Inlägg från: Anonym (t) |Visa alla inlägg
  • Anonym (t)

Arbetspraktik?

Anonym (Vill höra) skrev 2024-09-02 16:58:57 följande:

Bara gå hemma? Det låter konstigt. Dom flesta måste ju gå i någon slags aktivitet idag eller studera. 
    Vad tror du arbetspraktik är?

Har han gått hemma i flera år ser det oavsett bättre ut på CV:t att han gör något alls. Det kan finnas en hel radda skäl som inte mamsen vet om varför detta beslut är taget.
  • Anonym (t)
    enfunderandeman skrev 2024-09-02 17:37:13 följande:
     Nu finns det ju en hel del andra insatser. Du får gärna berätta för mig och dom andra om dessa skäl? Du tror att man hamnar på detta. För att man blir bestraffad? Haha 
    Du verkar vara en kul typ. Har du mycket vänner?

Det enda skälet är att man oftast gått alla dom andra insatserna och att dom vill att du ska komma ut bland folk. Dock är det konstigt att kalla det kompetens. Bättre kalla det ökad social tillvaro eller något i detta fallet. 

Privata skäl för sonen. Jag kan tänka mig många som säger kompetens som skäl för att inte låta ens anhöriga vet allt om en.

Vad du babblar om sedan vet jag jag inte, bestraffad? Nyhet för mig att min pågående insats är ett straff. Har du många vänner med detta märkliga beteende? Äh. Inte intresserad.

• Anonym (t)
    enfunderandeman skrev 2024-09-02 17:26:22 följande:
     Det kan fungera åt båda hållen. En sådan situation kan också bli väldigt stigmatiserande för en arbetslös. Då personen ifråga kan känna sig extra utsatt. Uppleva att folk tycker att det är något fel på individen. Har även hänt att personer blivit dåligt behandlade. Och där med blivit sjukskrivna och deprimerade av insatsen. Mått bra innan. Rätt ironiskt eller hur? Men samhället verkligen spottar på sjuka och arbetslösa nu mera. Det har blivit trendigt.
    Som att vara hemma i över 3 år inte är stigmatiserande och skadligt för den psykiska hälsan. Att folk blir illa behandlade + sjukskriva sker på vanliga arbetsplatser också.
Svar på tråden Arbetspraktik?