Inlägg från: Anonym (Gladeligen kvar på skolan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gladeligen kvar på skolan)

Någon som gjort orosanmälan?

Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-07 23:02:08 följande:
    Så är det ju. Det bör man vara medveten om. Tror ingen förälder som blivit anmäld till soc vill ha sina barn kvar i den förskolan / skolan. Skulle vara intressant att se statistik på det. 

Att sitta och ha samtal och dialog rörande sina barns utveckling, gå på föräldramöten m.m. och träffa någon som soc-anmält barn och föräldrar tror jag de flesta skulle se som oerhört olustigt. Förtroendet är ju helt borta. Trist att behöva riva upp sina barn från kompisar och gemenskap men jag tror de flesta ser det som totalt nödvändigt. Tyvärr slutar inte sådana byten alltid så lyckligt. 
    Jag har gladeligen kvar mina barn i den skola som gjort två orosanmälningar gällande barnen och deras andre förälder. Detta trots att den sista var väldigt allvarlig och resulterade i separation. 

Jag är glad över att mina barn vågat öppna upp sig för sina lärare. Jag är glad över att de blivit lyssnade på. 

Deras andre förälder är iifs inte riktigt lika glad i skolans beteende. 
    EpicF skrev 2024-09-09 17:48:25 följande:
    Och vari har jag fel? 

Det vanligaste är att man får ett samtal. Sedan finns det fall när en anmälan är pga misshandel, våld etc där det görs bedömningen att det är fara för barnets liv, och då kan barnet bli omhändertagen. 
    Det beror helt och hållet på allvarlighetsgrad i anmälan. 

Anmälan 1 var som du säger. Den kom in till socialtjänsten från skolan. Soc ringde mig först och berättade och vi bestämde tid för träff. Sedan fick jag ringa barnens andre förälder (där borde de ha ringt) och berätta vad som skett.

Anmälan 2 var allvarligare. Där bedömdes att det behövde göras en polisanmälan. Barnen hämtades i skolan (det var lärare som tog dem ur klassrummet) och skjutsades till polisen av en polis samt kuratorn på skolan i en civilmärkt bil. Polisen ringde mig först och därefter den andre föräldern. Behövde träffa socialtjänsten samma dag. Jag fick åka och hämta barnen efter inledande samtal. 

Vi fick sedan inte åka hem pga oro gällande den andre förälderns agerande plus att denne inte kom till detta inledande möte. Jag fick alternativen att åka till annan plats hos släkting eller åka till hemlig plats med barnen. Hade jag valt alternativet att åka hem (som trots allt var min första reaktion) så hade jag inte fått med mig barnen och då hade det blivit kaos. Vi åkte till släkting och har inte bott med den andre föräldern sedan dess. 

Den andre föräldern har tagit den hjälp som stått till förfogande och har därmed fått träffa barnen och haft dem på semester även fast vi haft en pågående polisutredning. 

Jag har fått ett enormt stöd från socialtjänsten i detta att ta mig ut ur vår situation.
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-09 19:20:33 följande:
    ...och om det varit tvärtom då? Hade du varit lika glad då? Speciellt om du inte ens gjort något fel och känner dig helt frågande inför anklagelserna? 
    Ja, faktiskt. Eftersom det finns så många som inte blir tagna på allvar, där de vuxna blundar. 

Mitt ex tycker inte att hen betett sig illa heller. Hen anser att det varit en häxjakt. Till en början kom även anklagelser mot barnen att de bara sökt uppmärksamhet och hittat på. 

Ingen kan veta från början och därmed så finns det ibland situationer där det tas felaktiga beslut. Socialtjänsten är under konstant lupp gällande hur de hanterar orosanmälningar där barn är involverade. Oavsett beslut så får de kritik. Antingen gör de för mycket/för drastiska åtgärder, eller så gör de för lite. Det finns inte heller vare sig tydliga regler eller praxis att förhålla sig till. 
    Anonym (Gina) skrev 2024-09-09 19:51:45 följande:
    Alltför många vuxna som blundar.
    Tack för att du delar med dig!
    Ja. Sedan finns det självklart situationer där de betett sig suspekt. Så är det i fallet gällande en barndomsvän och hens barn. Inte på så vis att de placerat barnet, det är helt rätt beslut. Däremot så får inte min barndomsvän eller hens mamma veta vart barnet befinner sig denna gång. Barndomsvännens mamma har haft mer, och stadigvarande, kontakt med barnet hos tidigare fosterfamilj men nu är all kontakt strypt. Där finns det suspekta delar så klart i hur man hanterat det hela.
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-10 13:30:58 följande:
    Du har helt fel. Jag vet av egen erfarenhet. Finns misstanke om våld hämtas barnen innan föräldrar kontaktas. Det är det första som sker. 

