du pratar strunt och du gör bort dig i själva stund som du skriver. 
    För det första ska det råda sekretess så du ska inte känna till förfarandet eller utgången som anmälare. Då är det något som är fel, vilket i och för sig inte skulle förvåna mig. Du ska inte känna till vare sig process eller utfall.  För det andra är det rutin att det ska gå till precis som jag beskriver. Du vet med andra ord inte vad du talar om. 

Barnen ska hämtas utan föräldrars vetskap.
    Polis ska hålla förhör med dem.
    Tillfällig vårdnadshavare ska utses.
    Allt detta ska ske innan föräldrar i överhuvudtaget vidtalas. Sedan beroende på vad förhör och samtal med socialtjänsten ger, kan ev vårdnaden ges tillbaka, men det är inte steg 1, utan det är att den fråntas. Det är gängse rutin. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-12 16:20:10 följande:
    Det vet jag eftersom jag gjort ett antal orosanmälningar och ingen av dem har gått till såsom du beskriver. Jag har även själv blivit socialtjänstanmäld och då gick det inte heller till såsom du beskriver. Så, jag skulle absolut inte avstå att göra en orosanmälan på grund av det du beskriver, för det är inte representativt. 
    Du har som sagt helt fel. 

Det är så här processen går till.

Det var också vad som hände i det fall jag tänker på då. Med enda skillnaden att sekretessen helt åsidosattes och att det var falskt alarm. Det senare är också ganska centralt, eftersom hela denna soppa skapade massvis mex problem 
    Anonym (Gladeligen kvar på skolan) skrev 2024-09-12 18:08:28 följande:
    När ska du förstå att du har fel? Att det inte alls är så det fungerar utan att det helt och hållet beror på allvarlighetsgrad i anmälan, om åklagare blir involverad eller ej. Åklagare blir inte involverad i alla anmälningar, men alla anmälningar behöver hanteras och utredas.
    Fast jag har ju inte fel. Du kan ju själv kolla på länken ovan.

Allvarlighetsgrad i anmälan säger du? Ja, om någon anmäler att de sett en 14-åring tjuvröka tror inte jag heller att polis och åklagare blir inblandade.

Om soc däremot skulle få in en anmälan om misstänkt våld eller sexuella övergrepp så är det däremot rutin att plocka barnen utan att ens ha någon dialog med föräldrar, så är det något som är fel så är det att påstå att processen inte går till så. Föräldrar blir de facto fråntagna vårdnaden av sina barn innan de ens hörts, eller förhörts. Det kan räcka med att soc får in en anonym anmälan så är drevet igång. I 99% av fallen saknar dessa anmälningar helt substans, men det spelar ingen roll. Vårdnaden fråntas föräldrarna i alla fall som steg 1. I steg 2 kan vårdnaden återfås om polisens och socialtjänstens utredning visar att det inte förekommer sådana allvarliga missförhållanden, vilket också är fallet i 99% av fallen.
    Däremot mår såväl föräldrar som vårdnadshavare oerhört dåligt av att tvingas utsättas för detta under utredningstiden som kan pågå under veckor, till och med månader och omgivningens dom är ofta hård oavsett utfall. Så kom inte och säg att jag har fel! 
    Anonym (Gladeligen kvar på skolan) skrev 2024-09-12 20:04:46 följande:
    Inte ens vid misstänkt våld eller sexuella övergrepp är det alltid det sker. En fd arbetskamrats dotter anmälde pappan för det (falskt, dottern var arg på pappan), inte ens under utredningen togs hon från familjen då pappan valde att flytta ut så att dottern kunde bo kvar hemma.  

I mitt eget fall så har du rätt delvis i sak. Ja, man hämtade barnen i skolan och gjorde barnförhör med dem om det som stod i anmälan (saker de själva berättat vid ett tillfälle i skolan för lärare). Barnen lämnades sedan tillbaks till skolan. Jag och den andre föräldern fick samtal om att komma till kommunen samma dag (någon timme senare). Jag dök upp, inte den andre föräldern. Vi pratade löst om vad som förorsakat anmälan, vad de pratat om hon polisen, jag fick bekräfta eller dementera. Då jag bekräftade vissa saker, validerade barnens berättelser och samarbetade gjordes valet att hämta barnen till mig. Då man var orolig för hur den andre föräldern skulle agera (och barnen var oroliga för reaktionen) fick jag frågan om det fanns någon annan stans vi kunde sova eller om de skulle ta oss till skyddat boende. 

Det enda som hade gjort att de hade separerat mig från barnen hade varit om jag insisterat på att åka hem. Jag valde mina barn. 

Så nej, det är inte ens alltid vid misstanke om våld som man separerar barn från föräldrarna helt. Det handlar om den icke misstänkte förälderns förmåga och vilja att skydda barnen från den misstänkte föräldern. 
    När barnen hämtas till barnför har du inte vårdnaden över dina barn. Du blir inte ens informerad om det. 

I ditt fall läser jag det som att det verkligen fanns problem. 

