• Anonym (Mamma)

Kan man kräva att det bara är unga som tar hand om mitt barn

Mitt barn är så rädd för äldre kvinnor på dagis. Det jobbar en del äldre där och det fungerar aldrig när de ska ta emot. 
    Däremot när de yngre tar emot är det inga problem. Ok ledsen ibland men inte på samma sätt. 
    Kan man ta upp med rektor att man vill att bara de han accepterar tar emot?
    Tycker detta är så jobbigt.
    Han reagerar även mot äldre släktingar och andra han möter, fungerar mest med de som är i min ålder = under 30. 
    Män accepteras inte. Det finns en manlig på dagis men där har de varit tillmötesgående och han tar inte emot eller är med mitt barn, han jobbar inte heller på samma avdelning. 

• Svar på tråden Kan man kräva att det bara är unga som tar hand om mitt barn
  • Anonym (Malin)

Du kan be om det men inte kräva det. Både köns- och åldersdiskriminering är olagligt. Du hade tur som fick dem att gå med på att diskriminera den manlige anställde.

• Anonym (Men)

Är du sann? Dagens föräldrar och dess uppfostran eller snarare brist på den.

Du får väl ta hand om ungen själv om det inte passar. Alternativt betala en nanny som passar barnet.  Inte svårare än så. 

• baam77
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-01 17:50:15 följande:
    Kan man kräva att det bara är unga som tar hand om mitt barn

Mitt barn är så rädd för äldre kvinnor på dagis. Det jobbar en del äldre där och det fungerar aldrig när de ska ta emot. 
    Däremot när de yngre tar emot är det inga problem. Ok ledsen ibland men inte på samma sätt. 
    Kan man ta upp med rektor att man vill att bara de han accepterar tar emot?
    Tycker detta är så jobbigt.
    Han reagerar även mot äldre släktingar och andra han möter, fungerar mest med de som är i min ålder = under 30. 
    Män accepteras inte. Det finns en manlig på dagis men där har de varit tillmötesgående och han tar inte emot eller är med mitt barn, han jobbar inte heller på samma avdelning. 

Såhär kan du ju inte ha det. Du måste lära ditt barn att det finns äldre kvinnor och män ute i samhället. Det du som måste ändra dig och söka hjälp för ditt barn. En man på ett dagis ska ju inte behöva sluta göra sitt jobb pga dig. 

Har barnet en närvarande pappa?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-01 18:10:10 följande:
    Ja, det är han. De vill inte passa honom eller komma längre för de har tröttnat på hans panik. 
    Det låter ju som att han har utvecklat en fobi. Har ni sökt hjälp för problemet? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ylva) skrev 2024-09-01 19:49:30 följande:
    Det låter ju som att han har utvecklat en fobi. Har ni sökt hjälp för problemet? 
    Jag har pratat med bvc och deras psykolog och de tycker att jag ska be att bara dem han accepterar tar hand om honom och att man väntar ut för enligt dem kommer det gå bort när han mognar. Dagis säger att det inte går för de har olika tider mm.
  • EpicF

Du kan be/Ha önskemål om att de han accepterar tar emot när de jobbar tidigt den dagen. Men du kan inte kräva. 

Eftersom förskollärare jobbar olika tider, kan bli sjuka, vabba eller vara lediga är det svårt att kräva att bara vissa ska få ta emot ditt barn. Pröva istället att jobba med att han vänjer sig med äldre och börja framförallt med de äldre släktingarna. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-01 18:34:19 följande:
    Det är alltid de som det fungerar med som tar emot men om de inte är där hela dagen så skriker han. Det är ungefär hälften unga och häften gamla. Jag har vabbat när jag i förväg vet att det bara är gamla som kommer vara med honom men ibland vet jag inte. 
    Du gör ditt barn en björntjänst som kommer straffa sig i längden. Och dessutom får man inte vabba med friska barn bara för att personalen på förskolan är "fel" ditt barn. 

Lär han istället att man ska acceptera alla. Börja med att få honom tygg med äldre släktingar. 

Vad ska du göra om han får en "äldre" manlig klasslärare eller en "äldre" kvinnlig? Ta ut ungen från skolan? 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-01 20:16:13 följande:
    Jag har pratat med bvc och deras psykolog och de tycker att jag ska be att bara dem han accepterar tar hand om honom och att man väntar ut för enligt dem kommer det gå bort när han mognar. Dagis säger att det inte går för de har olika tider mm.
    Vilket de också har och det för du acceptera. Man kan önska att de han är trygg med tar emot när de är på jobb, men aldrig kräva. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-01 18:34:19 följande:
    Det är alltid de som det fungerar med som tar emot men om de inte är där hela dagen så skriker han. Det är ungefär hälften unga och häften gamla. Jag har vabbat när jag i förväg vet att det bara är gamla som kommer vara med honom men ibland vet jag inte. 
    Du får ju inte vabba då. Ta obetald ledighet eller föräldraledighet.

Och det här låter inte som ett problem som är förskolan om det även är med far och morföräldrar. Då är det något annat. Har det hänt något som han reagerat på med äldre och män?

Och att kräva av förskolan kommer vara lönlöst, vad gör de om de yngre blir föräldralediga, ska de åldersdskriminera vid rekrytering då för att ersätta?
  • Dr Nail

Förskolan är inte obligatorisk i Sverige. Varför skickar du ditt barn till förskolan och stressar honom? Kan du inte stanna hemma eller ta in en nanny? Är du en dålig mamma?

Svar på tråden Kan man kräva att det bara är unga som tar hand om mitt barn