• Anonym (Emelie)

Springmask

Jag är en vuxen person som har haft springmask från & till sedan jag va 7 år jag är 25 idag. Jag har skämts så otroligt mycket så har inte vågat säga något om detta. Har klia som fan i rumpan många ggr men på något sjukt sätt så vänjer man sig. 

Jag har vart slarvig med hygien tidigare men tycker att jag har skärpt till mig, gjorde en vermox behandling men kom tillbaka ca 2 - 3 månader efter. Jag känner mig så otroligt snuskig och skämsmdå det känns som min slarviga hygien tidigare har straffat mig nu.

Hur ska jag bli av med denna skiten? 

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym (Råd)

Följer du rekommendationerna på förpackningen då?
    Det står väl tex att man ska upprepa Vermoxbehandlingen efter 2 veckor för bäst effekt, har du gjort det? Tar du så många tabletter som man ska ta?

När du tagit Vermox ska du tvätta alla underkläder och sängkläder, handdukar mm i 60 grader och städa noggrant hemma då maskägg kan finnas kvar. Underkläder ska inte tvättad ihop med sängkläder. 

Tvätta dig där bak med mild tvål och ljummet vatten en gång om dagen och tänk på att det du tvättar dig med måste slängas eller tvättad i minst 60, helst 90 grader Om det är tvättlapp och ska inte tvättad ihop med annat.

Viktigast av allt är att du tvättar händerna ordentligt med tvål efter varje toalettbesök och innan du äter mat samt när du kommer hem efter att ha varit ute. Ha inte fingrarna i munnen och ät inte med händerna. 

• Anonym (Råd)

Hjälper inte de råden måste du kontakta Vårdcentralen! Dels är det inte så trevligt att ha men du riskerar ju att andra får springmask då det sprids snabbt. 

• Anonym (Infektionskliniken)

Hej, jag har liknande problem. Fick remiss till infektionskliniken som bekräftade att vissa får kroniska infektioner. Tyvärr är det nog så att medicinen inte dödar alla maskar. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Råd) skrev 2024-09-03 17:14:04 följande:

Hjälper inte de råden måste du kontakta Vårdcentralen! Dels är det inte så trevligt att ha men du riskerar ju att andra får springmask då det sprids snabbt. 

Som jag tolkar det så ska man ta en tablett vermox åtgången och ta ytterligare 1 tablett 2 veckor senare. Eller har jag fel?
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Infektionskliniken) skrev 2024-09-03 17:36:56 följande:

Hej, jag har liknande problem. Fick remiss till infektionskliniken som bekräftade att vissa får kroniska infektioner. Tyvärr är det nog så att medicinen inte dödar alla maskar. 

Men va? Så man kan få leva med det hela livet då? Eller vad fick du?
  • Anonym (A)

Usch, stackars dig! 

När det har gick springmask på förskolan var det ett problem att barnet återsmittades av aandra barn så att maskarna gick runt runt. Samma med löss. Det kanske finns någon i din närhet som återsmittar dig?

• Anonym (Lisa)

Vi hade också konstanta skov av springmask när dottern började skolan.

Mitt hetaste tips är att upprepa behandlingen 1 ggr/ veckan i 4 veckor.
    Var mycket noga med hygienen morgon och kväll, ha tajta nattbyxor typ korta thigts som läggs direkt i maskinen, varje dag!
    Inför natten klutta en stor klick Inotyol salva i rumpan så hindras maskarna komma ut och lägga äggen i analöppningen.
    Upprepa varje kväll i 4 veckor under behandlingen.

Tips!
    Använd endast pappershanddukar under behandlingen så slipper du få så mycket tvätt.

Annat tips.
    Svält ut masken och ät inget sött under denna tid!
    Det är kämpigt men går att bända på.

Lycka till.

• Anonym (Råd)

Ja förlåt! En dos är 1 tablett, helt riktigt. Upprepa behandlingen igen efter två veckor. Upprepa igen efter ytterligare två veckor. Varför man ska vänta i två veckor beror på att första dosen dödar maskarna men inte äggen och det tar ca två veckor för äggen att kläckas, därför ska du inte ta efter bara en vecka som någon föreslog.

Men jag tycker att du ska kontakta Vårdcentralen för du behöver kanske få något annat läkemedel som biter. Det är inget att skämmas över, springmask är vanligt och ingen kommer att tycka att du är äcklig. 

• Anonym (Infektionskliniken)
    Anonym (Emelie) skrev 2024-09-03 17:43:09 följande:
    Men va? Så man kan få leva med det hela livet då? Eller vad fick du?
    I värsta fall. Ser du maskarna och är det då många? Det finns också teorier om att många bär på maskar men att vissa känner det tydligare. Jag har vid extremt kliande aldrig kunnat se mer än en. Ta bort den i så fall med en tops. Det hat vi även gjort på barnen när de har haft mask. 
    På internmedicin står Behandling syftar främst till att minska antalet maskar så att besvärande klåda försvinner. 
    Jag tycker pyrvin har hjälpt mer än vermox men prova dig fram
  • Anonym

Du måste rengöra händerna efter varje toalettbesök med tvål och vatten

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Råd) skrev 2024-09-03 20:17:07 följande:

Ja förlåt! En dos är 1 tablett, helt riktigt. Upprepa behandlingen igen efter två veckor. Upprepa igen efter ytterligare två veckor. Varför man ska vänta i två veckor beror på att första dosen dödar maskarna men inte äggen och det tar ca två veckor för äggen att kläckas, därför ska du inte ta efter bara en vecka som någon föreslog.

Men jag tycker att du ska kontakta Vårdcentralen för du behöver kanske få något annat läkemedel som biter. Det är inget att skämmas över, springmask är vanligt och ingen kommer att tycka att du är äcklig. 

Att ta 1 tablett per vecka i 4 veckor gav en läkare rådet om.
Svar på tråden Springmask