Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Mitt barn ogillar sin lärare

Hej! 
    Vad ska jag göra? 
    Mitt barn vill inte till skolan pga sin lärare.
    Mitt barn har börjat 1an och fått en ny lärare som ogillas.
    Mitt barn upplever läraren som arg och irriterad, skriker och höger rösten väldigt ofta. Mycket tillsägelser till alla i klassen. 
    Jag var på föräldramöte och träffade läraren och fick samma vibbar som mitt barn har, kändes inte alls bra.
    Läraren är sträng, bestämd, högljudd, inte ett enda leende på ca 45min, totala motsatsen till hur vi i familjen är. 

Läraren har gjort ljudinspelning av barnen i klassrummet, när det varit högljutt för att sedan spela upp för dem så de får höra sig själva! Detta tycker jag är kränkande, om vi vänder på det, hade hen tyckt det var okej om någon spelade in när hen står å skriker och försöker tillrättavisa eleverna, tvivlar på det. 

Har pratat med rektor, men som pratar om hjälpmedel till mitt barn i form av hörlurar mot höga ljud osv,.. men det är ju lärarens beteende det är fel på. 

Ska vi byta skola? Läraren lär ju inte ändra sitt beteende. 

• Svar på tråden Mitt barn ogillar sin lärare
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Ann) skrev 2024-09-03 09:06:08 följande:

Du kan ju inte byta skola varje gång det förekommer en dålig lärare eller någon lärare höjer rösten. Lär barnet att hantera det i stället. Varför är det kränkande att behöva lyssna till sig själv?

Tack för din åsikt!  
  • Anonym (Orolig mamma)
    cosinus skrev 2024-09-03 09:48:49 följande:

Nä läraren lär inte ändra på sig i första taget och heller inte bli flyttad även om fler klagar. Sånt här tar alltid tid. Om man anser sig ha den tiden beror ju på hur barnet i fråga mår av situationen i skolan. 

Om man är beredd att byta beror ju på hur jobbigt det är nu kontra hur jobbigt man tror en flytt blir.

Vi bytte skola för våran äldsta i årskurs 4 när de fick en lärare som var under all kritik. Min far som varit lärare i hela sitt yrkesliv var med en dag i skolan och hans omdöme var att det var det värsta han sett någonsin i ett klassrum. Det blev jättebra.

Till nummer tre bytte vi inför årskurs ett då jag fick reda på vilken lärare han skulle få och insåg redan innan att det inte skulle bli bra.

Jag tycker inte man ska ta lättvindigt på att byta skola men heller inte vara främmande för det om man ser stora problem om man stannar eller stora vinster om man byter.

Tack för att du delar med dig från erfarenheter! 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2024-09-03 10:30:24 följande:

Kan du utveckla detta?

För det är ju en stor skillnad mellan att vara sträng och bestämd och att vara arg och irriterad. 

Jag jobbar själv inom skolan, fast med yngre barn så jag har full förståelse för att man kan behöva vara sträng och bestämd speciellt i starten men att få höra att läraren jämt upplevs som arg/irriterad och eleverna får tillsägelser jämt och ständigt under lektionerna. När jag har ett lugnt och skötsamt barn som alltid försöker göra allt som de ber om. Men blir störd, upprörd och skrämd av hur läraren är.  
    F-klassen var hur bra som helst, och ändra förändringen är läraren. 
Svar på tråden Mitt barn ogillar sin lärare