• Anonym (hopplös)

Hjälp mig att sätta upp ett tody-schema

Hej alla! Jag behöver er hjälp! Många av er är mammor som försöker få era barn att städa, så ni har säkert idéer.

Jag har autism och är jättedålig på att städa och organisera. Tyvärr växte jag upp i ett hem som inte var särskilt välfungerande heller, jag fick aldrig lära mig men fick ofta skäll för att jag inte kunde/gjorde fel, vilket mest har påverkat mig till att inte försöka, och utveckla ångest.

Nu bor jag i alla fall själv och har gjort sedan i januari och det märks att här bor en som inte städar särskilt mycket. Jag lyckas hålla efter köket hjälpligt, men det är knappt det ens. Dessutom är det inte ens färdigmöblerat, en del möbler står bara kvar där jag en gång stuvade in dem, inte där jag egentligen vill ha dem. 

Idag letade jag reda på en app där man kan göra städlistor, men eftersom jag knappt ens vet vad man gör när man städar eller hur ofta man ska göra det känner jag mig ganska hopplös och ångesten smyger på. Appen har lite val och automatiska inställningar men jag vet inte om de är rimliga. Appen heter Tody om någon vill titta på den.

I alla fall, ge mig tips och förslag, rum för rum, på vad man ska göra och hur ofta. Jag har en trea bestående av ytterhall, innerhall, badrum, kök, sovrum och pysselrum/bibliotek.

Jag skulle bli så innerligt tacksam.

• Svar på tråden Hjälp mig att sätta upp ett tody-schema
  • Anonym (Hm)

Åh! Jag önskar att jag också kunde knäcka städkoden och ha det sådär stilrent som i inredningsbloggar. :) jag har ingen toppenlista utan städar mest i förbifarten. Däremot vill jag tipsa dig om att använda och ta inspo från städföretagens städinstruktioner för vad som ingår i deras vanliga hemstädningar. Då ser du lite vad som brukar vara standard att rengöra. Hur ofta du henomför städning beror ju på hur snabbt det blir lortigt :) med barn håller hemmet i kanske 1 timme. Om jag har tur. 

• Anonym (hopplös)
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-31 15:25:47 följande:

Åh! Jag önskar att jag också kunde knäcka städkoden och ha det sådär stilrent som i inredningsbloggar. :) jag har ingen toppenlista utan städar mest i förbifarten. Däremot vill jag tipsa dig om att använda och ta inspo från städföretagens städinstruktioner för vad som ingår i deras vanliga hemstädningar. Då ser du lite vad som brukar vara standard att rengöra. Hur ofta du henomför städning beror ju på hur snabbt det blir lortigt :) med barn håller hemmet i kanske 1 timme. Om jag har tur. 

Förhoppningsvis får vi några bra tips!

Jag ska kolla om något städföretag har någon lista som jag kan plocka ifrån. Tack för tipset.
  • Anonym (Snus)

Iom att du har autism så kan du ha rätt till boendestöd. Om inte annat så finns det arbetsterapeuter på hab som kan hjälpa dig med städschema.

• Anonym (hopplös)
    Anonym (Snus) skrev 2024-08-31 15:37:22 följande:

Iom att du har autism så kan du ha rätt till boendestöd. Om inte annat så finns det arbetsterapeuter på hab som kan hjälpa dig med städschema.

Jag fick avslag på min ansökan om boendestöd med motiveringen att jag kunde sköta ansökan själv. Jag förstod inte riktigt resonemanget men tydligen behöver man inte hjälp om man kan fråga om hjälp.
  • Anonym (Flugan)

Jag har i perioder använt mig av FlyLady  och har hennes zoner och städrutiner som bas.
    Kolla särskilt in hennes städlistor som funkar även när man ger dem till en tonåring.

• Anonym (hopplös)

Tack för tipset om flylady. Den ska jag kolla.

• Jemp

Du kan kolla inspiration till bullet journal också.

Jag gör ungefär så här:
    Dammsugning 2 gånger i veckan (kan räcka med en lite beroende på).
    Badrum 1 gång i veckan (skura toalett och handfat)
    byta handdukar 1 ggr/vecka
    byta lakan varannan vecka
    damma 
    tvätta (efter behov)
    disk dagligen
    Torka golv vid behov (blir typ varannan vecka där det är mest utsatt, lever du själv kan det göras mer sällan).
    slänga återvinning vid behov

Ett annat sätt att komma igång kan vara att sätta en timer och städa tex 15 min per dag. 

• Anonym (hopplös)
    Jemp skrev 2024-08-31 20:10:06 följande:

Du kan kolla inspiration till bullet journal också.

Jag gör ungefär så här:
    Dammsugning 2 gånger i veckan (kan räcka med en lite beroende på).
    Badrum 1 gång i veckan (skura toalett och handfat)
    byta handdukar 1 ggr/vecka
    byta lakan varannan vecka
    damma 
    tvätta (efter behov)
    disk dagligen
    Torka golv vid behov (blir typ varannan vecka där det är mest utsatt, lever du själv kan det göras mer sällan).
    slänga återvinning vid behov

Ett annat sätt att komma igång kan vara att sätta en timer och städa tex 15 min per dag. 

Tack för tipsen/sysslorna.

Jag satte en klocka idag på 25 minuter och städade min hylla i badrummet. Det gick så där, jag tror att jag gjorde något fel. Den var väldigt dammig och jag borstade den med vatten+såpa med rotborste och torkade efter med en handduk. Det blev bättre men inte helt bra i hörnen och mellan brädorna. Och nedersta hyllan klarade jag knappt då jag fick ont i benen, jag stod fel. Men jag gjorde det i alla fall.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (hopplös) skrev 2024-08-31 21:04:37 följande:
    Tack för tipsen/sysslorna.

Jag satte en klocka idag på 25 minuter och städade min hylla i badrummet. Det gick så där, jag tror att jag gjorde något fel. Den var väldigt dammig och jag borstade den med vatten+såpa med rotborste och torkade efter med en handduk. Det blev bättre men inte helt bra i hörnen och mellan brädorna. Och nedersta hyllan klarade jag knappt då jag fick ont i benen, jag stod fel. Men jag gjorde det i alla fall.
    Bra jobbat!

Det är helt normalt att resultatet inte blir perfekt när man är ovan. Fortsätt att öva så kommer det att gå bättre och bättre med tiden! 

Ett par tips:

Om en yta bara är dammig och där inte är någon fet smuts att tala om (såsom tvålavlagringar och stekos) brukar man inte behöva en massa vatten och rengöringsmedel. Det räcker med en lätt fuktad trasa (gärna mikrofiber, men en handduk duger).

För att komma åt i hörnen funkar en diskborste eller tandborste bättre än en rotborste. 
Svar på tråden Hjälp mig att sätta upp ett tody-schema