• Anonym (mi)

Hur hantera barn som försöker får mitt barn att bli utanför i skolan?

Min dotter har många kompisar och är omtyckt men en av hennes "kompisar" har blivit mer och mer elak. Den här vännen har alltid haft en hård ton och kan säga rätt grova saker.
    Dom har tidigare lekt väldigt mycket hos oss men efter deras föräldrar separerade an dom inte lek efter skolan.

Allt har blivit värre sedan dess och jag förstår och märker att barnet inte mår bra. Det börjas pratas mer och mer om det här bland föräldrarna, att detta barn är elak mot många andra. Jag har kontakt med föräldrarna så jag har viss insyn i varför hon mår dåligt.

Hon försöker hela tiden frysa ut mitt barn, leda bort hennes kompisar från henne och prata illa om henne. Dom leker dock ibland i skolan. Det är som att hon inte vill att mitt barn ska få ha några andra kompisar eller så blir hon avundsjuk på att hon har andra. 

Trots det här bjöd vi hennes på min dotters kalas för jag vill inte att den här tjejen ska bli utfryst. Dagen efter kalaset, i skolan, när ag lämnar dottern så börjar det andra barnet direkt försöka leda borta min dotters kompisar, går iväg med dom, pratar illa om min dotter. Ett av dom andra barnen bekräftade det fr mig. Hon leker med dom här barnen på fritiden, så dom är goda vänner. 

Jag blir så arg! jag har verkligen försökt men jag har fått så nog. min dotter får skit för ingenting. Jag vet att dom bara är barn men det här känns så långt över gränsen. hon svär åt andra barn, har tom kallat en annan för hora. Dom är 9 år kan jag tillägga. 
    Min dotter klagar mer och mer över att hon inte vill till skolan, kan tvärvägra ibland och det gör mig så orolig, rädd att det ska eskalera ännu mer.

Vad hade ni gjort?
  • Svar på tråden Hur hantera barn som försöker får mitt barn att bli utanför i skolan?
  • Anonym (mi)
    Studentpappa skrev 2024-09-02 12:03:10 följande:

Om du har kontakt med föräldrarna så pratar du väl med dom? Alternativt tar upp det i skolan med läraren.

Jag har gjort det, både skolan och föräldrarna och det har inte blivit bättre. Jag vet liksom inte vad jag ska göra. Har kontaktat kuratorn på skolan också.
    Tidigare har jag känt att den tjejen har det jobbigt och då har jag nog tänkt mer på att hon inte ska bli utfryst och kanske inte insett hur illa det är, eller så överreagerar jag. Nu är jag jättearg på det andra barnet. Jag sa till och med till henne sist och hon kommer inte få komma på mer kalas, känner mig skittaskig.
  • Anonym (mi)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-09-02 12:17:00 följande:

Boka in ett möte med rektor och mentor och förklara situationen och vad det innebär för ditt barn om vuxenvärlden blundar för ett uppenbart problem. 

Jag visste inte att man kunde ta sånt med rektor, men det kan jag ju kolla upp. Jag vet bara inte om jag överreagerar. När jag tog upp det med läraren tog hon mest upp oron för barnet som retar andra, att det var viktigt att hon inte blev utanför. 
  • Anonym (mi)
    Anonym (J) skrev 2024-09-02 15:43:49 följande:

Din dotter kanske beter sig likadant mot någon annan kompis när du inte ser. 

Inte enligt skolan. Jag tror du kanske inte läste allt som står. Sedan tycker jag det är ett rätt konstigt svar i den här tråden. Skulle det göra något bättre, eller sämre..? Förstår inte.

Det här barnet som jag beskrev beter sig så här mot flera barn, det är flera föräldrar om pratar om det här och har pratat med skolan. Jag vet att flera föräldrar inte vill att deras barn leker med henne. Dom har haft möte om det i skolan med föräldrarna(enligt föräldrarna) men inte mycket händer.

Sedan har det såklart hänt att mitt barn sagt något taskigt och betett sig illa, det gör ju alla barn och då har jag såklart sagt ifrån. Det här barnet gör det väldigt väldigt ofta. Det är såklart jättesynd om henne men dom måste hjälpa henne på något vis. Antingen kommer hon bli en mobbare eller så kommer ingen vilja/få leka med henne.
  • Anonym (mi)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-02 16:10:36 följande:
    Om så är fallet vill nog TS veta det, och även att hennes barn får hjälp.

