• Anonym (Signatur)

Tjänstledig och föräldraledig, kombinera

Har på tidigare jobb jobbat lite mindre än fulltid som bas. Har gjort så i många år. Detta har då kallats tjänstledighet. 

Började sedan ta ut föräldraledighet utöver detta, på ca 15%

Har nu blivit förflyttad till annan arbetsplats med liknande arbetsuppgifter och samma arbetsgivare. 

Har jag rätt att fortsätta ha detta upplägg? Kan jag tvingas avbryta detta upplägg?

• Svar på tråden Tjänstledig och föräldraledig, kombinera
  • Anonym (W)

Beror på hur gammalt ditt barn är. Du har rätt att jobba deltid (max ner till 75%) så länge du har barn under 8 år eller som inte gått ut första klass än. Därefter har du inte den rätten längre med undantag för om du studerar vid sidan av jobbet.

• mammatill6

Tjänstledighet är ingen rättighet på det viset utan något arbetsgivaren måste bevija. När du skriver ta ut föräldrarledighet, menar du då att du ansöker om föräldrarpenning från fk? Det kan de inte neka. Menar du att du bara går ner i tid 15%? Det kan de inte neka om ditt barn är under 8 år heller men tänk på att din SGI inte är skyddad då. Det är svårt att ge ett korrekt svar med din information. Har du heltid på kontraktet? Hur mycket tjänstledig är du?

• Anonym (J)

Tjänstledigheten kan du ha så länge verksamheten tillåtet det. De kan ju behöva anställa någon ny. Då behöver de % lossas.

• Anonym (Signatur)
    Anonym (J) skrev 2024-09-06 08:02:15 följande:

Tjänstledigheten kan du ha så länge verksamheten tillåtet det. De kan ju behöva anställa någon ny. Då behöver de % lossas.

Ok, men det verkar inte vara någon rättighet att ha tjänstledighet trots att man varit det innan, oavbrutet i flera år? Rör sig om mindre än tio procent.

Vad menar du procent-.lossas?

mammatill6 skrev 2024-09-06 08:00:49 följande:

Tjänstledighet är ingen rättighet på det viset utan något arbetsgivaren måste bevija. När du skriver ta ut föräldrarledighet, menar du då att du ansöker om föräldrarpenning från fk? Det kan de inte neka. Menar du att du bara går ner i tid 15%? Det kan de inte neka om ditt barn är under 8 år heller men tänk på att din SGI inte är skyddad då. Det är svårt att ge ett korrekt svar med din information. Har du heltid på kontraktet? Hur mycket tjänstledig är du?

Tjänstledigheten är bara på några procent, mindre än tio.

Heltid på kontraktet

Ja, tänker ta föräldrapenning på föräldraledigheten, om jag tar motsvarande föräldrapenning för min föräldraledighet, borde det väl inte vara några problem?

Då borde väl SGI skyddas? Att jag sedan är tjänstledig på några procent torde väl inte beröra SGI:n?
    Anonym (W) skrev 2024-09-06 07:39:59 följande:

Beror på hur gammalt ditt barn är. Du har rätt att jobba deltid (max ner till 75%) så länge du har barn under 8 år eller som inte gått ut första klass än. Därefter har du inte den rätten längre med undantag för om du studerar vid sidan av jobbet.

Under 8 år. Så max 25% föräldraledig, och utöver det, teoretiskt skulle jag också kunna vara tjänstledig, torde väl inte ha med varandra att göra?

Kommer inte vara 25% föräldraledig, men vill bara få klarhet i detta. 
  • Jemp
    Anonym (Signatur) skrev 2024-09-06 08:22:40 följande:
    Ok, men det verkar inte vara någon rättighet att ha tjänstledighet trots att man varit det innan, oavbrutet i flera år? Rör sig om mindre än tio procent.

Vad menar du procent-.lossas?

mammatill6 skrev 2024-09-06 08:00:49 följande:

Tjänstledigheten är bara på några procent, mindre än tio.

Heltid på kontraktet

Ja, tänker ta föräldrapenning på föräldraledigheten, om jag tar motsvarande föräldrapenning för min föräldraledighet, borde det väl inte vara några problem?

Då borde väl SGI skyddas? Att jag sedan är tjänstledig på några procent torde väl inte beröra SGI:n?Under 8 år. Så max 25% föräldraledig, och utöver det, teoretiskt skulle jag också kunna vara tjänstledig, torde väl inte ha med varandra att göra?

Kommer inte vara 25% föräldraledig, men vill bara få klarhet i detta. 

Tjänstledigt utan betalt är max 25%. Det påverkar sgi. 
    föräldraledighet har du rätt att vara ledig i samma utsträckning som du tar ut dagar från fk (från 18 mån ålder). 

Jag vet inte hur dessa kan kombineras eller vad du är garanterad hos samma arbetsgivare dock.

• Anonym (Ellen)

Tjänstledighet lär absolut påverka SGI, den har du inga förmåner alls för.

