• Anonym (GS)

Kontantinsats med inflation

Jag och min sambo köpte precis ett hus och har flyttat in. Han gick in med all kontantinsats och jag noll. Planen var att skriva ett samboavtal där han vid försäljning ska få tillbaka kontantinsatsen, nu vill han skriva i samboavtalet att vid försäljning ska han få tillbaka kontantinsatsen + inflationsändringar. Dvs säljer vi om 20 år så ska han få tillbaka kontantinsatsen + 2%/år.

Är det normalt att man räknar in inflationen i denna situation?

• Svar på tråden Kontantinsats med inflation
  • Jemp

Låter inte rimligt. Dessutom kan ju huset även minska i värde. 

• Anonym (Per)

Har jag aldrig hört, däremot kan den justeras mot värdeökningen. Att lägga in x antal hundratusen kronor utan att få avkastning är ju dumt. Är ju inte rättvist att du som inte lägger in en krona ska få halva vinsten. 

• Anonym (GS)

Även om vi amorterar lika och båda står på lånet?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jur)

För att vara petig så är det ett skuldebrev som ska reglera detta, inte enbart ett samboavtal.
    Ja, sådant förekommer. Räknar man 20 år bakåt i tiden har inflationen ökat värdet med 50%. 1000.000 kr år 2004 är 150.000 kr 2024.
    Att ni betalar 50% var av amortering och ränta efter köpet betyder att ni delar på risken för prisfall eller förmånen vid prisuppgång för den absoluta majoriteten av huset, troligen 85%.

Svar på tråden Kontantinsats med inflation