• Sucken

    Lågt progesteron?

    Hej! Jag är 14 dagar efter ägglossning och jag fick plus på stickan för tre dagar sedan. Jag trodde inte att jag skulle kunna bli gravid på denna cykel för jag hade en så långsam stegring och låg och svajande temperatur efter ägglossningen. Inga symtom har jag haft heller. Nu har jag dock börjat få molvärk. Jag misstänker lågt progesteron eftersom jag har pcos och väldigt glesa ägglossningar. Innan den här var det tre månader sen senast. Jag ångrar nu i efterhand att jag inte smörjde med extra progesteron då jag har en progesteronkräm hemma, men man vill ju inte smörja i "onödan" om det inte behövs. Förra graviditeten behövdes det inte, men då steg temperaturen med en grad efter ägglossning och höll sig hög hela tiden. Inte som denna gången då den är väldigt låg och svajig. Är det försent att börja med progesteronkräm såhär långt efter? Är det bättre att vänta och se hur d

    et går istället? Bifogar en bild på hur temperaturen har sett ut. I vanliga fall brukar jag känna min ägglossning väl, men denna gång kände jag inte av den. 

  • Svar på tråden Lågt progesteron?
  • Anonym (W)

    Det är inte försent. Progesteron behövs under hela graviditeten och produceras naturligt av kroppen från ägglossning och framåt, att tillsätta extra är inte farligt. Sen hur mycket en sådan kräm hjälper med progesteronnivåerna vet jag inte. Du kan också gå och ta blodprov för att kolla progesteronnivån nu.

  • Anonym (W)
    Anonym (W) skrev 2024-09-02 13:09:09 följande:

    Det är inte försent. Progesteron behövs under hela graviditeten och produceras naturligt av kroppen från ägglossning och framåt, att tillsätta extra är inte farligt. Sen hur mycket en sådan kräm hjälper med progesteronnivåerna vet jag inte. Du kan också gå och ta blodprov för att kolla progesteronnivån nu.


    Och skulle det visa sig att du har lågt progesteron kan läkaren skriva ut riktiga progesteronsuppar.
Svar på tråden Lågt progesteron?