Tycker du vi ska blunda för sådant här, eller vad är syftet med din kommentar?
    Jag hade tveklöst velat vet.
    Anonym (Poe) skrev 2024-09-02 16:20:40 följande:

Om läraren inte gör något så prata med rektor och elevhälsan. Det är jätteviktigt både för ditt barn och det andra barnet att de får hjälp. 

Skolkuratorer jobbar inte bara med enskilda elever utan kan också jobba med hela klasser. Här behövs kanske både och - enskilt stöd till barnet som beter sig illa och gruppstöd till klassen. 

När jag tar upp det verkar lärarna bara vilja lägga locket på, betona att det är viktigt att ingen blir utanför. Det är såklart att det är så men dom måste ta det på allvar.

Jag tror föräldrarna gör det men att dom känner att dom inte når fram. Dom skiljdes och barnet mår av detäven fast hon redan hade dåligt beteende så har det förstärkts nu.

Tack för tipset om skolkurator, har pratat med henne men visste inte att hon kunde prata med hela klassen.
  • Anonym (mi)
    Anonym (N) skrev 2024-09-03 08:32:19 följande:

Ja det här är ju TS version, tjejens mamma kanske har en annan vad vet vi. Kan säga det händer mycket som lärare inte ser i skolan , särskilt bland tjejer då de fryser ut och är elaka på ett mer osynligt sätt. Sedan är det inte alls ovanligt att föräldrar försvarar sitt barn med att deras minsann aldrig eller väldigt sällan gör något elakt själv .  

Flera föräldrar har alltså pratat om det här barnet , ja då lör ju barnen göra som sina föräldrar.

Som jag skrivit är det ju inte bara min version, det är även andra föräldrars och lärarna som sett det och fått information av andra föräldrar.

Barnets föräldrar är inte såna, det säger ifrån till henne och är medvetna om problemet. 
  • Anonym (mi)
    EpicF skrev 2024-09-03 08:48:14 följande:
    Självklart ska du ta upp med rektorn att ditt barn far illa. Visst är det viktigt att barnet som retas inte blir utanför, men det ger ingen rätt att barnet ska få fortsätta reta och trakassera andra barn. 
    Ok. jag bara vet inte ifall det är överdrivet. Barn retas ju ibland. Har försökt nå skolkurator utan resultat och ska försöka med det först men sedan blir väl rektorn ett alternativ. 
  • Anonym (mi)
    EpicF skrev 2024-09-03 14:08:03 följande:
    Ja, barn retas. Men när ett barn mår dåligt över art bli retar så har set fått för långt. 
    Varit på möte med skolan idag och jag är så arg och chockad. Dom vill släta över allt, lägga locket på, "alla barn bråkar", "barn hittar på". När jag tog upp att det är flera föräldrar som säger samma sak då påtalar dom att jag inte ska prata illa om barnet. Jag har aldrig pratat illa! Bara pratat om saker som hänt.

Överreagerar hag som blir arg?

Dom har nu även bestämt att dom kommer granska min dotters frånvaro, kartlägga den som dom sa. Apropå ingenting. Jag förstår inte varför dom inte vill ta tag i det, varför vill dom soppa det under mattan?
  • Anonym (mi)
    Anonym (N) skrev 2024-09-05 05:38:45 följande:

För det är så skolor oftast funkar , de vill sopa undan det för det ser inte bra ut utifrån att mobbing pågår på skolan . Hur den än ser ut. 

Det är ju så illa! Hade ingen aning om att det var så.
    Anonym (Poe) skrev 2024-09-05 06:49:24 följande:

Men herregud! Jag hade också blivit arg. 

Ni behöver nog gå ihop många föräldrar tillsammans. Be de andra att också kontakta rektorn eller gör en gemensam grej. 

Skolan känner kanske till fler orsaker bakom flickans beteende och vill värna henne. Men på samma sätt borde de ju värna om ditt barn! 

Har din dotter hög frånvaro, eller varför tog de upp det? 

Om vi gör det kommer dom se det som att den andra flickan är den som blir utsatt. Dom verkar tro att man vill henne något illa. är ju tvärtom, att barnet behöver hjälp. 

Ja, nu i början av terminen, blev förkyld(som flera andra barn blivit) och sen skadade hon sig på idrotten i skolan och var borta några dagar pga det.
  • Anonym (mi)
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2024-09-05 07:42:28 följande:
    Jag hade bytt skola för mitt barn då och skrivit i tidningen varför. Så otroligt fegt av skolan att mörka. I vissa lägen kan man bara rädda sig själv/ sitt.
    Alltså hon trivs egentligen, har massor med kompisar, av den anledningen vill jag inte byta. 
Svar på tråden Hur hantera barn som försöker får mitt barn att bli utanför i skolan?