• Anonym (Rob)

Bodypositivity sitt ursprung ur konkurrensen mellan kvinnor?

Det finns många artiklar om detta ämne och det är väldigt tydligt att många kvinnor har en agenda med att lyfta överviktiga kvinnor. Eller till att andra kvinnor ska gå upp i vikt.
    Nämligen att det skapar mindre konkurrens vid dejting.  Teorin bygger ju på att män föredrar smala och hälsosamma kvinnor.  Vilket är till stor del sant.

medium.com/@Damaju/about-body-positivity-and-female-intrasexual-competition-3e97725d5266

"The Rivalry Theory

Delving into the realm of female intrasexual competition, one might argue that body positivity is fueled by a subtle rivalry among women. This theory suggests that supporting body positivity discourages weight loss in other females, therefore pushing them out of the dating pool. This benefits slim girls who are regarded as more healthy and desirable by male standards.
    Going to a restaurant with that friend, you would tell her, ?Yea girl, eat that cake, you deserve it! Girl power!? All the while your friend gets fatter while you get to stay slim and enjoy most of the attention of the guys in the restaurant."
    This theory argues that sexual attractiveness operates on a hierarchical scale, with physical appearance holding more weight for women and status for men.
  • Svar på tråden Bodypositivity sitt ursprung ur konkurrensen mellan kvinnor?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Mer motion!) skrev 2024-09-02 07:58:57 följande:
    Finns ju ingen som helst aktivism bland män liknande den hos kvinnor kring att vara fet.
    Och ändå är fler män än kvinnor överviktiga.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Rob) skrev 2024-09-01 19:25:13 följande:

Fast man måste ju ändå fråga sig varför framförallt kvinnor uppmuntrar andra kvinnors övervikt?   Eller varför man vill att andra kvinnor ska gå upp i vikt?   
    Alla vet ju att övervikt inte är hälsosamt eller attraktivt hos den stora massan.

Kvinnor uppmuntrar väl inte kvinnors övervikt mer än män uppmuntrar kvinnors övervikt? 

Om vi pratar om partnermarknaden, är det ju framför allt män som "uppmuntrar", direkt eller indirekt. De kanske föredrar normalviktiga kvinnor, men tjocka kvinnor brukar inte direkt ha problem att hitta män.

Om det stör dig så mycket att kvinnor är överviktiga, borde du rikta din ilska mot andra män, som inte väljer bort överviktiga kvinnor.

Och sluta svamla om hälsa. Detta handlar inte om hälsa för dig. Du bryr dig uppenbarligen bara om kvinnors vikt, inte mäns, trots att män är mer överviktiga än kvinnor.

Slutligen undrar jag vad som får en 40-årig man att starta tråd efter tråd om detta. Har du inget liv? Har du stannat i utvecklingen? 

Fetma är inte hälsosamt, det är helt riktigt. Men du verkar ha större problem än många tjocka kvinnor och män.

Om du hade varit en finnig 19-åring hade man kunnat ha överseende med dina trådar och inlägg. Men en man i medelåldern?
  • Anonym (Mer motion!)
    Anonym (Pelle) skrev 2024-09-02 08:08:55 följande:
    Och ändå är fler män än kvinnor överviktiga.
    Fortfarande ingen aktivism kring det och det var ju det som diskuterades.
  • Anonym (Ulla)
    Anonym (Du lär inte få några erkännanden här inte) skrev 2024-09-01 21:40:35 följande:

Det finns inte en kvinna som skulle erkänna detta. Även om det ligger en viss sanning i det. Det finns tom kvinnor som väljer större män för att dom relativt ser mindre ut då.

Precis som många kvinnor som klipper håret kort etc och får massa cred fastän 99% av alla tycker långt är snyggare.

Alla vet - men man pratar inte om detta öppet.

Absolut, det enda jag tänker på 24/7 är hur jag uppfattas av män, speciellt incels, och hur pass smal jag ser ut. Jag omger mig endast med smällfeta vänner så att jag själv ska se smalare ut och mina extra kilon ska märkas mindre.

För oss kvinnor går livet ut på en kamp om männens uppskattning, det är det enda som betyder något. Brukar alltid bjuda mina vänner på tårta medan jag själv gnager på en morot. Jag ser alla andra kvinnor som potentiella rivaler, aldrig som människor eller vänner och jag struntar i deras hälsa. Brukar även uppmuntra andra kvinnor att snagga sig, färga håret grönlila och välja fula kläder. Alla kvinnor tänker som jag. 

• Anonym (...Kanske?)

Dock så förstår jag inte varför kvinnor skulle behöva konkurrera med varandra när det finns fler män än kvinnor och även överviktiga kvinnor lätt får sex och förhållande, de kanske inte får riktigt samma män som de smalare kvinnorna dock iofs

• Anonym (Mohaha)
    Anonym (...Kanske?) skrev 2024-09-02 10:35:04 följande:

Dock så förstår jag inte varför kvinnor skulle behöva konkurrera med varandra när det finns fler män än kvinnor och även överviktiga kvinnor lätt får sex och förhållande, de kanske inte får riktigt samma män som de smalare kvinnorna dock iofs

Fler män och framför allt fler feta män!
  • Anonym (Mohaha)
    Anonym (Ulla) skrev 2024-09-02 08:28:41 följande:

Absolut, det enda jag tänker på 24/7 är hur jag uppfattas av män, speciellt incels, och hur pass smal jag ser ut. Jag omger mig endast med smällfeta vänner så att jag själv ska se smalare ut och mina extra kilon ska märkas mindre.

För oss kvinnor går livet ut på en kamp om männens uppskattning, det är det enda som betyder något. Brukar alltid bjuda mina vänner på tårta medan jag själv gnager på en morot. Jag ser alla andra kvinnor som potentiella rivaler, aldrig som människor eller vänner och jag struntar i deras hälsa. Brukar även uppmuntra andra kvinnor att snagga sig, färga håret grönlila och välja fula kläder. Alla kvinnor tänker som jag. 

+100

Det finns säkert några som håller på i åldern 12-19. Är det målgruppen för dessa män tro?
  • Anonym (Bro)

Du måste söka hjälp det här är ju inte ett sunt beteende du har Rob. 

• Anonym (Realisten)
    Anonym (Ulla) skrev 2024-09-02 08:28:41 följande:

Här ser vi då förnekelse i form av sarkasm. Genom att använda sarkasm skall läsaren luras att det inte alls är så att kvinnor anpassar sig efter män och konkurrerar med andra kvinnor. 

Men som alla äldre än 12 år vet. Konkurrens mellan kvinnor existerar. Konkurrens mellan män existerar.

• Anonym (Pelle Pantad)
    Anonym (Mer motion!) skrev 2024-09-02 07:58:57 följande:
    Finns ju ingen som helst aktivism bland män liknande den hos kvinnor kring att vara fet.
    Tycker du att män utsätts för samma vikthets/mobbing som kvinnor gör? TS här nämner till exempel aldrig feta män. Så det finns väl knappast någon anledningen för män att vara kroppspositiva?
Svar på tråden Bodypositivity sitt ursprung ur konkurrensen mellan kvinnor?