Anonym (J) skrev 2024-09-06 08:02:15 följande:
Tjänstledigheten kan du ha så länge verksamheten tillåtet det. De kan ju behöva anställa någon ny. Då behöver de % lossas.
Ok, men det verkar inte vara någon rättighet att ha tjänstledighet trots att man varit det innan, oavbrutet i flera år? Rör sig om mindre än tio procent.
Vad menar du procent-.lossas?
mammatill6 skrev 2024-09-06 08:00:49 följande:
Tjänstledighet är ingen rättighet på det viset utan något arbetsgivaren måste bevija. När du skriver ta ut föräldrarledighet, menar du då att du ansöker om föräldrarpenning från fk? Det kan de inte neka. Menar du att du bara går ner i tid 15%? Det kan de inte neka om ditt barn är under 8 år heller men tänk på att din SGI inte är skyddad då. Det är svårt att ge ett korrekt svar med din information. Har du heltid på kontraktet? Hur mycket tjänstledig är du?
Tjänstledigheten är bara på några procent, mindre än tio.Heltid på kontraktet
Ja, tänker ta föräldrapenning på föräldraledigheten, om jag tar motsvarande föräldrapenning för min föräldraledighet, borde det väl inte vara några problem?
Då borde väl SGI skyddas? Att jag sedan är tjänstledig på några procent torde väl inte beröra SGI:n?
Anonym (W) skrev 2024-09-06 07:39:59 följande:
Beror på hur gammalt ditt barn är. Du har rätt att jobba deltid (max ner till 75%) så länge du har barn under 8 år eller som inte gått ut första klass än. Därefter har du inte den rätten längre med undantag för om du studerar vid sidan av jobbet.
Under 8 år. Så max 25% föräldraledig, och utöver det, teoretiskt skulle jag också kunna vara tjänstledig, torde väl inte ha med varandra att göra?
Kommer inte vara 25% föräldraledig, men vill bara få klarhet i detta.