Inlägg från: Anonym (Kritisk Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Någon som gjort orosanmälan?

Bobo skrev 2024-09-06 23:49:34 följande:
    Är du säker på detta? Det är klart att din chef kan ha förväntningar på att du ska anmäla, det ingår i din profession och din arbetsbeskrivning men prosanmälningar är ofta komplexa och jag skulle själv aldrig orosanmäla utan att samråda med arbetslag och chef. Skulle vi vara oense får jag ju följa min egen magkänsla men jag tycker att det är självklart att man kan prata med sin chef om sådant här. Vad ska man annars ha en rektor till?
    Det är väl ändå inte tillåtet att bolla runt orosanmälningar med hela arbetslag? Det råder väl ändå tystnadsplikt? Låter klart olämpligt! 
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 22:11:21 följande:
    Dom kan ju prata med mig eftersom det egentligen är jag som gjort anmälan men att vi av säkerhetsskäl inte vill ge vårat namn och adress. Utan istället står chefens namn (vanligt namn) och adressen till våran arbetsplats. Ich de lämnar ju inte några detaljer till mig utan är ju jag som sitter på alla detaljer om det rörda fallet. 
    Det framgår av utredningen vem som gjort anmälan. Det är sedan busenkelt att kolla upp någons adress.
    Att namnet är vanligt spelar ingen roll. Det är bara att begära ut personaliggaren från kommunen (offentlig handling). Därefter söka på Ratsit eller kontakta Skatteverket. Om man i sin yrkesroll känner sig tvingad att göra en anmälan bör man rakryggat kunna stå för den. 
    Anonym (Va?) skrev 2024-09-07 10:22:27 följande:
    Vad är det som oroar dig som du inte kan ta upp med föräldrarna istället för att springa till soc?
    Tycker du att det är konstigt att de, om du anmäler, blir förbannade på dig som sladdrar till soc utan att ge dem en chans?
    HUR skulle de någonsin mer kunna känna förtroende för dig menar du?
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-07 09:17:51 följande:
    Stor igenkänning. På utbildningar jag gått om detta anvisas vi inom vård och omsorg att alltid anmäla så snart vi känner oro oavsett om allt är uppenbart eller ej. Det görs ju sällan och stor osäkerhet finns. I många fall rycks barnet också bort från den verksamhet den tillhört och man vet inte hur det går.
    Hade inte du bytt dagis om din familj hade anmälts till soc?
    Vore konstigt om de lät barnet/barnen gå kvar.

Hur det går har du inte med att göra heller.
    Så är det ju. Det bör man vara medveten om. Tror ingen förälder som blivit anmäld till soc vill ha sina barn kvar i den förskolan / skolan. Skulle vara intressant att se statistik på det. 

Att sitta och ha samtal och dialog rörande sina barns utveckling, gå på föräldramöten m.m. och träffa någon som soc-anmält barn och föräldrar tror jag de flesta skulle se som oerhört olustigt. Förtroendet är ju helt borta. Trist att behöva riva upp sina barn från kompisar och gemenskap men jag tror de flesta ser det som totalt nödvändigt. Tyvärr slutar inte sådana byten alltid så lyckligt. 
    EpicF skrev 2024-09-07 23:27:46 följande:
    Det är en självklarhet att man pratar med sina kollegor som också jobbar på ex den förskolan barnet i fråga går på. 

Tystnadsplikten går mot att prata om andra barn med andra föräldrar eller utomstående, inte mot att prata med sina kollegor. 
    Du måste ju fatta att i samma stund som det börjas prata runt dröjer det ju inte länge innan ryktet spritt sig till hela personalstyrkan, samt barn och föräldrar.

Vem skulle vilja ha sitt barn kvar på den förskolan/skolan efter något sådant?

Kul att sitta på de kvartssamtalen och föräldramötena. En orosanmälan betyder i allmänhet två saker. Den läggs ned av soc i 99% av fallen efter avslutad utredning och föräldrarna tar sina barn därifrån. Största förlorarna är antagligen barnen. 

De flesta går nog inte så långt att de börjar hota personalen, men det är nog inga vackra tankar som tänks. Det är ju bara att sätta sig in i situationen själv. 
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-08 09:26:28 följande:

Du verkar lite paranoid i ditt tankesätt. Varför skulle det spridas rykten till HELA  personalstyrkan och andra barn och föräldrar? Det är helt orimligt.
    Har själv tre barn som gått i olika skolor och jag har aldrig  någonsin hört om någon socanmälan gällande någon skolkamrat till barnen men det lär ju ha förekommit ett antal sådana för barn i skolorna mina barn gått i genom åren.

Du verkar mest försöka skrämma upp folk alternativt ogilla skolpersonal och socialtjänsten. 