Motiveringen är att man inte ska kunna påverka barnen och att de EVENTUELLT behöver skyddas. Visar sedan utredningen på att det inte förekommer något våld får man förhoppningsvis tillbaks dem. 
    Om man anmälan är av sådan grad att det ska göras en polisanmälan så hämtas barnen men det är inte säkert att de tas ifrån föräldrarna för det. Det beror helt på både samarbetsvilja och misstankegraden. 

Mina barn fick stanna med mig under förutsättning att jag inte åkte hem till den andre föräldern. Hade jag valt att göra det så hade barnen placerats däremot. Man ansåg att barnen var trygga och säkra med mig men inte med den andre föräldern. 
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-12 12:27:45 följande:
    Vad vet du om det?
    Finns hur många vittnesmål som helst om missförhållanden i processen. 
    Socialtjänsten tar sen heller inget som helst ansvar för de problem de själva SKAPAT. De följer inte upp. De hjälper inte till med någon rehabilitering eller ersätter för förlorad arbetsinkomst m.m. 
    Med tanke på hur många ärenden Socialtjänsten hanterar så är det förhållandevis få som får dessa problem som du säger är det vanligaste. Självklart är det tragiskt när det blir fel, inte bara när barn dör för att Socialtjänsten varit för försiktig utan även när det blivit fel åt andra hållet. Men det är precis som när det kommer till relationsproblem här på Familjeliv, man hör bara om de dåliga sakerna, inte när det är bra. Samma med myndigheter, du hör bara om när folk har problem med dem, inte när det flyter på bra. 

Du har kassa erfarenheter av Socialtjänsten, jag har bra. Ingen av oss har facit över hur det fungerar. Till skillnad från dig dock så kan jag se saker både från mitt eget håll och från andra sidan. Jag har varit med om både kontakt med dem utan polisförhör av barnen samt att de blivit hämtade (och tillbakakörda) för samtal. Jag har riskerat att få mina barn omhändertagna men då jag samarbetade och hade annan lösning så fick de vara kvar med mig. 
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-12 17:53:27 följande:
    Vet du vad?  Du pratar strunt och du gör bort dig i själva stund som du skriver. 
    För det första ska det råda sekretess så du ska inte känna till förfarandet eller utgången som anmälare. Då är det något som är fel, vilket i och för sig inte skulle förvåna mig. Du ska inte känna till vare sig process eller utfall.  För det andra är det rutin att det ska gå till precis som jag beskriver. Du vet med andra ord inte vad du talar om. 

Barnen ska hämtas utan föräldrars vetskap.
    Polis ska hålla förhör med dem.
    Tillfällig vårdnadshavare ska utses.
    Allt detta ska ske innan föräldrar i överhuvudtaget vidtalas. Sedan beroende på vad förhör och samtal med socialtjänsten ger, kan ev vårdnaden ges tillbaka, men det är inte steg 1, utan det är att den fråntas. Det är gängse rutin. 
    När ska du förstå att du har fel? Att det inte alls är så det fungerar utan att det helt och hållet beror på allvarlighetsgrad i anmälan, om åklagare blir involverad eller ej. Åklagare blir inte involverad i alla anmälningar, men alla anmälningar behöver hanteras och utredas.
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-12 18:08:23 följande:
    Du har som sagt helt fel. 

Det är så här processen går till.

Det var också vad som hände i det fall jag tänker på då. Med enda skillnaden att sekretessen helt åsidosattes och att det var falskt alarm. Det senare är också ganska centralt, eftersom hela denna soppa skapade massvis mex problem 
    Men alla orosanmälningar handlar ju inte om våld i hemmet.
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-12 18:35:05 följande:
    Fast jag har ju inte fel. Du kan ju själv kolla på länken ovan.

Allvarlighetsgrad i anmälan säger du? Ja, om någon anmäler att de sett en 14-åring tjuvröka tror inte jag heller att polis och åklagare blir inblandade.

