Inlägg från: Anonym (Fell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fell)

Vad tycker du om räntesänkningen?

Är det bra eller dåligt? Svenska kronan är fortfarande svag internationellt. Huspriserna kommer att öka. svenska kronan kommer att devalvera ytterligare. Fördelarna är väl ökad konsumtion (rotation) av pengar. Riksbanken ansåg väl det nödvändigt antar jag för att svenskar ska konsumera mer? Eller handlar det om att faktiskt sänka kronans värde så fler investeringar i Sverige sker från utlandet?

Vad tror du?

• Svar på tråden Vad tycker du om räntesänkningen?
  • Anonym (Fell)
    PH76 skrev 2024-09-06 14:57:03 följande:

Det är för att öka investeringsaptiten i Sverige, både hos svenska och utländska företag.

Det en del, sen är det givetvis för att öka den privata konsumtionen genom att hjälpa många svenskar som har det knapert efter de stora ränteökningarna de senaste åren. Många svenska företag har det tufft nu och det har varit stora uppsägningar det senaste året, detta lär fortsätta ett tag till.

Jag kan förstå att man vill kunna sätta fler i arbete med räntesänkningen. Samtidigt så bidrar det till att produkter/ bensin blir dyrare och drabbar hushållen. Pga kronans då minskade värde
  • Anonym (Fell)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 15:05:39 följande:

Anledningen till att det är tufft för svenskarna just nu är att många har lånat för mycket pengar. Svenskars skulder är höga i ett internationellt perspektiv. Därför slår räntan så hårt på hushållen och därmed på ekonomin i stort. 

Många svenskar tror att det alltid lönat sig att låna och investera i bostad, men nu faller bostadspriserna på många ställen i landet och det lär de fortsätta att göra i takt med att  befolkningen minskar. Färre  barn föds , fler dör när fyrtiotalisterna som är många blir 80 plus, och invandringsnettot är nu negativt. 

Men man var tvungen att sänka räntan, riksbanken gör ett bra jobb. Jag har fullt förtroende för den nuvarande riksbankschefen. 

Som jag förstår så råder det bostadsbrist i landet, plus att bostäderna är för dyra. Råntesänkningen kommer då att generera ett ännu större skuldberg för svenskarna. Jag tror inte svenskars skuldberg är den egentliga motivationen för räntesänkningen därav.

Jag tycker riksbanken agerar okonventionellt. Jag antar att syftet är att devalvera valutan ytterligare, valutan borde rimligen fortfarande uppfattas som billig från ett utländskt perspektiv, blir något billigt ännu billigare så kanske reaktionen blir det motsatta. Risken är då att utländska investerar i känner ett förtroende för kronan.

Det är mina tankar.
  • Anonym (Fell)
    Pixxel skrev 2024-09-06 15:39:49 följande:

Riksbanken har ett mål och det är att hålla inflationen på så nära 2% som möjligt. Dom ska inte ta hänsyn till något annat. Sveriges riksbank har gjort det ganska bra när det kommer till det målet.

Däremot har politikerna gjort det dåligt med tanke på att dom skapat en överprisad bostadsmarknad.

vet inte om jag håller med dig, se 2022-23. En räntesänkning nu kommer t ex att öka priset på olja/gas då kronan devalveras ytterligare.

Bostadsmarknaden är sammankopplat med ränteläget och kronans värde. Kanske fler utländska investerare kommer att köpa fastigheter i Sverige, vilket är bra, då pengar kommer in till landet. Men samtidigt negativt då det råder brist på bostäder.
  • Anonym (Fell)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 16:04:20 följande:
    Bostadsbristen är på väg att minska över hela landet, förutom i Stockholms innerstad där det alltid kommer vara brist på bostäder. 
    Anledningen till bostadsbristen är den stora folkökning vi haft under hela 2000-talet men denna folkökning är nu på väg att ändras till en befolkningsminskning. 

Lägsta folkökningen under 2000-talet (scb.se)

Fler kommuner har bostadsmarknader i balans

Totalt 119 kommuner, motsvarande cirka 40 procent, bedömer att bostadsmarknaden är i balans. Det är en ökning med 22 kommuner sedan förra året, och med 53 kommuner jämfört med för två år sedan.
    Läget på bostadsmarknaden i riket - Boverket

Sveriges kommuner och regioner räknar nu med att Sveriges förskolor måste minska med 12 procent fram till 2027, vilket motsvarar ungefär 1 000 förskolor.

? På längre sikt skulle ju de uteblivna barnen ha varit i skolåldern och det innebär ju att vi också kommer behöva färre skolor om fem-sex år, säger Annika Wallenskog.

SKR: 1 000 förskolor måste läggas ned de kommande tre åren | SVT Nyheter

Du missar att skriva att 148 kommuner i dagsläget anger ett underskott. En räntesänkning kommer då antagligen generera större skulder för hushållen/ ökade matskostnader/ el och bensin i en redan pressad situation.

Jobben finns för övrigt i Stockholm, så om en liten ort har bra med bostäder är egentligen oviktigt.
  • Anonym (Fell)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-06 18:54:25 följande:
    Riksbanken tar i sina bedömningar hänsyn till effekter på kronans värde , just för att en devalverad krona ökar inflationen, eftersom importen blir dyrare.
    Nu saknar Sverige egen olja. Uppvärmning och färdmedel kommer då att bli dyrare. Även mat då Sverige äter annat än bara potatis och spannmål. Man kan hoppas att fler kan jobba hemifrån i framtiden och då spelar orten ingen roll, men det är lång tid kvar innan sånt inträffar. Svenskar behöver fortfarande bo där jobben finns och där råder det brist.

Skulle Sveriges befolkning minska så innebär det naturligtvis en ekonomisk kris då allt är uppbyggt ungefär som ett pyramidspel. Nu är det ingenting som händer kvickt i samband med räntesänkningen utan bostadsbristen kvarstår.
Svar på tråden Vad tycker du om räntesänkningen?