Men du, pojken kan ju överhuvudtaget inte läsa en bok eller ens ett par meningar själv ännu, så det hjälper inte att välja själv utifrån vad som är spännande! Han behöver mycket mer basal läsinlärning och inte lästräning. Och böcker finns nog ännu fler i de flesta hem idag än vad det gjorde förr, med tanke på hur tillgängligt och billigt det är idag i jämförelse. Även i ts hem, uppenbarligen. Och min uppfattning är åtminstone att ganska många barn även nuförtiden läser innan skolstart, särskilt om man med skolstart menar i första klass och inte förskoleklass som ju i praktiken är skolstarten idag.
Goneril skrev 2024-09-05 02:59:05 följande:
Numera är det så mycket som distraherar barn, all teknik, mobiler, spel, plattor etc. Förr fanns inte så mycket annat att göra än att läsa, så på så vis hade vi det lättare, vi som är äldre, tror att man ska komma ihåg det. När jag började skolan på 50-talet kunde många av oss läsa, sagoböcker och äventyrsböcker hade vi redan stiftat bekantskap med. TV fanns inte ännu, men böcker fanns i de flesta hem. Nog var man nyfiken på vad som kunde finnas innanför de där pärmarna och nyfikenheten var drivkraften till att lära sig läsa. Alla ord förstod man inte så då fick man fråga. TS son ligger efter med läsandet, det är uppenbart. Har synen kollats ordentligt? När det gäller läsning tror jag det är viktigt att hitta böcker som han gillar, de måste vara spännande så han håller intresset uppe. Det funkar inte i detta läget att ge honom litteratur som en vuxen valt, träningen måste vara lustbetonad. Han ska själv välja böcker. Han ska heller inte behöva bli recenserad, det vill säga bli utfrågad om innehållet, det blir bara en ytterligare press på honom. Det måste vara lustfyllt med läsandet och inte kännas som ett arbetspass.