Inlägg från: Anonym (E.H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E.H)

Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?

Som rubriken lyder, måste man utstå vaginala undersökningar under en förlossning?

I mitt baggage finns en del sexuellt trauma vilket lett till bl a en ordentlig förlossningsrädsla. Jag har varit på samtal, och om jag vill kan jag få ett planerat ks. 
    Men det känns som att samhället ser ned på en om man önskar detta, samtidigt som man matas med information om att vf är bättre.

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig försöka men utan vaginala undersökningar. Jag förstår att de vill kolla hur öppen man är etc, men det går inte om de måste föra in sina fingrar.

Snälla, inga svar om att jag inte kommer att tänka på det då, att man längtar efter bebisen istället etc. Jag mår så dåligt över detra att jag inte känner någon längtan eller kärlek till barnet än. Det arbetet får vänta tills efter han är född. (Är snart i 7:nde månaden).

• Svar på tråden Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?
  • Anonym (E.H)

Det är inte bara specifikt för gynundersökningar. Det är själva utdrivningsskedet som gör att allt låser sig.

Jag har genomgått två våldtäkter, båda s.k överfallsvåldtäkter. En av dem var extremt utdragen och smärtan i underlivet var till slut för mycket för mig att klara av. Men en del av det var en fruktansvärt brännande smärta i underlivet som jag inte kunde påverka.
    Det jag hört om en vf är bl.a den s.k "Ring of Fire", och vet inte hur jag ska ta mig igenom den biten utan att bli väldigt påmind om övergreppet.

Sex har varit svårt men har byggt upp ett förtroende för min man, och han vet vilka sexuella saker jag inte klarar av. 
    En undersökning, särskilt i en gynstol, är väldigt annorlunda. Benen tvingas isär och en främling för in saker, kanske fingrar men också olika instrument. Det är ett så fruktansvärt utsatt läge och man måste överlåta kontrollen av vad som händer din kropp till en främling. Om något känns obekvämt reagerar kroppen som om den utsätts för samma smärta igen, även om det inte är så.

• Anonym (E.H)

Tack så mycket för några särskilt fina svar. Egentligen vill jag ha ett ks, men har känt mig så skammad över att inte "göra vad som är bäst för barnet". Det har även uttryckts av vårdpersonal.
    Men att vara psykiskt söndertrasad kan ju inte vara det som är bäst för barnet.

Vet heller inte om hur många barn jag vill ha, den här graviditeten har varit så psykiskt tuff, det är nog en stor chans att det inte blir några fler. 

Svar på tråden Är det möjligt att genomgå en vf utan gynundersökningar?