TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 15:05:39 följande:
Anledningen till att det är tufft för svenskarna just nu är att många har lånat för mycket pengar. Svenskars skulder är höga i ett internationellt perspektiv. Därför slår räntan så hårt på hushållen och därmed på ekonomin i stort.
Många svenskar tror att det alltid lönat sig att låna och investera i bostad, men nu faller bostadspriserna på många ställen i landet och det lär de fortsätta att göra i takt med att befolkningen minskar. Färre barn föds , fler dör när fyrtiotalisterna som är många blir 80 plus, och invandringsnettot är nu negativt.
Men man var tvungen att sänka räntan, riksbanken gör ett bra jobb. Jag har fullt förtroende för den nuvarande riksbankschefen.
Som jag förstår så råder det bostadsbrist i landet, plus att bostäderna är för dyra. Råntesänkningen kommer då att generera ett ännu större skuldberg för svenskarna. Jag tror inte svenskars skuldberg är den egentliga motivationen för räntesänkningen därav.
Jag tycker riksbanken agerar okonventionellt. Jag antar att syftet är att devalvera valutan ytterligare, valutan borde rimligen fortfarande uppfattas som billig från ett utländskt perspektiv, blir något billigt ännu billigare så kanske reaktionen blir det motsatta. Risken är då att utländska investerar i känner ett förtroende för kronan.
Det är mina tankar.