Inlägg från: Anonym (Missy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missy)

Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?

De måste ju tyvärr kolla hur öppen man är. Dock så kan de ju försöka göra det så få gånger som möjligt.

ibland vill de sätta skalpelektrod på bebisen också, fast de kan också välja att lyssna från utsidan. Jag har varit med om båda. På mig var de även tvungna att ta vattnet då det inte gick av sig självt och då var de ju också inne vaginalt.

Efter förlossningen måste de även kolla både vagina och rumpa så att man inte fått någon spricka. Har man det måste man även sys.

Spricker man mycket kan man behöva sys på operation och då kan man ju känna sig ganska utsatt, om det inte är så illa att man sövs tex.

Prata med din bm om dina alternativ och vad man från vårdens sida behöver göra? Sedan är ju all vård frivilligt så det är klart du kan vägra undersökningar, men risk finns ju då att det blir fara för barnet vilket i sin tur skulle kunna leda till orosanmälan.

Fixar du absolut inte vaginala undersökningar kanske snitt är bäst? 

• Anonym (Missy)

Tillägger att på mina förlossningar har jag aldrig legat i gynstol, inte ens när de sydde. Så det ska man inte behöva om det inte blir stora skador då.

Svar på tråden Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?