Om soc däremot skulle få in en anmälan om misstänkt våld eller sexuella övergrepp så är det däremot rutin att plocka barnen utan att ens ha någon dialog med föräldrar, så är det något som är fel så är det att påstå att processen inte går till så. Föräldrar blir de facto fråntagna vårdnaden av sina barn innan de ens hörts, eller förhörts. Det kan räcka med att soc får in en anonym anmälan så är drevet igång. I 99% av fallen saknar dessa anmälningar helt substans, men det spelar ingen roll. Vårdnaden fråntas föräldrarna i alla fall som steg 1. I steg 2 kan vårdnaden återfås om polisens och socialtjänstens utredning visar att det inte förekommer sådana allvarliga missförhållanden, vilket också är fallet i 99% av fallen.
    Däremot mår såväl föräldrar som vårdnadshavare oerhört dåligt av att tvingas utsättas för detta under utredningstiden som kan pågå under veckor, till och med månader och omgivningens dom är ofta hård oavsett utfall. Så kom inte och säg att jag har fel! 
    Inte ens vid misstänkt våld eller sexuella övergrepp är det alltid det sker. En fd arbetskamrats dotter anmälde pappan för det (falskt, dottern var arg på pappan), inte ens under utredningen togs hon från familjen då pappan valde att flytta ut så att dottern kunde bo kvar hemma.  

I mitt eget fall så har du rätt delvis i sak. Ja, man hämtade barnen i skolan och gjorde barnförhör med dem om det som stod i anmälan (saker de själva berättat vid ett tillfälle i skolan för lärare). Barnen lämnades sedan tillbaks till skolan. Jag och den andre föräldern fick samtal om att komma till kommunen samma dag (någon timme senare). Jag dök upp, inte den andre föräldern. Vi pratade löst om vad som förorsakat anmälan, vad de pratat om hon polisen, jag fick bekräfta eller dementera. Då jag bekräftade vissa saker, validerade barnens berättelser och samarbetade gjordes valet att hämta barnen till mig. Då man var orolig för hur den andre föräldern skulle agera (och barnen var oroliga för reaktionen) fick jag frågan om det fanns någon annan stans vi kunde sova eller om de skulle ta oss till skyddat boende. 

Det enda som hade gjort att de hade separerat mig från barnen hade varit om jag insisterat på att åka hem. Jag valde mina barn. 

Så nej, det är inte ens alltid vid misstanke om våld som man separerar barn från föräldrarna helt. Det handlar om den icke misstänkte förälderns förmåga och vilja att skydda barnen från den misstänkte föräldern. 
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-12 22:25:12 följande:
    När barnen hämtas till barnför har du inte vårdnaden över dina barn. Du blir inte ens informerad om det. 

I ditt fall läser jag det som att det verkligen fanns problem. 

Det sjuka är ju att vårdnaden fråntas utan information. Att noll dialog förs och att rutin är att det ska gå till polis baserat på anmälan från tredje part. Kommer en sådan anmälan från förskola eller skola skulle det kännas väldigt konstigt att låta barnen gå kvar där efteråt. Vem skulle vända bort blicken först vid hämtning/lämning vid utvecklingssamtal m.m.? 

Det sjuka i mitt fall är att de först får in en anmälan från skolan om misstänkt våld i hemmet. Därefter dröjer det flera veckor innan socialen agerar/reagerar på anmälan och då genom att slå på stora trumman och med polis hämta barnet från skolan. Hade misstankarna då varit skarpa kan man ju undra varför de tog sådan tid på sig att agera? Vad hade kunnat hända under tiden? 

Om det inte bedömdes akut, var det då verkligen nödvändigt att stega in i klassrummet och hämta barnet med polis inför öppen ridå?

Känns ju mer som det viktiga var att försöka sätta dit en förälder och få till ett LVU snarare än att skydda ett barn. Det agerandet har jag väldigt svårt att släppa. Har absolut noll förtroende. 
    Varför är det konstigt att ha kvar sina barn på en skola där personalen haft en oro för att ett barn far illa hemma? 

Ja, det tar ibland lite tid från det att de får in anmälan till det att de kan agera. De har typ tre veckor på sig att säga om det ska bli en utredning eller om ärendet ska läggas ner. Även om en oro finns för våld under den tiden så är det ju som så att det måste hanteras av åklagare innan de kan prata med barnet/barnen. 

Ja, i vårt fall fanns det grund för både förhör och utredning denna, senaste, gången. Eftersom jag vet att grunden till anmälan ligger i saker barnen sagt när de pratat om hur man beter sig mot varandra och hur föräldrarna beter sig i hemmet så är jag både glad att skolan faktiskt tog det på allvar och för att barnen vågade prata. 

Den första anmälan (också skolan) var lite mer luddig men även där så var jag stolt över barnen och glad över att personalen ändå försökte skydda barn de trodde for illa. 

Hag och barnen har pratat mycket om det, att skolan inte har gjort något fel som anmält, att de inte gjort fel som pratat. Den andre föräldern ser inte saken på samma sätt utan har, ända sedan första anmälan, försökt få barnen att "inte prata skit" och helt enkelt inte ta något som helst ansvar för sin del i det som skett. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?