Inlägg från: Anonym (Vill höra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill höra)

Arbetspraktik?

Hej, jag vill höra om det finns någon/några här. Som just nu går på arbetspraktik eller gjort det, det senaste året. Genom arbetsförmedlingen?

Min son har fått det. För att det ska ge honom ökad kompetens. Jag måste erkänna att jag skrattade när han berättade om det. Min son är 46 år gammal. Och har arbetat på en del olika arbetsplatser. Jag förstår inte riktigt vad det är han ska få kompetens i?
    Han har ju arbetslivserfarenhet. Men under och efter pandemin. Har det varit kämpigt för honom med arbeten. Han har varit arbetslös i lite mer än 3 år nu. Han är väldigt aktiv. Söker bra med jobb. Men upplever att jobben går till yngre personer.
    Är det någon som har fått något liknande? Vad är era erfarenheter? Har det lett till någon typ av anställning efter? Eller lr det mer frågan om att förse arbetsgivare med gratis arbetskraft? (Vilket jag misstänker lite) Har arbetsgivare ens tid med sådant här idag? Låter konstigt att folk i 40 års ålder ska gå på detta. Jag kan förstå om det handlar om unga personer runt 18-25. Som är nya i arbetslivet eller behöver mer kompetens? Tycker det låter lite märkligt.
  • Svar på tråden Arbetspraktik?
  • Anonym (Vill höra)
    Anonym (Jobba) skrev 2024-09-02 16:46:39 följande:

Rent krasst så spelar det ingen roll om du tycker att det är lite märkligt eller inte. Om han inte kan skaffa jobb på egen hand och vill ha a-kassa, så är det bara att infinna sig där. Finns säkert saker han kan lära sig. Praktik är inte bara något för ungdomar.

Men herregud, kan du vara mer aggressiv? Du gillar inte ditt jobb va?
    Det kanske är ok för dig. Men jag tycker man ska satsa på mer hållbara lösningar. Än att skattepengar ska gå till gratis arbetskraft till arbetsgivare. Är väl bättre att folk får ett arbete. Och kan betala skatt. Antingen är du arbetsgivare som älskar detta, eller gillar att trampa på folk som har det svårt.

Hur tänker du kring folk som får mindre än en heltidslön? Då bordet det logiska vara att man får utföra arbete för den typen av ersättning man erhåller. Det låter mer rimligt. Vuxna människors ska ha riktiga jobb. Inte springa runt på vuxen dagis. Förmodligen har du aldrig varit i den sitsen. Ni är värst. Man förstår varför det går utför för Sverige. För mycket sadister som gillar att plåga andra människor. Straffa är bättre än att komma med hållbara lösningar.
  • Anonym (Vill höra)
    Anonym (I) skrev 2024-09-02 16:47:30 följande:

Jag har praktik, är 31. Varit arbetslös länge och blev trött på att gå hemma. Tänker man kan få kontakter också på arbetsmarknaden, och om man inte kan få jobb på den platsen man är så kan kanske chefen kan rekommendera en till andra om man är duktig. Man förlorar inte direkt något på det, även om det är drygt att inte få lön som de andra.

Bara gå hemma? Det låter konstigt. Dom flesta måste ju gå i någon slags aktivitet idag eller studera.  Kontakter är bra. Men risken är att riktiga anställningar försvinner om man håller på med detta gratis hjul. Viktigare att folk kommer i riktigt arbete. Då får vi även mer skatt inbetald.
Svar på tråden Arbetspraktik?