Du har en tjänstledighet beviljad idag säger du. Hur länge är den beviljad? Säg att den löper tom 241231. Då behöver du ha en dialog med nya arbetsplatsen/chefen och göra en ansökan om fortsatt ledighet from 1/1 om du vill det. Men som någon skrivit så finns inget lagstöd för tjänstledighet "bara för att man vill det" utan det kan du få nej på.

Sen diskuteras föräldraledighet, eller att "gå ner i tid". Det regleras i föräldraledighetslagen och kan inte nekas. Du kan gå ner till 75% om du vill eller så väljer du en %-sats nånstans däremellan utifrån hur mkt du vill jobba.

Sen går de förstås att kombinera.
    Är du tjänstledig 10% idag och F-ledig 15% och får nej på tjänstledigheten = sök 25% F-ledighet istället. 

Är du F-ledig 25% idag och får nej på tjänstledigheten = inte så mycket att göra utan då förväntas du tjänstgöra 75%. 

Tjänstledighet påverkar garanterat allmän pension (om du inte ändå har lön över taket) och tjänstepension. Föräldraledighet kan påverka, det beror på barnets ålder och hur avtalet om tjänstepension är skrivet. Några medskick bara.

• Anonym (Signatur)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-09-06 09:25:01 följande:

Tjänstledighet lär absolut påverka SGI, den har du inga förmåner alls för.

Du har en tjänstledighet beviljad idag säger du. Hur länge är den beviljad? Säg att den löper tom 241231. Då behöver du ha en dialog med nya arbetsplatsen/chefen och göra en ansökan om fortsatt ledighet from 1/1 om du vill det. Men som någon skrivit så finns inget lagstöd för tjänstledighet "bara för att man vill det" utan det kan du få nej på.

Sen diskuteras föräldraledighet, eller att "gå ner i tid". Det regleras i föräldraledighetslagen och kan inte nekas. Du kan gå ner till 75% om du vill eller så väljer du en %-sats nånstans däremellan utifrån hur mkt du vill jobba.

Sen går de förstås att kombinera.
    Är du tjänstledig 10% idag och F-ledig 15% och får nej på tjänstledigheten = sök 25% F-ledighet istället. 

Är du F-ledig 25% idag och får nej på tjänstledigheten = inte så mycket att göra utan då förväntas du tjänstgöra 75%. 

Tjänstledighet påverkar garanterat allmän pension (om du inte ändå har lön över taket) och tjänstepension. Föräldraledighet kan påverka, det beror på barnets ålder och hur avtalet om tjänstepension är skrivet. Några medskick bara.

Tjänstledigheten har varit löpande, utan slutdatum på tidigare arbetsplats.

Ja, det är en kombination av tjänstledighet och föräldraledighet jag främst vill ha. 
  • Anonym (Dimma)
    Anonym (Signatur) skrev 2024-09-06 08:22:40 följande:

Då borde väl SGI skyddas? Att jag sedan är tjänstledig på några procent torde väl inte beröra SGI:n?. 
    SGI:n grundas på din årsinkomst.

Är du tjänstledig, även bara på några procent, så har du ju en lägre årsinkomst mot om du jobbat heltid.

Så tjäntledighet påverkar din årsinkomst, som i sin tur påverkar din SGI.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Signatur) skrev 2024-09-08 12:52:18 följande:
    Tjänstledigheten har varit löpande, utan slutdatum på tidigare arbetsplats.

Ja, det är en kombination av tjänstledighet och föräldraledighet jag främst vill ha. 
    Men eftersom den inte är lagstadgad så kan den dras in när som helst. Verkar märkligt dock att den bara kan löpa, så funkar inte de flesta lönesystem utan man brukar behöva lägga in tom-datum.
    Men svaret på frågan i din trådstart är fortfarande nej, du har inte rätt i att få med dig dessa förutsättningar. Utan du kan ställa frågan och så får vi se vad de svarar. Vet "mottagande" arbetsplats att du har detta upplägg?
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Dimma) skrev 2024-09-08 12:57:43 följande:
    SGI:n grundas på din årsinkomst.

Är du tjänstledig, även bara på några procent, så har du ju en lägre årsinkomst mot om du jobbat heltid.

Så tjäntledighet påverkar din årsinkomst, som i sin tur påverkar din SGI.
    Ja det förstår jag, så är det. 
    Anonym (Ellen) skrev 2024-09-09 12:05:00 följande:
    Men eftersom den inte är lagstadgad så kan den dras in när som helst. Verkar märkligt dock att den bara kan löpa, så funkar inte de flesta lönesystem utan man brukar behöva lägga in tom-datum.
    Men svaret på frågan i din trådstart är fortfarande nej, du har inte rätt i att få med dig dessa förutsättningar. Utan du kan ställa frågan och så får vi se vad de svarar. Vet "mottagande" arbetsplats att du har detta upplägg?

Jag tänkte prata med nuvarande chef om tidigare upplägg, ville bara veta förutsättningarna innan så att säga. 

Tidigare chefer har kontinuerligt lagt in tjänstledighet, så att det resulterat i att det varit löpande. Men visst, de har varit tvungna att lägga in det kontinuerligt, inte bara som en en gångs händelse. 
Svar på tråden Tjänstledig och föräldraledig, kombinera