• Anonym (Va?)

Någon som gjort orosanmälan?

Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-06 21:10:45 följande:

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

Vad är det som oroar dig som du inte kan ta upp med föräldrarna istället för att springa till soc?
    Tycker du att det är konstigt att de, om du anmäler, blir förbannade på dig som sladdrar till soc utan att ge dem en chans?
    HUR skulle de någonsin mer kunna känna förtroende för dig menar du?
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-07 09:17:51 följande:
    Stor igenkänning. På utbildningar jag gått om detta anvisas vi inom vård och omsorg att alltid anmäla så snart vi känner oro oavsett om allt är uppenbart eller ej. Det görs ju sällan och stor osäkerhet finns. I många fall rycks barnet också bort från den verksamhet den tillhört och man vet inte hur det går.
    Hade inte du bytt dagis om din familj hade anmälts till soc?
    Vore konstigt om de lät barnet/barnen gå kvar.

Hur det går har du inte med att göra heller.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-07 11:31:34 följande:

Nja, endel saker är såpass allvarliga att det inte är tillräckligt att ta det med föräldrar och endel föräldrar har inte förmåga att inse att de brister. Då behövs mer hjälp.

Ja. Jag har förståelse för att kontakten kommer brytas men tycker att det är sorgligt för samtliga inblandade. Så klart har jag inte med att göra vad som händer efteråt men tror det är viktigt att fundera över följder. Men ibland har man inget val.

Kan du inte hittar vad det handlar om?
    Våld, missbruk... och hur du "ser" det?
  • Anonym (Va?)
    EpicF skrev 2024-09-08 18:07:59 följande:
    Det där är bara om man misstänker att det finns fara för liv och hälsa. Annars så kallas vårdnadshavarna till socialen på samtal ang orosanmälan och sedan blir det eventuell utredning. 
    Dessvärre inte.

Iaf inte när det gäller äldre barn/tonåringar.

Du får tro vad du vill.
  • Anonym (Va?)
    EpicF skrev 2024-09-08 18:22:28 följande:
    Jag tror inget, jag vet. 
    Jag vet, jag har upplevt något annat.
    Du får tro vad du vill, mitt liv är mitt facit.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Gina) skrev 2024-09-09 11:50:52 följande:
    Vad som hänt just dig är anekdotiskt och säger inte "så här är det för alla". Det måste du väl ändå förstå?
    Har jag påstått något annat?

Jag sa att personen har fel i sitt uttalande, det är där du borde läxa upp. Inte här.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-09 15:48:46 följande:
    Du skrev att ditt liv är facit... så ja du har påstått något annat.
    Förstår att läsförståelsen är lite knapphändig.

Det jag påpekade var att det en person var så tvärsäker på inte stämmer för att jag har upplevt det motsatta. 
    Lika med facit på att personens påstående inte stämmer.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-09 16:58:32 följande:
    Det  är snarare din förmåga att utrycka dig som är knapphändig. 
    Ja du har säkert upplevt det motsatta men det är fortfarande inte gängse rutin eller regelmässig hantering när det gäller en orosanmälan.
    Haha, visst om du vill få det till det så be my guest.

Sen har du fel vännen, även om du inte har kapacitet att förstå det.

Kjam.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 14:04:12 följande:

Vi är en familj som har ett barn med svår CP skada. Barnet skriker mycket och får utbrott. Vi fick nyligen en ny granne och han gjorde en "anonym" anmälan om att det pågår "våld i hemmet". Det pågick inget våld i hemmet utan det är vårt barn som skriker och det kanske hörs utanför hemmet! Socialtjänsten skrev en anmälan och vi föräldrarna fick svara på en massa obehagliga frågor. De ringde också till skolan och frågade ut vårt andra barn om vad är det som pågår hemma. Detta var extremt jobbigt för oss alla. Jag tycker att grannen borde först prata med oss, lära känna oss och förstå vår situation innan man gör en anmälan. Att bli anklagad för våld mot sina egna barn är extremt jobbigt. Jag tycker inte alls om grannen som anmälde oss. 

Hur kunde du veta att det var grannen som anmält när anmälan var anonym?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-13 14:37:19 följande:
    Det är kanske din uppfattning. Jag delar inte den.
    Dock ät det den krassa verkligheten. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?