Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Barn slutar inte gråta på förskolan

Hej alla kloka, förstående och hjälpsamma föräldrar! 

min dotter på 1,5 är precis klar med inskolningen på förskolan. Det har inte gått smärtfritt, men hyfsat okej. Sen blev hon förkyld och vi var hemma i fem dagar. Därefter tyckte jag att jag skulle vara med på förskolan några dagar till, förskolan tyckte inte. De menade att hon bara kommer lära sig att jag kommer vara där och att det kan förstöra inskolningen för de andra barnen. Fullt förståligt! MEN, min dotter slutar inte gråta. Hon gråter tills hon kräks och fortsätter sen tills de ringer hem henne. Så har det pågått nu några dagar, med gråt redan från lämning. En del av mig vill tro att det blir bättre, en annan del vill pausa inskolningen och testa om en månad eller så. Förskolan lämnar valet fritt till mig som förälder, men ändå vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Blir det värre om vi pausar och försöker igen om ett tag när hon inte längre associerar förskolan med något negativt - som nu. Eller ska jag fortsätta fast det går helt åt skogen för henne? Mitt hjärta brister och hon mår såklart hemskt! 

• Svar på tråden Barn slutar inte gråta på förskolan
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Siri) skrev 2024-09-05 13:58:15 följande:

Klart du kan vara med några dagar till. Så gjorde vi. Vår dotter blev sjuk efter inskolning så vi får ck liksom börja om. Behövdes inte så många dagar.

Tack för ditt svar! Jag tyckte så med men fick inte medhåll. Jag var med henne redan 1,5 vecka när de andra barnen endast hade tre dagar med sina föräldrar. Pedagogerna menar att de kan börja må dåligt av att se att min dotter har mig där, när de inte får ha sina föräldrar kvar. Det är många barn som skolas in samtidigt och ljudnivån är extrem. De kämpar så gott de kan men har tre gråtande ungar på vardera knä när jag kommer innanför dörren. Eller ja, så var det idag i alla fall
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-09-05 18:07:31 följande:

Du känner ditt barn bäst.
    Har ni haft en inskolning och barnet blir sjukt tätt inpå så skola in 2-3dagar efter återgång eller lämna kortare tid några dagar.

Dom ringer oftast efter 1,5 timme. Hon ska bara gå under förmiddagar under flera månader framöver men hon gråter så hon kräks och är helt otröstlig. :/ 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Pedagogen) skrev 2024-09-05 18:46:49 följande:
    Tråkigt att du inte får medhåll.
    Jag senvintern HUR de andra barnen kan må dåligt över att du skulle vara där och introducera ditt barn åter efter sjukdom så tätt inpå inskolningen, de andra barn kan ju inte veta att om du är mamma eller pedagog/ vikarie tänker jag?

Att pausa kan vara en idé om du och din dotter kan komma till förskolan en kort tid varje fm till lunch och sedan gå hem och äta och sova.
    Ta det långsamt och gå hem när det är som roligast .

Så har vi gjort med några barn och det har fungerat för  både förskolan och barnet bättre.

Ett år hade vi fick ett barn som det absolut inte fungerade för så de pausade helt och återkom igen efter jul och nyår. 
    Då gick det mycket bättre!
    Dock kom de och hälsade på lite då och då och bekantade sig med miljön och oss på förskolan.

tack snälla för ditt svar. det fanns mycket fin vägledning att hämta här. Just nu går vi bara förmiddagar, men inte ens 9-10:45 är möjligt utan att hon är helt hysterisk, otröstlig, gråter tills hon kräks. Tappar andan. Personalen försöker så fint men det är omöjligt. De fyra Första dagarna själv gick bra, lite ledsen under dagen men inte mer än så. Femte dagen blev hon ordentligt ledsen. jag trodde det då berodde på att hon höll på bli sjuk. Nu när vi kommit tillbaka ska hon alltså gå 9-10:45, men hon klarar inte ens det. Vi är där så kort det bara går :/ kanske är det läge att pausa ändå. Jag hör ju själv hur det låter och har barn sedan innan att jämföra med. 

vi kom överens om att jag skulle testa att lämna imorgon igen, men nu undrar jag om det ens är värt det. Vad tror ni? Testa en sista gång och sen eventuellt pausa eller bara pausa direkt? första veckan var det dessutom bara 7 barn på avdelningen, nu är det 13 och ljudnivån fruktansvärt hög. Hjälp mig att tänka rätt 😕

• Anonym (Klara)
    Anonym (Siri) skrev 2024-09-05 20:48:00 följande:

Det beror ju också på vad för möjligheter ni har. Vi hade inte så mycket val då vi skulle börja jobba. Att pausa kan ju vara idé eftersom der kan ske mycket med mognad på så små barn på bara ett par månader. Men annars tycker jag som sagt det är rimligt att ni börjar om med inskolning på ruta ett. Det var helt självklart på vår förskola att man fick göra det. Andra barn som redan avklarat inskolningen tror jag inte påverkas så mycket av det, de små barnen förstår väl inte om du är mamma eller pedagog. Alla barn kan inte följa samma mall. Vårt barn var väldigt ledset länge medan det andra barnet som skolades in samtidigt var helt obekymrad när mamman gick. Det är så olika och därför måste också inskolning få se lite olika ut. 

