Inlägg från: Anonym (Knubbisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knubbisen)

Viktminskningspepp

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-16 22:03:22 följande:

18000+ steg i snitt är bra. Håll det och ät hyfsat så tror jag du når ditt mål på några månader

Tack! Ja jag hoppas vädret håller sig såhär fint. Lite svårare att motivera promenader i regn och blåst 😅
  • Anonym (Knubbisen)

Förberett det som ska vägas inför kvällens middag.

Fläskytterfile i löksås och potatis.
    Det tillkommer grönsaker men dom har typ inga kalorier så där ids jag inte väga. Brukar lägga in typ 150 g sallad i appen för det vet jag att det inte överstiger.

I folien är det gul lök, i glaset matlagningsgrädde och ja resten ser ni ju. 😅

Funkar alltid bäst att förbereda innan, för sen när sakerna ska lagas och familjen är hungrig osv orkar jag inte väga.

• Anonym (Knubbisen)

Bär ich grönsaker har ju generellt lite mindre kalorier så där är det nog inte lika noga.

Själv var man på Pinchos igår och sprängde hela dagsintaget på en måltid säkert 😅 Men vi firade mitt barns födelsedag så det fick bli så.

Är tillbaka på banan idag i alla fall så förhoppningsvis blir det inte katastrof.

• Anonym (Knubbisen)

Testade mina proteinpannkakor och chokladsås. Inte lika smarrigt som sockervariant men väldigt gott ändå! Helt klart värdigt substitut.

Pannkaka med bär och chokladsås: 196 kcal

• Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 19:57:03 följande:

Ja när man äter ute så blir det ju svårare att hålla koll. När jag räknade sist så fick det helt enkelt utebli den dagen, och fortsätta nästa dag är igen, precis som du säger. Men hoppas det var gott iallafall

Chokladsås har jag aldrig haft till just pannkakor, men det kanske passar bra

Jag har ätit ungefär likadant idag som igår:

3 ägg
    111.666 g fil
    16 g paranötter
    1 kopp kaffe
    7.5 g smör
    26 g räkor
    25.6 g blåbär 
    25.6 g lingon
    69 g äpple
    112 g proviva tropisk
    10 ml torskleverolja 
    110g quornfilé
    6 g smör
    101 g zucchini
    107 g gurka
    40 g quinoa

Summa 1174,92

Så nu funderar jag på om jag borde ta något mer 

Åh jag åt ocksp qournfilé idag!

Ja du skulle väl ligga på 1500 får jag för mig? Då får du klämma i dig nåt litet till. 😊 en frukt?
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 20:28:07 följande:

Hur många är ditt mål per dag, TS? Tror inte du skrivit det

1100! Låter kanske lite lite men har inte mycket som ska väck + klimakteriet som ställer till det. 😅😅
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 20:27:02 följande:
    Ja ca 1500 samtidigt som det ju på ett sätt är bra att ha mindre, då går jag snabbare ner i vikt. Men låg lågt igår också. Ja kanske en frukt och något mer
    Jaa. Jag äter ju runt 1100 kalorier så man dör ju inte precis. Men om man "ska" ligga på en viss nivå så är det ju bra att hålla sig i närheten i alla fall.

Men ibland är man ju mätt på ett lägre kaloriantal och det är ju inte bra att klämma i sig om man är mätt heller.

En balansgång det där.
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 20:42:53 följande:
    Nä då kanske du är klar snart. Tänkte du öka sen då antar jag? Eller slutar du räkna när du gått ner det du ville?
    Jag tänkte nog fortsätta räkna ett tag men öka till en nivå där jag blir stabil liksom. Så man får ett litet hum om portionsstorlekar och sånt där.

Men tanken är att slippa räkna sen. Även om jag tycker det är intressant och sånt är det lite tidsödande att väga allting 😅
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-19 21:05:43 följande:
    Ja det låter bra, om du så småningom lär dig det lite utantill om du menar så, själv så kommer jag ju inte öka, har jag ju valt att nu hålla den nivå som kommer hålla den vikten jag vill ha, var så jag gick ner förra gången. Men blev ju fel förra gången när jag slutade, så får hålla bättre koll så det inte bär iväg igen. Mår verkligen inte bra med den här kroppen jag har nu
    Ja precis det var min tanke. Tror jag kommer gå ner för mycket nämligen om jag fortsätter på 1100 när jag är "färdig". Men får se när jag är där. Vet ju inte riktigt hur hormonerna och det ställer till det när man börjar bli gammal 😅

Ja det är nog svårast att hitta den där balansen sen så man stannar på en vikt man trivs med. Ofta blir det väl så att man går ner, går upp, går ner osv...

Jag håller tummarna för dig! Det känns ju som di är mer "beredd" den här omgången och kommer kunna ha koll sen när du är nere på målvikt. 😊
  • Anonym (Knubbisen)

Wooohooo 

-0,9 kg den här veckan 🥳

• Anonym (Knubbisen)

Äsch en dag är ingen dag. Jag åt ju massa Pinchos (och drack alkohol) utan att det förstörde nåt.

