• cosinus

Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?

Jag har fött fyra barn vaginalt. Jag har även tackat nej till ett ks för att jag skrämdes mer av det än att föda i säte. Men trots att jag, utifrån min verklighet, verkligen är positiv till vaginala förlossningar så skulle jag aldrig om du frågade mig tycka att det låter som en bra ide i ditt fall.

För när förlossningen är klar har du ett liten att ta hand om. Visst kan det finnas fördelar för både mor och barn med en okomplicerad vaginal förlossning men om förlossningen riskerar att lämna modern helt trasig psykiskt finns det inget som är värt det.

Enda anledningen till att ens försöka utsätta dig för en vaginal förlossning skulle vara om du drömmer om så många barn att det kan bli ett problem ur snitt-perspektiv. Men annars, gör det som gör att du när bebisen är ute är så psykiskt hel det bara går. Välj det som gör att när bebisen är ute så kan du ha ork och fokus att se på barnet och se miraklet istället för att kämpa med demoner från förr som riskerar att komma tillbaka. Var snäll mot dig själv.

Anonym (E.H) skrev 2024-09-06 09:38:35 följande:

Det är inte bara specifikt för gynundersökningar. Det är själva utdrivningsskedet som gör att allt låser sig.

Jag har genomgått två våldtäkter, båda s.k överfallsvåldtäkter. En av dem var extremt utdragen och smärtan i underlivet var till slut för mycket för mig att klara av. Men en del av det var en fruktansvärt brännande smärta i underlivet som jag inte kunde påverka.
    Det jag hört om en vf är bl.a den s.k "Ring of Fire", och vet inte hur jag ska ta mig igenom den biten utan att bli väldigt påmind om övergreppet.

Sex har varit svårt men har byggt upp ett förtroende för min man, och han vet vilka sexuella saker jag inte klarar av. 
    En undersökning, särskilt i en gynstol, är väldigt annorlunda. Benen tvingas isär och en främling för in saker, kanske fingrar men också olika instrument. Det är ett så fruktansvärt utsatt läge och man måste överlåta kontrollen av vad som händer din kropp till en främling. Om något känns obekvämt reagerar kroppen som om den utsätts för samma smärta igen, även om det inte är så.

Svar på tråden Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?