Inlägg från: Anonym (Jag är en skådespelerska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag är en skådespelerska)

Är det verkligen rimligt att kräva målsmans godkännande för personer under 18 i skådespelarjobb? Det är en Facebookgrupp, dessutom.

Frågeställning:

Jag är med i en Facebookgrupp som heter "Skådespelare sökes!", och en av reglerna är att alla som är under 18 år måste ha målsmans godkännande för att kunna delta. Jag förstår att det handlar om minderåriga, men är det verkligen nödvändigt med dessa typer av regler? Det känns lite överdrivet och nästan absurt att alltid behöva involvera föräldrar.

Vad tycker ni andra? Är det en rimlig regel eller tar administratören i lite väl mycket?

Administratören säger att det är för medlemmarnas säkerhet och så är man 17 år?

https://www.facebook.com/groups/144342275630116

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att kräva målsmans godkännande för personer under 18 i skådespelarjobb? Det är en Facebookgrupp, dessutom.
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-06 13:51:36 följande:

Det är lag på det. Annars är det brott mot arbetsmiljölagen eller något liknande.

Va?!
    Anonym (F) skrev 2024-09-06 14:02:50 följande:

Personer över 16 år får ingå anställningsavtal utan medgivande från målsman. I det här fallet handlar det troligen om andra saker. Man kanske har haft problem med minderåriga och de uppdrag som har kommit in. Fråga admin i gruppen varför de har dessa regler.

Han säger att det är för medlemmarnas säkerhet?
    Mandel skrev 2024-09-06 14:22:00 följande:
    Och du kan inte komma på en endaste anledning till varför han anser det? 
    Om inte så har du svaret där.
    Berätta för mig?
    Anonym (Päron) skrev 2024-09-06 16:06:00 följande:

Jag tycker att det är rimligt. Du är inte myndig vid 17. Vill de inte skriva under eller?

Jag vill inte springa hela tiden och fråga efter skrift. Päron har inte sagt nej, men jag vill egentligen inte fråga hela tiden. Skrikandes Rynkar på näsan
    Anonym (Päron) skrev 2024-09-06 19:28:47 följande:
    Hela tiden? Så ofta kan det inte vara. Om du hinner göra "jobb" så hinner du nog be om en underskrift.
    Hinner gör jag väl. Jag orkar ju bara inte fråga. Sen blir det frågor kanske eller kommentar. Jag orkar inte bara.
    Anonym (X) skrev 2024-09-07 20:51:20 följande:

Du har ju två val. 1. Acceptera gruppens regler. 2. Inte gå med i gruppen

Eller så väntar du tills du blir 18. Att tjafsa om det här slösar ju bara tid. Det hade gått lika fort att skaffa dina föräldrars underskrifter som att starta och skriva i den här tråden.

Anonym (X) skrev 2024-09-07 20:53:34 följande:
    Om du inte ORKAR fixa underskrifter, hur ska du orka provspela, läsa manus, träna på repliker, repa, köra igenom föreställningar, ta om inspelningar, byta scenkläder osv?
    Jag menar att jag frågar föräldrarna. Men jag tycker det är jobbigt samtidigt.

Svar på tråden Är det verkligen rimligt att kräva målsmans godkännande för personer under 18 i skådespelarjobb? Det är en Facebookgrupp, dessutom.