Inlägg från: Anonym (C.J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C.J)

Träffa hans dotter

För några månader sen träffade jag en ny man. Vi bor en bit ifrån varandra så träffas inte så ofta men båda känner att det är rätt. Nu ska jag i helgen träffa hans dotter för första gången. Jag har över lag lite svårt att prata med tonåringar. Man får inte vara för cool men inre heller verka gammal och tråkig. Hur och vad ska jag prata med henne om. Hon har nog inte varit överlycklig över att pappan träffat ny, så det finns risk att det blir stelt. 

Tips på hur man hanterar tonårstjej och denna situation. 

• Svar på tråden Träffa hans dotter
  • Anonym (C.J)
    Anonym skrev 2024-09-05 19:09:58 följande:

Hur gammal är dottern och hur gammal är du?
    Är du och mannen hyfsat jämngamla?

Hon är 17 men blir 18 i höst. Jag är 50 och min nya man är 51. 
  • Anonym (C.J)
    Anonym skrev 2024-09-05 19:17:53 följande:
    I den åldern brukar det där jobbigaste tonårstramset ha lagt sig.

Bra, tänkte att du kanske bara var ett par år äldre än henne!

Det går nog bra ska du se. 
    Bor hon hos pappan?
    Nä jag är ju såpass gammal att jag inte borde ha några problem med detta. Men har svårt att prata med tonåringar. Dom är goa men en del kan vara svåra. Hon är hos sin pappa ungefär varannan helg. Detta är inte hennes helg men hon kommer och äter med oss imorgon för att då träffa mig. 
  • Anonym (C.J)
    kioskvältare skrev 2024-09-05 19:22:38 följande:
    För cool? Nej, inte cool alls skulle jag tycka. Varför försöka att inte verka gammal och tråkig? Tror snarare att det är bättre faktiskt om man vill bli gillad.

Det är ju så att du vill bli godkänd som pappas flickvän och inte som hennes kompis, eller hur?
    Menar inte cool som hon. Men jag är överlag ungdomlig av mig. Väldigt sprallig och allert. Är med på det mesta och ser mig inte som en 50 åring...är grym på att prata annars med allt och alla.  Men detta känns jobbigt. Det är så viktigt att det blir rätt. Barnen är viktigast och det måste liksom funka. 
  • Anonym (C.J)
    Anonym skrev 2024-09-05 19:25:10 följande:
    Det blir en bra mjukstart.
    Önskar dig lycka till!

Uppdatera gärna hur det gick.
    Tack. Ska jag göra. 
  • Anonym (C.J)
    Anonym (Se henne) skrev 2024-09-05 19:38:49 följande:

Tänk mer på henne än dig själv så tror jag att det löser sig. Var intresserad av och nyfiken på henne, som om hon var en ny jobbkompis eller nåt. 

Jag förmodar att du redan vet en del om henne. Utnyttja det om det blir tyst och ta upp saker du fått veta, typ att du hört att hon är superbra på att baka kladdkaka eller vad det nu kan vara. Hon blir ju glad också om hon inser att hennes pappa skrutit om hur bra hon är. :) 

Bra förslag! Ja jag vet mycket om henne.  Hennes pappa har berättat massa. 
  • Anonym (C.J)
    kioskvältare skrev 2024-09-05 19:39:57 följande:
    Förstår. Men det bästa är nog att vara sig själv helt enkelt, inte anstränga sig åt något håll.  Alltså inte försöka vinna deras gillande. Sånt blir sällan bra då barn - oavsett stora eller små - märker sånt och då blir obekväma och det får helt motsatt effekt.
    Klart jag ska försöka vara mig själv. Men inte så lätt alltid när det är så här viktigt. Det betyder mycket, viktigt att barnen känner sig bekväma med mig med. 
Svar på tråden Träffa hans dotter