Inlägg från: Anonym (Pedagogen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagogen)

    Barn slutar inte gråta på förskolan

    Anonym (Klara) skrev 2024-09-05 14:06:15 följande:
    Tack för ditt svar! Jag tyckte så med men fick inte medhåll. Jag var med henne redan 1,5 vecka när de andra barnen endast hade tre dagar med sina föräldrar. Pedagogerna menar att de kan börja må dåligt av att se att min dotter har mig där, när de inte får ha sina föräldrar kvar. Det är många barn som skolas in samtidigt och ljudnivån är extrem. De kämpar så gott de kan men har tre gråtande ungar på vardera knä när jag kommer innanför dörren. Eller ja, så var det idag i alla fall
    Tråkigt att du inte får medhåll.
    Jag senvintern HUR de andra barnen kan må dåligt över att du skulle vara där och introducera ditt barn åter efter sjukdom så tätt inpå inskolningen, de andra barn kan ju inte veta att om du är mamma eller pedagog/ vikarie tänker jag?

    Att pausa kan vara en idé om du och din dotter kan komma till förskolan en kort tid varje fm till lunch och sedan gå hem och äta och sova.
    Ta det långsamt och gå hem när det är som roligast .

    Så har vi gjort med några barn och det har fungerat för  både förskolan och barnet bättre.

    Ett år hade vi fick ett barn som det absolut inte fungerade för så de pausade helt och återkom igen efter jul och nyår. 
    Då gick det mycket bättre!
    Dock kom de och hälsade på lite då och då och bekantade sig med miljön och oss på förskolan.
  • Anonym (Pedagogen)
    Anonym (Klara) skrev 2024-09-05 19:50:55 följande:

    tack snälla för ditt svar. det fanns mycket fin vägledning att hämta här. Just nu går vi bara förmiddagar, men inte ens 9-10:45 är möjligt utan att hon är helt hysterisk, otröstlig, gråter tills hon kräks. Tappar andan. Personalen försöker så fint men det är omöjligt. De fyra Första dagarna själv gick bra, lite ledsen under dagen men inte mer än så. Femte dagen blev hon ordentligt ledsen. jag trodde det då berodde på att hon höll på bli sjuk. Nu när vi kommit tillbaka ska hon alltså gå 9-10:45, men hon klarar inte ens det. Vi är där så kort det bara går :/ kanske är det läge att pausa ändå. Jag hör ju själv hur det låter och har barn sedan innan att jämföra med. 


    vi kom överens om att jag skulle testa att lämna imorgon igen, men nu undrar jag om det ens är värt det. Vad tror ni? Testa en sista gång och sen eventuellt pausa eller bara pausa direkt? första veckan var det dessutom bara 7 barn på avdelningen, nu är det 13 och ljudnivån fruktansvärt hög. Hjälp mig att tänka rätt 😕


    Kom på att det kanske passar er dotter att ni kör eftermiddag istället för fm?!!


    Vi brukar ha många barn under inskolningen och då delar vi upp fm och eftm grupper så att det blir lugnare för barnen än alla nya tillsamman, då får vi möjlighet till  
    anknytning.

    Tänker att barnet har sovit bra, ätit i lugn och ro och är mer utvilad på eftermiddagen?


    Kan ju vara värt ett försök.

  • Anonym (Pedagogen)
    Anonym (Klara) skrev 2024-09-14 22:53:49 följande:
    Tack för kloka ord! Det hade visserligen kunnat vara något, men så somnade derbyt nu kan hon sova mellan 11-14:30 och vill ändå sova igen vid 19:30. Hon är en trött tjej. Känns som eftermiddagarna skulle bli väldigt korta, men det är inte en helt dum tanke. Jag ska bära med mig den och fundera lite, det skulle kunna ligga något i det. Tack för dina råd!
    Varsågod, så lite så.

    Undrar också lite kring era rutiner hemma, har ni vant in erat barn in i liknande rutiner som på förskolan?
    Det kan underlätta mycket för barnet att det finns en liknande rytm som på förskolan.

    Vi brukar tipsa om det till våra nya vårdnadshavare när vi har den första kontakten när de har fått plats hos oss, ibland ännu tidigare som när vi har informationskväll om vår förskola.
    Vi är mycket måna om att starten blir den bästa för våra nykomlingar och kan vi underlätta övergången för barnen så vill vi förbereda så gott vi kan.

    Min erfarenhet är att det 99 ggr av 100 ggr alltid går bra till sist, oftast vänder det med de känsligare barnen vid juluppehållet. Jag tror att det beror på att det blir en tid av reflektion och helt plötsligt inser barnet att den saknar det sociala sammanhanget och börjar att uppskatta det!

    Stort lycka till nu och jag håller tummarna att ni hittar den bästa vägen för er i gott samarbete med förskolan.
Svar på tråden Barn slutar inte gråta på förskolan