Är adoption bra eller dåligt?
jag tycker att det är fel med människohandel
menar rangordnat!
Jag är adoptivmamma själv. Jag våndas idag, har ångest för hur mitt barn blev tillgänglig för adoption. Min avsikt var att allt skulle vara korrekt, vi gjorde precis allt som krävdes, och trodde det var en absolut garant. Idag vet jag inte.
Hen är adopterad 2005 från Kina. Just nu är hen inte det minsta intresserad av sitt ursprung, sina bioföräldrar, men nyfiken på om det finns syskon, därav gentest som
lagts upp i en databas som har promille-chans att få en match. Såklart att promille är en chans, förstå.
Eftersom hen iaf i nutid är tydlig med att vi är hens föräldrar, inte talar om någon längtan efter att söka, så kan vi som föräldrar försöka vila i det. Ändrar hen sig så kommer vi stötta och göra allt vi kan för att hitta bioföräldrar, syskon.
Vår familj har haft det som en räkmacka, men det är absolut inte så alltid. Det är väldigt, väldigt olika, och det är väldigt, väldigt viktigt att vara lyhörd, läsa på om anknytning, signaler som kan behövas tas om hand etc. Det finns mycket litteratur, Facebook-grupper, t ex att få stöd och hjälp genom.