Arbetspraktik?
Hej, jag vill höra om det finns någon/några här. Som just nu går på arbetspraktik eller gjort det, det senaste året. Genom arbetsförmedlingen?
Min son har fått det. För att det ska ge honom ökad kompetens. Jag måste erkänna att jag skrattade när han berättade om det. Min son är 46 år gammal. Och har arbetat på en del olika arbetsplatser. Jag förstår inte riktigt vad det är han ska få kompetens i?
Han har ju arbetslivserfarenhet. Men under och efter pandemin. Har det varit kämpigt för honom med arbeten. Han har varit arbetslös i lite mer än 3 år nu. Han är väldigt aktiv. Söker bra med jobb. Men upplever att jobben går till yngre personer.
Är det någon som har fått något liknande? Vad är era erfarenheter? Har det lett till någon typ av anställning efter? Eller lr det mer frågan om att förse arbetsgivare med gratis arbetskraft? (Vilket jag misstänker lite) Har arbetsgivare ens tid med sådant här idag? Låter konstigt att folk i 40 års ålder ska gå på detta. Jag kan förstå om det handlar om unga personer runt 18-25. Som är nya i arbetslivet eller behöver mer kompetens? Tycker det låter lite märkligt.