Det sjuka är ju att vårdnaden fråntas utan information. Att noll dialog förs och att rutin är att det ska gå till polis baserat på anmälan från tredje part. Kommer en sådan anmälan från förskola eller skola skulle det kännas väldigt konstigt att låta barnen gå kvar där efteråt. Vem skulle vända bort blicken först vid hämtning/lämning vid utvecklingssamtal m.m.? 

Det sjuka i mitt fall är att de först får in en anmälan från skolan om misstänkt våld i hemmet. Därefter dröjer det flera veckor innan socialen agerar/reagerar på anmälan och då genom att slå på stora trumman och med polis hämta barnet från skolan. Hade misstankarna då varit skarpa kan man ju undra varför de tog sådan tid på sig att agera? Vad hade kunnat hända under tiden? 

Om det inte bedömdes akut, var det då verkligen nödvändigt att stega in i klassrummet och hämta barnet med polis inför öppen ridå?

Känns ju mer som det viktiga var att försöka sätta dit en förälder och få till ett LVU snarare än att skydda ett barn. Det agerandet har jag väldigt svårt att släppa. Har absolut noll förtroende. 
    Anonym (Gladeligen kvar på skolan) skrev 2024-09-12 23:39:15 följande:
    Varför är det konstigt att ha kvar sina barn på en skola där personalen haft en oro för att ett barn far illa hemma? 

Ja, det tar ibland lite tid från det att de får in anmälan till det att de kan agera. De har typ tre veckor på sig att säga om det ska bli en utredning eller om ärendet ska läggas ner. Även om en oro finns för våld under den tiden så är det ju som så att det måste hanteras av åklagare innan de kan prata med barnet/barnen. 

Ja, i vårt fall fanns det grund för både förhör och utredning denna, senaste, gången. Eftersom jag vet att grunden till anmälan ligger i saker barnen sagt när de pratat om hur man beter sig mot varandra och hur föräldrarna beter sig i hemmet så är jag både glad att skolan faktiskt tog det på allvar och för att barnen vågade prata. 

Den första anmälan (också skolan) var lite mer luddig men även där så var jag stolt över barnen och glad över att personalen ändå försökte skydda barn de trodde for illa. 

Hag och barnen har pratat mycket om det, att skolan inte har gjort något fel som anmält, att de inte gjort fel som pratat. Den andre föräldern ser inte saken på samma sätt utan har, ända sedan första anmälan, försökt få barnen att "inte prata skit" och helt enkelt inte ta något som helst ansvar för sin del i det som skett. 
    Därför att de ifrågasätter din lämplighet som vårdnadshavare. 
    Det är även högst sannolikt att det spridits till andra pedagoger, lärare, barn, elever och föräldrar som du kommer ha fortsatt kontakt med. Är du bekväm med detta, så grattis. Vi tog vårt barn från skolan efter terminsslut. Det kändes helt nödvändigt, då det var alltför mycket skitsnack. Föräldrar som inte tillät sina barn att komma hem till oss m.m. Gud vet vad de hade hört för något. Tystnadsplikt sägs det. Verkligen...
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 08:15:56 följande:
    Alla orosanmälningar handlar inte om våld i hemmet. 

Jag förstår att du varit med om en hemsk händelse, men det betyder inte att det alltid är så och upplevs på exakt samma sätt av alla. 

At sekretess åsidosätts är alltid fel. Men då får man arbeta med den frågan, inte undlåta att hjälpa barn som befinner sig i ett utsatt läge. Vad som är falskt alarm vet man inte alltid förrän i efterhand. Därför måste man agera på misstanke, hellre ett falskt alarm än att missa ett allvar. 
    Nej, alla orosanmälningar handlar inte om våld i hemmet, men flera gör det. Förfarandet är även detsamma vid misstänkta övergrepp. 

Att förfarandet är detta är alltså inget som man kan uppleva olika. Det är så det objektivt går till. Det är så det ska gå till enligt regelboken. 

Vilka är förresten "man" som ska arbeta med röjd sekretess? De i personalen som pratat runt med varandra och andra?
    Socialtjänsten som traskar in i klassrummet med polisen?
    Eller är det kanske vi som utsatta? Vad ges vi för möjligheter till upprättelse? 
     Barnet som förlorar klasskamrater? Hur tänker du där? 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 09:33:52 följande:
    Jo, ett och samma förfarande kan upplevas olika av olika personer. Du är inte alla personer, du reagerar som du gör, andra kan ta saker som händer på annat sätt. 

Om myndigheter som arbetar under sekretess bryter den kan det anmälas till IVO. 

Jag kan såklart inte säga nåt om ditt specifika fall. Jag vet bara att de anmälningar som jag gjort har varit befogade och jag kommer att fortsätta att anmäla om jag ser risk för att ett barn far illa. 
    Jag beskriver förfarandet. Hur det objektivt går till i sådana här fall. Det är ingen upplevelse. 