Jag har möjlighet. Även om jag egentligen inte har det. Jag kan göra utrymme för en månad till hemma och det är lite dit mitt hjärna går just nu. Jag märker ju hur hon blir redan när vi börjar förbereda oss på morgonen. Pedagogerna på förskolan försöker verkligen, det vill jag ge dom, men något inombords säger att det ändå inte ska vara såhär. 

Jag vet inte riktigt hur de andra barnen skulle ta skada, eftersom jag mest flyter runt och är inom synhåll, det räcker för att min tjej ska känna sig trygg. Ändå vill jag respektera deras åsikt och beslut när de säger att de andra barnen blir mer oroliga. planen Var att gå 3 timmar på förmiddagen en månad framåt och sen öka på allt eftersom. Nu verkar ju inte den planen fungera och någon gång måste jag tillbaka till jobbet. 

usch. Morgondagen gör ont i magen redan innan den är här. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Pedagogen) skrev 2024-09-14 14:00:11 följande:

Kom på att det kanske passar er dotter att ni kör eftermiddag istället för fm?!!

Vi brukar ha många barn under inskolningen och då delar vi upp fm och eftm grupper så att det blir lugnare för barnen än alla nya tillsamman, då får vi möjlighet till  
    anknytning.

Tänker att barnet har sovit bra, ätit i lugn och ro och är mer utvilad på eftermiddagen?

Kan ju vara värt ett försök.

Tack för kloka ord! Det hade visserligen kunnat vara något, men så somnade derbyt nu kan hon sova mellan 11-14:30 och vill ändå sova igen vid 19:30. Hon är en trött tjej. Känns som eftermiddagarna skulle bli väldigt korta, men det är inte en helt dum tanke. Jag ska bära med mig den och fundera lite, det skulle kunna ligga något i det. Tack för dina råd!
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Pedagogen) skrev 2024-09-15 11:30:48 följande:
    Varsågod, så lite så.

Undrar också lite kring era rutiner hemma, har ni vant in erat barn in i liknande rutiner som på förskolan?
    Det kan underlätta mycket för barnet att det finns en liknande rytm som på förskolan.

Vi brukar tipsa om det till våra nya vårdnadshavare när vi har den första kontakten när de har fått plats hos oss, ibland ännu tidigare som när vi har informationskväll om vår förskola.
    Vi är mycket måna om att starten blir den bästa för våra nykomlingar och kan vi underlätta övergången för barnen så vill vi förbereda så gott vi kan.

Min erfarenhet är att det 99 ggr av 100 ggr alltid går bra till sist, oftast vänder det med de känsligare barnen vid juluppehållet. Jag tror att det beror på att det blir en tid av reflektion och helt plötsligt inser barnet att den saknar det sociala sammanhanget och börjar att uppskatta det!

Stort lycka till nu och jag håller tummarna att ni hittar den bästa vägen för er i gott samarbete med förskolan.

Tack återigen för svar och för att du tar dig tid att bolla lite med mig. Vi var noga med att kolla upp rutinerna innan och har följt dom ganska till punkt och pricka. Vi var även och lekte på förskolegårdvid flera tillfällen en månad innan inskolningen, så hon skulle känna igen sen. 

Hon har nu gått sedan 16 augusti men blivit sjuk vid två tillfällen. Det har naturligtvis också påverkat inskolningen en del kan jag tänka mig. Imorgon är det måndag och hela mammahjärtat vill hålla henne hemma. Samtidigt vet jag inte om jag gör henne en björntjänst. I fredags när vi skulle gå började hon skaka på huvudet och försöka ta sig ur vagnen så fort hon förstod att vi var påväg till förskolan. Under hela påklädningen av galon och stövlar grät hon. Hom hade haft förhöjd temperatur dagen innan och vi var då hemma. Förskolan ansåg att hon fortfarande var sjuk och skickade hem oss när vi kom ut på gården. En del av mig blev lättad, men en annan del kände ju att det inte alls blev bra. Att hon istället tänker att gråt kommer göra att vi går hem igen. Tänker jag fel här? Ska jag gå imorgon med henne ändå, ska jag ändra till eftermiddag eller ska jag bara vara hemma en period till och se om det fungerar bättre om någon månad eller två? :/ 

Svar på tråden Barn slutar inte gråta på förskolan