Börjar det pratas runt är det klart att ryktet sprids. 
    Att du inte hört något beror antingen inte skett anmälningar eller att det inte pratats runt. 

Att föräldrar som blivit orosanmälda av skolan inte vill låta sina barn gå kvar där är rätt självklart om du tänker efter lite. 

Det som händer om ett barn anmäler att mamma varit dum, eller på något vis misstänks ha brukat våld mot barnet är följande.

Pedagog/lärare kommunicerar med rektor som gör anmälan till soc. 

Soc kontaktar polis. Polis, soc och tillfälligt förordnad vårdnadshavare åker och hämtar barnet på skolan och kör det till barnahus där det hålls förhör med barnet. Föräldrar och ordinarie vårdnadshavare får inget veta. 

Men eftersom detta är något som sker för öppen ridå får garanterat de andra barnen veta, liksom deras vårdnadshavare. Du kan ju också vara säker på att de andra barnen kommer fråga ut det barnet som hämtades. Det barnet har inte informerats om någon tystnadsplikt. 

I det läget spelar det inget roll om det fanns fog för anmälan eller inte. I omgivningens ögon finns det problem. De vet ju inte i detalj vad som hänt. Bara att något hänt. Allt från att föräldrarna knarkar, misshandlar sina barn eller utsätter dem för sexuella övergrepp. Grogrund för rykten är ju maximal. 
    Att som förälder efter en sådan händelse skulle låtsas som ingenting, när andra helt plötsligt slutar hälsa eller vända bort blicken blir ju svårt. 

Så det där med tystnadsplikt ger jag inte så mycket för. Det jag skriver är hämtat direkt från verkligheten. 

EpicF skrev 2024-09-08 18:07:59 följande:
    Det där är bara om man misstänker att det finns fara för liv och hälsa. Annars så kallas vårdnadshavarna till socialen på samtal ang orosanmälan och sedan blir det eventuell utredning. 
    Nej, när det finns misstanke om våld är det enligt gängse rutin. 

Kan inte gå in på enskilda fall, men i det aktuella fallet förekom inget våld eller övriga missförhållanden. Men scenariot som jag beskrev var precis vad som hände. 

Det blev i praktiken omöjligt för föräldrarna att låta barnet gå kvar i skolan. Hela anmälan och de konsekvenser den gav och den medvetenhet den skapade när polis och socialtjänst klampade in och tog med sig barnet från skolan inför ögon på alla gav upphov till stor ryktesspridning. 
    Anonym (Va?) skrev 2024-09-08 18:19:50 följande:
    Dessvärre inte.

Iaf inte när det gäller äldre barn/tonåringar.

Du får tro vad du vill.
    Jag vet också att det är så det går till. 
    Det sjuka är också att det inte går att få rätt, eller någon form av upprättelse. Någon som suttit oskyldigt häktad kan få skadestånd, men den som fått sina barn  omhändertagna under en period har inget att hämta. Någon upprättelse eller ens en ursäkt finns inte. Någon pudel eller tillkännagivande mot övriga som fått kännedom på olika avvägar kommer inte heller på grund av tystnadsplikten, för den fungerar bara åt ena hållet. Inte åt det andra. 
    Hela hanteringen av dessa ärenden är katastrofal. 
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-08 22:18:47 följande:

Om barnet anses vara i akut fara görs ett omhändertagande direkt, annars inte, då blir det istället en kallelse till intervju hos socialen.  Finns ingen grund för anmälan så läggs ärendet ner, det är inte konstigare än så. 

Ni som påstår att barnet blivit hämtade av polis utan grund: vad har anmälan handlat om?

Det handlade om misstänkt våld i hemmet. Så särskilt akut bedömde de nog inte att det var eftersom det dröjde några veckor från det att anmälan inkom till socialtjänsten innan de agerade. Det vill säga åkte och hämtade barnet i skolan tillsammans med polis till ett så kallat barnahus. Först därefter lades utredningen ned. 
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-09 16:58:32 följande:
    Det  är snarare din förmåga att utrycka dig som är knapphändig. 
    Ja du har säkert upplevt det motsatta men det är fortfarande inte gängse rutin eller regelmässig hantering när det gäller en orosanmälan. 
    Det är enligt gängse rutin att hämta barnen på skolan först och banda allt inför polis, socialtjänst och åklagare. Först därefter tar socialtjänst kontakt med föräldrar och informerar dem. Detta för att det finns en uppfattning att föräldrar annars skulle kunna påverka barnen. Hur föräldrar däremot kan försäkra sig om att socialtjänsten inte skulle kunna påverka barnen att överdriva, fabulera eller få ord i mun finns det däremot inga svar på. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?