Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?

Men under en graviditet kan man ju behöva göra gynundersökning av andra anledningar också. Även om man ska göra planerat KS kan man ju behöva kolla livmodertappen t.ex om det skulle starta innan. Tänkte bara att det är inte helt säkert att man slipper det även om man väljer snitt. Men du gör ju vad som känns bäst och du får fråga vården om det går med vanlig förlossning utan undersökning. 

Jag har själv fött ett barn vaginalt , gjort ett akut snitt och ett planerat. Tyckte det var mycket lättare efter en vaginal förlossning (trots att jag behövde sys) men det är säkert olika.

En sak jag undrar också, menar verkligen inte att låta otrevlig. Jag har blivit våldtagen, utsatt för andra övergrepp och sålt sex när jag var yngre. Jag hade ett tag svårt att ha sex ens efter det. Det jag undrar är, hur kan en gynundersökning eller förlossning  vara värre än samlag om man har varit utsatt för sånt? För så var det inte för mig. Kommer säkert få en massa tummen ner men har läst en del inlägg om gravida som uppenbarligen klarar av att ha sex men inte gynundersökningar , alltså en mans fingrar och könsorgan men inte en kvinnas finger .. och undrar på riktigt. För jag hade själv svårt med sex efter vad jag hade varit med om men har inte direkt haft svårt med gynundersökningar, blev ju till och med undersökt efter själva våldtäkten. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (m) skrev 2024-09-06 13:28:14 följande:
    Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, helt ärligt? Det är en betydligt mer utsatt situation att ha främlingar därnere och förlora kontrollen då man inte vet om de slutar när man vill. Annat är en inkännande partner som slutar direkt denne tror att man är i obehag. Tänker inte trycka tummen ner men förstår inte riktigt hur det är svårt att förstå som sagt... Vi är alla olika dock. Alla inom sjukvården är inte heller kvinnor.

Jag är också gravid så tänker inte gå in i nån jättediskussion med nån och bli uppstressad men man har ofta rätt att be om en kvinnlig gynekolog om man har varit utsatt för övergrepp, inte alltid men om det går. Att en manlig gynekolog känns jobbigt kan jag förstå. Gissade att det var en man som hade begått övergreppet eftersom det är vanligast,
    Och jag kan säga att jag på ett sätt är avundsjuk på er, jag hade hellre haft svårare med gynundersökningar än att gråta och bli äcklad efter sex (inte längre men i början). 
    Det är inte så att jag älskar gynundersökningar heller och de kan göra ont ibland men sex med en man påminde mig mycket mer än övergreppen än att en kvinna undersöker mig. 

Det var inte meningen att kritisera nån utan jag frågade för att jag undrade och ja jag har svårt att förstå hur sex kan vara lättare men alla är olika.

Nu lämnar jag nog diskussionen. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (E.H) skrev 2024-09-06 09:38:35 följande:

Det är inte bara specifikt för gynundersökningar. Det är själva utdrivningsskedet som gör att allt låser sig.

Jag har genomgått två våldtäkter, båda s.k överfallsvåldtäkter. En av dem var extremt utdragen och smärtan i underlivet var till slut för mycket för mig att klara av. Men en del av det var en fruktansvärt brännande smärta i underlivet som jag inte kunde påverka.
    Det jag hört om en vf är bl.a den s.k "Ring of Fire", och vet inte hur jag ska ta mig igenom den biten utan att bli väldigt påmind om övergreppet.

Sex har varit svårt men har byggt upp ett förtroende för min man, och han vet vilka sexuella saker jag inte klarar av. 
    En undersökning, särskilt i en gynstol, är väldigt annorlunda. Benen tvingas isär och en främling för in saker, kanske fingrar men också olika instrument. Det är ett så fruktansvärt utsatt läge och man måste överlåta kontrollen av vad som händer din kropp till en främling. Om något känns obekvämt reagerar kroppen som om den utsätts för samma smärta igen, även om det inte är så.

Ledsen för det du har varit med om. Alla är ju olika , för mig var sex mycket värre än gynundersökningar. Min vaginala förlossning var när jag var 18 och innan det hände så det kan jag inte säga så mycket om men det var meningen att jag skulle föda vaginalt efteråt också och jag har behövt genomgå flera gynundersökningar trots snitt. Tycker inte undersökningar är kul direkt och kan göra ont ibland men som sagt , sex påminde mycket mer om övergreppen tyvärr. 
Svar på tråden Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?