Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Ex fru ansöker om ensamvårdnad igen

Hej,

För tre år sedan hade jag en vårdnadstvist med min exfru. Hon ansökte om ensam vårdnad, men domstolen beslutade om gemensam vårdnad med en fördelning på 70-30% till hennes fördel, eftersom hon redan hade flyttat till en annan stad och barn börjat skola där.

Igår fick jag ett brev från tingsrätten där hon återigen ansöker om ensam vårdnad. Hon påstår att jag inte hjälper till med barnens dagliga rutiner, såsom läxor, och att jag inte vill att barnen ska träffa läkare för deras välmående. Dessa anklagelser är grundlösa och jag har små skrattat om jag ska vara ärlig. 

Jag har bevis på att hon inte vill samarbeta för barnens bästa inför familjerätten och att hon försöker sabotera familjerättens beslut om umgänge. Hon har hotat med att starta en rättegång för ensam vårdnad om jag inte gör som hon vill, vilket hon nu har gjort.

Jag har alltid velat ha 50-50 vårdnad. Det var hennes val att jag endast skulle träffa barnen varannan helg och att jag inte skulle ha ansvar när de är hos henne. Jag tror på mig själv och min förmåga som förälder. För närvarande är jag arbetslös, men jag studerar till läkare och har två månader kvar till examen samt en anställning på gång. Jag har CSN och har inte råd med advokater just nu och hon är full medveten om det. 

Jag önskar att vi som föräldrar kunde fokusera mer på barnens bästa och sätta de pengar vi annars skulle spendera på rättsprocesser i fonder som barnen kan njuta av när de fyller 20 år. Våra barn är 9 och 13 år gamla. Barnen kommer först i mitt hjärta och jag vill ej att dom ska växa på rättsprocesser. Det är orättvist mot dom. Jag läser på olika forum att pappor förlorar oftast vårdnad vid väkande av liknande rättsprocesser bara för att mamma startar rättegång.  Känns orättvist...

Vad skulle ni rekommendera? 

• Svar på tråden Ex fru ansöker om ensamvårdnad igen
  • Anonym (Pappa)

Hej,

För tre år sedan hade jag en vårdnadstvist med min exfru. Hon ansökte om ensam vårdnad, men domstolen beslutade om gemensam vårdnad med en fördelning på 70-30% till hennes fördel, eftersom hon redan hade flyttat till en annan stad och barn börjat skola där.
    Igår fick jag ett brev från tingsrätten där hon återigen ansöker om ensam vårdnad. Hon påstår att jag inte hjälper till med barnens dagliga rutiner, såsom läxor, och att jag inte vill att barnen ska träffa läkare för deras välmående. Dessa anklagelser är grundlösa och jag har små skrattat om jag ska vara ärlig. 
    Jag har bevis på att hon inte vill samarbeta för barnens bästa inför familjerätten och att hon försöker sabotera familjerättens beslut om umgänge. Hon har hotat med att starta en rättegång för ensam vårdnad om jag inte gör som hon vill, vilket hon nu har gjort.
    Jag har alltid velat ha 50-50 vårdnad. Det var hennes val att jag endast skulle träffa barnen varannan helg och att jag inte skulle ha ansvar när de är hos henne. Jag tror på mig själv och min förmåga som förälder. För närvarande är jag arbetslös, men jag studerar till läkare och har två månader kvar till examen samt en anställning på gång. Jag har CSN och har inte råd med advokater just nu och hon är full medveten om det. 
    Jag önskar att vi som föräldrar kunde fokusera mer på barnens bästa och sätta de pengar vi annars skulle spendera på rättsprocesser i fonder som barnen kan njuta av när de fyller 20 år. Våra barn är 9 och 13 år gamla. Barnen kommer först i mitt hjärta och jag vill ej att dom ska växa på rättsprocesser. Det är orättvist mot dom. Jag läser på olika forum att pappor förlorar oftast vårdnad vid väkande av liknande rättsprocesser bara för att mamma startar rättegång. Känns orättvist...
    Vad skulle ni rekommendera? 
Svar på tråden Ex fru ansöker om ensamvårdnad igen