• Anonym (D)

Arv och särkullbarns - ytterligare en fråga

Att göra huset till din enskilda egendom kan få oönskade effekter t ex om ni separerar eller du avlider.

Boka tid med en jurist och framför era önskemål.
    Tänk igenom vad som ska hända om ni separerar eller om någon av er avlider. Laglotten kan t ex minskas med testamente.

• Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:42:55 följande:
    Han har råd att bo kvar, med marginal, då han har en mycket högre inkomst än vad jag har. 
    Ja, men det kan blir flera miljoner i kapital som han går miste om, beroende på värdet och belåning på bostaden.  Det handlar inte bara om inkomst. 
    Det finns smartare sätt att dämpa effekterna för alla inblandade personer.
  • Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:56:42 följande:
    Vi får kontakta en jurist helt enkelt! Jag ville mest ha lite koll innan på vad det finns för några möjligheter.
    Det är det bästa rådet.
  • Anonym (D)
    Cathariiina skrev 2024-09-02 09:28:50 följande:

Äktenskapsförord spelar ingen roll vid dödsfall, då måste det till ett testamente. Alltså: det hjälper inte om ni har ett äktenskapsförord där det står att lägenheten är din enskilda egendom, för vid dödsfall ingår det i boet som ska delas ändå. Det hjälper inte heller om ni skiljer er på papperet, för lägenheten blir ändå samboegendom på samma villkor, eftersom ni redan bor i den tillsammans.

Jag förstår inte varför den här villfarelsen valsar runt i forumet. Ett äktenskapsförord spelar roll även vid dödsfall. 
  • Anonym (D)

Tipset om livförsäkring är bra. Dock har många försäkringsbolag låg högsta ålder för att kunna teckna och ha en gällande livförsäkring. Trygg Hansa t ex har 57 år.

Svar på tråden Arv och särkullbarns - ytterligare en fråga