Lätt att man blir lite svartvit i sitt tänkande tror jag. Att man liksom måste göra ALLT rätt ALLTID. Men så funkar ju inte livet liksom. ???? Bara ta nya tag! Ge inte upp!!

Kvällens middag här blev lövbiff med löksås och potatis. Om jag inte hade varit den som mätt varenda ingrediens på grammet hade jag aldrig trott att det bara är 300 kalorier totalt. 😅👌

Gott var det i alla fall. 😋

• Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Carla) skrev 2024-09-21 20:12:50 följande:
    Ja just det ja, det gjorde du. Ja man får försöka att inte ge upp och acceptera att det inte blir perfekt varje dag. Tack

Men idag har det gått bättre. 1544

Ja det ser gott ut har du riktig grädde i såsen eller kör du någon lättare variant?
    Jag läste någon som sa att man ska se det som en budget. 

Säg att du ska äta 1500 kalorier per dag. Det blir 10 500 i veckan.

Antingen äter du 1500 per dag, eller så fördelar du liksom olika per dag (kanske har en tisdag med mindre och sparar till fredagen osv) och det viktiga är bara att du håller din budget. Så i längden spelar det ingen roll om du äter 2000 en dag, och sen kanske 1250 två dagar. Det går ju jämnt ut.

Tyckte det var ganska smart tänkt faktiskt.

Nä jag kör den här. Vet att många kanske tycker den är "kemisk" men jag gillar den. 😊

• Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-21 20:37:45 följande:

Jag har gått ner förut på att fokusera på att äta mycket grönsaker och hela grödor, och uteslöt helt alla animaliska produkter. 

Nu har jag gått upp och måste skärpa till mig. 

Nu har jag ätit underlig dockor såhär sista 2v:

Havregrynsgröt, alternativt ingen frukost
    Lunch"?: ris och bönor,  allt bara bönor
    Middag: potatissoppa med linser och lök och lite kokosmjölk 

Jag frisörer äta grönsaker till måltiderna också. Och en del frukt. 
    Jag vill också ha som mål att äta mera bär, eftersom det är så lågt i kalorier. 

Framförallt måste jag hålla mig borta från bröd och typ yoghurt med müsli. Även den nyttigaste müslin man kan tänka sig! Jag gick upp snabbt i vikt nu nyligen efter att ha ätit bröd och pasta. 

Jag är inte rädd för kolhydrater i sig. Jag gick ner i vikt på att äta massa potatis och ris.  Men just bröd och pasta, dvs mjölprodukter , verkar jag gå upp i vikt rejält av!!

Och så har jag som mål att köra 2 styrkepass per månad.

Och se till att få in idag kortare promenader övriga dagar så att jag inte är helt stillasittande. 

Bröd är min akilleshäl med. Så gott och jag kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt. 😅

Så jag håller mig borta från bröd nu...

Låter som du har ett bra upplägg! Heja dig!
  • Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-21 21:25:54 följande:

Potatis är verkligen det bästa man kan äta för att gå ner i vikt!!

Det mättar otroligt bra för lite kalorier!!
    Helt oslagbart!!

Jaaa jag ÄLSKAR potatis haha. Kan äta det varje dag alltid. Går att variera så mycket med!

Nu har jag precis tagit min förmiddagspromenad.

Idag ska vi fika (mitt barn har fyllt år) så blir enkel soppa till lunch för att väga upp lite för kladdkakan.
  • Anonym (Knubbisen)
    Björkenli skrev 2024-09-22 23:05:24 följande:
    Jag måste nog inse att jag måste göra så också. Jag äter verkligen inte mycket bröd nu heller dock. Kan ta en mjuk macka på jobbet. Har köpt hem knäckebröd på sistone så att jag alltid har hemma men äter långt ifrån dagligen. 

Men nu när jag verkligen vill gå ner så snabbt som möjligt är det ju förstås bäst att ha nolltolerans ett tag. 

Samma med pasta.

Potatis och ris, tex,  blir jag mätt på på ett annat sätt. 
    Just bröd ger mig igen som helst mättnad. 

Jo förutom sånt tyskt brunt bröd som är mer olika hela säd än mjöl. De är  mättande för mig. 
    Sånt bröd (tyskt) gillar jag inte.. äter bara det "värsta" brödet. Typ vitt och fluffigt. Ingen mättnad alls 😅😅

Idag ska jag äta resterna av soppan till lunch. Sen ikväll blir det kyckling med dragon och... potatis såklart! 😅

Dom andra ska äta ris.
  • Anonym (Knubbisen)

Dragon-cremé fraichen var slut så fick bli franska örter istället. Blev gott det med. 😊

307 kalorier.

Svar på tråden Viktminskningspepp