Att du anser att de anmälningar du bidragit med har varit befogade är däremot din personliga upplevelse. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 09:56:47 följande:
    Jag förstår att du har svårt att lyfta blicken från din egen personliga erfarenhet. och hur man upplever ett skeende är något personligt, alla skulle inte uppleva det på exakt samma sätt som du. 

För mig som arbetar med barn så måste jag kunna tänka lite bredare än bara till min egen, eller en förälders upplevelse. Jag måste se till att barn inte far illa, det ingår i min yrkesroll. 
    Nej, knappast. Jag har suttit på flera sidor i den här problematiken. Jag har suttit centralt på en utbildningsförvaltning och sett en hel del. 

Skulle snarare säga att det är du som inte lyfter blicken och ser till helheten. Du utgår bara från din snäva yrkesroll och du gör vad du blivit utbildad att göra. Du ser inte de andra perspektiven som bland annat jag har lyft i en mängd inlägg ovan. 

Jag tror helt ärligt att denna stora mängd med anmälningar som hela tiden kommer in till soc gör mer skada än nytta. 

Alla föräldrar är säkert inte perfekta i alla avseenden och det finns en del ömma punkter här och var. Att trycka in tummen eller vrida om i dessa sår gör dock sällan något bättre. Framförallt sällan bättre för barnen. 

Jag tror att soc behöver en helt annan metodik för att fånga upp de svåra fallet på ett bra sätt. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 11:41:55 följande:
    Så kan det absolut vara. 

Men nu är det ändå det systemet vi har att jobba med. Och många gånger ger socialtjänsten bra stöd och insatser. Och att undlåta att anmäla trots att oro finns kan i många fall ge ännu värre konsekvenser. 
    Den här skrivningen att anmäla varje misstanke är onekligen en gummiparagraf.
    Den kräver fingertoppskänsla för om man tolkar den helt bokstavligt skulle varje enskilt barn bli orosanmält. 

Om man ser statistiskt på det hela är det bara en bråkdel av alla anmälningar som slutar med ett LVU. Det gäller även i de fall man misstänker våld eller övergrepp i hemmet. Dvs även de fall där man hämtat barnet med polis. 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 13:31:14 följande:
    Nej, varenda förälder blir inte anmäld. Man vet när man behöver anmäla och inte. Det bestämmer man efter att ha tänkt både ett och flera varv. 

Det där sista du skriver förstår jag inte riktigt. Syftet med en anmälan är att förbättra en situation som barnet befinner sig i. Så åtgärderna för att förbättra läget kan såklart vara olika beroende på situationen. 
    Läs vad jag skriver. Jag skrev att OM man skulle tolka regelverket bokstavligt SKULLE varje unge orosanmälas. Jag skrev inte att det sker. Vet jag inte säkert att Olle eller Stina inte får stryk hemma, så finns ju en teoretisk misstanke om att de får det. Säger då regelverket att man ska anmäla varje misstanke så kommer det finnas folk som gör det. Tex en mängd blåmärken på ett barn kan ju räcka. 

Vem är "man" som du refererar till? I relation till samtliga anmälningar är det en minoritet som leder till utredningar. Och av utredningarna är det ett fåtal som leder till åtgärder och ett mikroskopiskt antal som leder till LVU, så nej - "man" verkar inte ha någon vidare fingertoppskänsla eller omdöme. 
    Anonym (Tre) skrev 2024-09-13 14:00:26 följande:

Det beror ju på att LVU ska vara en sista utväg. Att barnet inte LVU:as utan att familjen får andra stödinsatser betyder verkligen inte att anmälan var felaktig. 

Jag har själv drabbats hårt av fullkomliga idioter på soc, men jag håller med den du diskuterar med att du verkar ha fastnat i det du har varit med om och har svårt att se att det också kan gå till på andra sätt. 

Dessa sk "stödinsatser" är allt som oftast rent bullshit som oroliga föräldrar går med på under tvång (läs hot om LVU). 
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 14:39:04 följande:
    Jag läser vad du skriver, jag håller bara inte med dig. Du verkar ha fastnat i nåt mycket tråkigt som hänt dig. Jag beklagar det. Men det betyder inte att din upplevelse stämmer med hur det är i alla andra fall. 
    Det är värre än så.
    Jag skrev att OM regelverket tolkas bokstavligt om att minsta oro ska anmälas borde alla barn anmälas. På det svarar du att så inte sker. Ett sådant svar visar på att man inte förstått. Du verkar inte förstå skillnaden.

Det är ungefär som om jag skulle skriva att dödsolyckorna har ökat med tvåhundra procent och får till svar att alla dör inte i olyckor. Stämmer, men jag har aldrig hävdar det, så det blir lite goddag yxskaft när man debatterar på det viset. 
    Anonym (Tre) skrev 2024-09-13 14:48:06 följande:
    Och precis så var det med den så kallade hjälp vi fick. Men det betyder inte att allt de gör är skit. 
    Bara till 95%? Skrattande

Jag avböjde faktiskt deras "hjälp". De verkar utgå från att deras klienter lider av intellektuell funktionsnedsättning. Gör man inte det har de inget att erbjuda. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?