• Carla68

Vad hände med skilsmässa.se?

Hej!

Har varit inne regelbundet och läst på skilsmässa.se sedan vintern 2023 ? ett mycket bra forum som blev som en slags terapi för mig. Det var väldigt engagerande att läsa de olika historierna och jag följde ett tiotal av er och undrade ?hur det skulle gå?. Tänkte många gånger att jag också skulle signa upp och berätta min historia ? hade formulerat den i huvudet ? men det blev inte så. Dels var jag lite orolig att det skulle ta för mycket tid att både läsa och kommentera, tid som jag inte riktigt har som ensamstående till tre hemmavarande tonåringar och med ett krävande jobb. Dels skulle de detaljer, som behövdes för att berättelsen inte skulle bli för urvattnad, göra att jag kunde bli igenkänd. För egen del gör det inget då jag är rätt öppen och jag hade ändå inte tänkt att sabla ner någon (jag kände igen mig en hel del i ?soloigen?:s sätt att resonera och hantera sin skilsmässa). Men historien involverar ju även fler personer inklusive min exman ? som genom sitt jobb har en väldigt stor bekantskapskrets ? och hans nya kvinna, som även var min vän. Sedan var det redan många som skrev så kloka kommentarer och råd på forumet. Ett stort tack till alla er som delade med er och hjälpte varandra, och oss som stod vid sidan om. ❤️ Var i regel inne ett par gånger om dagen i 1,5 år och saknar forumet. Hoppas verkligen att ni kan få tillbaka det på något sätt!

Hursomhelst så berättade jag för min vuxna son att forumet försvunnit. Han hittade då ett webbarkiv där en del av era historier finns bevarade. Men det verkar tyvärr bara finnas en bråkdel av alla kommentarer kvar ? det ursprungliga inlägget och ett tiotal svar. Sidan heter WayBack Machine och på sidan https://www.bredbandsval.se/digital-vardag/wayback-machine kan man läsa att ?Wayback Machine är en digital arkivtjänst utvecklad av Internet Archive som indexerar och sparar snapshots (ögonblicksbilder) av webbsidor på Internet i en databas och på så sätt skapar ett historiskt arkiv av hemsidor.?

Enligt vad min son kunde luska fram blev web.archive.com för ett tag sedan attackerat av hackare som stal data, och sidan lades då ner. Men nu är den uppe igen ? de återställde en version som bara går att läsa. Arkivet är rätt tungjobbat, så att man tror att uppkopplingen har hängt sig men det handlar inte om det, och det är även svårnavigerat.

Här är en länk:

https://web.archive.org/web/20240522171103/https://skilsm%C3%A4ssa.se/forum/latest?no_definitions=true&page=1

och en skärmbild:

• Carla68

Skärmbilden kom inte med - gör ett nytt försök. (Vad konstigt mitt nybörjarinlägg ser ut med rejäla styckesavstånd... ) 

• Carla68

Varför ändrar familjeliv.se citattecken och tankstreck till frågetecken i ens text? Det ser ju inte klokt ut. Det kanske bara blir så när man kopierar in texten från word, men admin av det här forumet borde jobba med sin formatering av inlägg.

Svar på tråden Vad hände med skilsmässa.se?