• Anonym (Alice)

Efterarv

Jag ägde 50% av vårt hus när min sambo dog för ett antal år sedan. Vi hade inbördes testamente så jag ärvde honom. Nu finns det ett efterarv efter honom. I beloppet finns ett värde på huset, bilarna, möbler och banktillgångar. 

Min fundering är om det är det totalbeloppet som är efterarvet eller om det ändras pga att t ex värdet på huset är ett helt annat idag?

Jag har varit sjuklig under en längre tid och vill testamentera återstoden av tillgångarna till den person som hjälpt mig så mycket under dessa år.

• Svar på tråden Efterarv
  • Anonym (NN)

Om 47% av dina  totala tillgångar kommer från arvet efter honom, är 47% efterarvet. Man tittar på era respektive tillgångar vid dödstillfället för att beräkna kvotdelen. Sen kan kvoten justeras om tex du har börjat tjäna mycket mer pengar och ärvt mer sedan dess, blir efterarvet mindre. 

• Anonym (Alice)

Tack för ditt svar men vi var sambo så mina tillgångar redovisades aldrig utan jag ärvde hans tillgångar rätt av.

• Anonym (L)

Hej,

Man utgår från den kvot av dina totala tillgångar som du hade efter det att du fått ärva din sambo. Om vi säger att du hade 1 miljon kronor och fick ärva 500 000 kr av din sambo hade du totalt 1,5 miljoner kronor efter att ha mottagit arvet. Av dessa 1,5 miljoner kronor var 500 000 kr arv och 1 miljon dina egna pengar. 500 000/1500000 = 1/3 . En tredjedel av värdet av de tillgångar som du efterlämnar dig vid din död ska då tillfalla din sambos efterarvingar. Resterande 2/3 går till dina arvingar eller lag eller testamente. Efterarvet är inte bundet till en specifik summa utan om du efterlämnar 100 000 kronor vid din död så är 33 300 kronor efterarv och efterlämnar du dig 10 miljoner så är 3 300 000 kr efterarv. Sen finns vissa undantag, om du exempelvis fått ärva en stor summa pengar så räknas de inte in i ditt efterarv utan de pengarna är och förblir dina och tillfaller enbart dina arvingar. 

Gjorde ni någon bodelning efter hans död eller du ärvde allt som var hans tillgångar? Misstänker att det kanske inte finns några barn med i bilden från hans håll då eftersom de annars fått ut sin laglott eller godkänt testamentet. I så fall är hans efterarvingar föräldrar om de är i livet, annars syskon och syskonbarn,syskonbarnbarn etc.

• Anonym (Alice)

Tack för länken ska läsa den.

• Anonym (Anonym S)

Förstår inte alls.

Hur kan det vara efterarv om ni var sambos?

Efterarv händer vad jag vet om man är gifta och har gemensamma barn. Eller om man är gifta men inte har gemensamma barn men barnet går mer på att vänta på sitt arv.

• Anonym (NN)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-09-15 13:22:40 följande:

Förstår inte alls.

Efterarv händer vad jag vet om man är gifta och har gemensamma barn. Eller om man är gifta men inte har gemensamma barn men barnet går mer på att vänta på sitt arv.

Står förklarat i länken ovan, inlägg 4
  • Ms H
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-09-15 13:22:40 följande:

Förstår inte alls.

Man kan specificera i testament om det ska vara efterarv eller inte. 
  • Anonym (Alice)
    Ms H skrev 2024-09-17 10:08:31 följande:
    Man kan specificera i testament om det ska vara efterarv eller inte. 
    Vilket vi gjorde i vårt gemensamma testamente, blev därför nyfiken på hur efterarvet regleras om jag testamenterar till någon annan.
Svar på tråden Efterarv