• EpicF

Någon som gjort orosanmälan?

Jag jobbar om vården men har aldrig gjort orosnmälan i egenskap av vårdpersonal. Däremot har jag gjort en i egenskap av privatperson. Nej, jag mådde inte dålig eftersom det har ett korrekt beslut och det bästa för barnen.

• EpicF
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-06 21:21:38 följande:

Tack för svar. Ja, det borde jag göra. Svårt bara vem man ska välja att bolla med. Jag ska försöka välja nån person med erfarenhet men vill inte lämna ut familjen för mycket. heller.

Din chef är väl en bra person att bolla de tingen med. 
  • EpicF
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-06 21:39:58 följande:

Skäms över att behöva säga detta. Men att prata med chefen finns inte på kartan. Min chef förväntar sig att detta är något jag bara ska klara av att göra - och det kommer jag göra också - men jag känner mig bekymrad över hur det kommer tas emot. Och ledsen över hela situationen. 

Då borde inte din chef vara chef. Som chef ska man ge råd, stöd och bolla tankar med sina medarbetare i bla de frågorna. 
  • EpicF
    Anonym (Pedagog på förskola) skrev 2024-09-06 22:48:55 följande:
    Kan du inte göra det anonymt ?
    Jag hoppas verkligen inte att det är förskola du jobbar på,  för i den branschen ska chefen ( rektorn ) vara den som står för anmälan och skydda sin personal.  Jag känner verkligen med dig och den utsatta sitsen du sitter i. 
    Man kan inte göra den anonymt om man gör det i sitt yrke.

Som privatperson kan man göra den anonymt, men då kan man inte upp saker man sett pga sitt yrke. 
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 22:11:21 följande:
    Dom kan ju prata med mig eftersom det egentligen är jag som gjort anmälan men att vi av säkerhetsskäl inte vill ge vårat namn och adress. Utan istället står chefens namn (vanligt namn) och adressen till våran arbetsplats. Ich de lämnar ju inte några detaljer till mig utan är ju jag som sitter på alla detaljer om det rörda fallet. 
    Varför skulle du ens ge din privata adress när du anmäler i egenskap av yrkespersonal? 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-07 22:46:17 följande:
    Det är väl ändå inte tillåtet att bolla runt orosanmälningar med hela arbetslag? Det råder väl ändå tystnadsplikt? Låter klart olämpligt! 
    Det är en självklarhet att man pratar med sina kollegor som också jobbar på ex den förskolan barnet i fråga går på. 

Tystnadsplikten går mot att prata om andra barn med andra föräldrar eller utomstående, inte mot att prata med sina kollegor. 
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 00:04:11 följande:

Eftersom det är adress som ska fyllas i på blanketten och då har vi fått till oss att det är våran egen adress som ska skrivas. Men även om jag inte skriver den så finns det bara en i Sverige med mitt namnkombination därav lätt att söka upp personen. Har en gång när jag fyllt i mitt namn blivit uppringd av en förälder och hotad till livet via telefon för att orosanmälan skrevs och barnet därefter blev omhändertagen pga att de blivit misshandlad i hemmet. Då de ansåg att  jag inte skulle lagt mig i och låtit de uppfostra sitt barn på de viss de ville. (Barnet själv berättade allting påväg till sjukhus och bad mig om hjälp, att denne absolut inte ville tillbaka till hemmet). 

Just av samma grund så hade jag aldrig skrivit min privata adress. Behövde heller inte uppge adress när jag anmälde som privatperson. 
  • EpicF
    baam77 skrev 2024-09-08 00:19:34 följande:
    du måste skriva varför. 
    Va?

Varför står i orosanmälan. Det är inget ta behöver skriva här. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 09:13:28 följande:
    Du måste ju fatta att i samma stund som det börjas prata runt dröjer det ju inte länge innan ryktet spritt sig till hela personalstyrkan, samt barn och föräldrar.

Vem skulle vilja ha sitt barn kvar på den förskolan/skolan efter något sådant?

Kul att sitta på de kvartssamtalen och föräldramötena. En orosanmälan betyder i allmänhet två saker. Den läggs ned av soc i 99% av fallen efter avslutad utredning och föräldrarna tar sina barn därifrån. Största förlorarna är antagligen barnen. 

De flesta går nog inte så långt att de börjar hota personalen, men det är nog inga vackra tankar som tänks. Det är ju bara att sätta sig in i situationen själv. 
    Som yrkespersonal med tystnadsplikt så är det inget som sprid till barnen eller föräldrarna. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 10:30:39 följande:
     Börjar det pratas runt är det klart att ryktet sprids. 
    Att du inte hört något beror antingen inte skett anmälningar eller att det inte pratats runt. 

Att föräldrar som blivit orosanmälda av skolan inte vill låta sina barn gå kvar där är rätt självklart om du tänker efter lite. 
    Nej, det behöver inte vara en självklarhet. 

Är bekant med ett föräldrapar som blivit orosanmälda både av privatpersoner, skolan och förskola. Dessa barnen går fortfarande kvar i skola och förskola. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?