• Anonym (Vad tycker ni?)

Är norska sexigt?

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Är norska sexigt?
  • Anonym (norrmannen)
    Kirenaj68 skrev 2024-08-31 21:17:17 följande:

Sexigt vet jag inte om det är, men norrmännen låter glada åtminstone. Inte för att vara taskig nu, men en norrman som pratar engelska låter rätt komisk i mina öron. Den norska hutteplutte-dialekten slår igenom ganska markant i deras engelska.

Ja,några. Jag skäms värklegen över att va Norsk när jag hör Jens Stoltenberg (NATO) pratar engelska.
  • Kirenaj68
    Anonym (norrmannen) skrev 2024-08-31 21:50:12 följande:
    Ja,några. Jag skäms värklegen över att va Norsk när jag hör Jens Stoltenberg (NATO) pratar engelska.
    Nåja. Det finns även svenskar vars engelska är riktigt pinsam att höra. Stefan Löfven t.ex. Det hade varit värt en hel del att få höra honom prata engelska med Donald Trump när han ringde upp Löfven om den gripne amerikanske rapparen... Märkligt att så många svenskar inte kan uttala ordet gentlemen korrekt. Mången gång har man hört svenskar säga "Läjdis änd jentlemen. Det uttalas som bekant "jentelmen".
  • Anonym (Kan toppa det)
    Anonym (Magistern) skrev 2024-08-31 18:08:26 följande:

Snarare ett av de minst sexiga språken i världen IMHO.

Kvinnor som talar bred norrländska är nog det värsta. Oerhört manhaftigt. 

Jag hade en granntant som dirty-talkade (eller dirty-skrek!) på bred grötig skånska till sin stackars sambo som med betydligt mer timid röst försökte få henne att sansa sig, "tänk på grannarna". 

" Heurdarääh! Heuurdarääh! Kn*lla mig heurdaräääh! Spreuutaah mig fuhll för faaaen""

Varvat med då hans uppmaningar om att tänka på grannarna och försöka lugna sig. 

Det här genom väggen de flesta kvällar och helgmorgnar. 

Hur den stackars snubben fick upp den vet jag inte men jag tyckte så jäkla synd om honom. 

• Anonym (Vad tycker ni?)
    Anonym (Magistern) skrev 2024-08-31 18:08:26 följande:

Snarare ett av de minst sexiga språken i världen IMHO.

Kvinnor som talar bred norrländska är nog det värsta. Oerhört manhaftigt. 

• Anonym (Absolut inte)

Det sägs ju skämtsamt att ekorrar heter tallefjant på norsk. Men ordet tallefjant beskriver rätt bra hur norska låter.

• Anonym (Absolut inte)
    Kirenaj68 skrev 2024-09-02 02:53:36 följande:
    Nåja. Det finns även svenskar vars engelska är riktigt pinsam att höra. Stefan Löfven t.ex. Det hade varit värt en hel del att få höra honom prata engelska med Donald Trump när han ringde upp Löfven om den gripne amerikanske rapparen... Märkligt att så många svenskar inte kan uttala ordet gentlemen korrekt. Mången gång har man hört svenskar säga "Läjdis änd jentlemen. Det uttalas som bekant "jentelmen".
    Finns ju svennar som säger nycklen om nyckeln så dialektalt fel från modersmålet(dialekten).
  • Anonym (Svenne B)

Beror till del på just vilken norsk dialekt som snackas, det är nån norska jag inte gillar riktigt så mycket, men annars absolut.

Jag älskar det norska språket!

Det kan låta både fint, gulligt och även sensuellt på en söt norsk tjej. Men jag går inte aktivt och lyssnar efter norska i vardagen?

• Anonym (Svenne B)
    Anonym (norrmannen) skrev 2024-08-31 21:50:12 följande:
    Hans engelska är verkligen rekord-dålig om man ser till uttalet. Det finns norrmän som pratar lite bättre än han dock.
  • Anonym (Svenne B)

Men det är okej, Stoltenberg är ju helt överlägset grym i övrigt så han är liksom förlåten.

• Anonym (norrmannen)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2024-09-18 09:09:06 följande:

Det sägs ju skämtsamt att ekorrar heter tallefjant på norsk. Men ordet tallefjant beskriver rätt bra hur norska låter.

Som Norsk har jag aldri hört det ordet, ekorn heter det på Norska.
  • Anonym (Svenne B)
    Anonym (norrmannen) skrev 2024-09-18 14:40:47 följande:
    Som Norsk har jag aldri hört det ordet, ekorn heter det på Norska.

Ett vanligt typ av skämt på 60-70-80 talet i Sverige. 

Att banan heter gulebøj och ekorre tallefjant. Jag tror det är för att det norska språket på grund av melodin låter lite mer naturligt, oskyldigt och kanske barnsligt när en svensk lyssnar på det. 

• Anonym (norrmannen)
    Anonym (Svenne B) skrev 2024-09-18 19:55:47 följande:

Ett vanligt typ av skämt på 60-70-80 talet i Sverige. 

Att banan heter gulebøj och ekorre tallefjant. Jag tror det är för att det norska språket på grund av melodin låter lite mer naturligt, oskyldigt och kanske barnsligt när en svensk lyssnar på det. 

Ok, jag kommer från Västra Norge och har en helt  annan "melodi" i språket.  I början jag kom hit i 89 som "arbetsinvandrare", trodde någla jag var Isländare.
  • Anonym (Man3)

Jag har bara legat med en norsk man, och han envisades med att prata engelska. Jag försökte prata svenska, men han bara tittade på mig som ett frågetecken.

Han var mer trevlig än vad han var het dock.

• Anonym (Rumpestumen)

Inget större fel på norska, behöver cirka en dag att vänja sig, men bokmål kräver minst ett år.

• BOBMER
    Anonym (Absolut inte) skrev 2024-09-18 09:09:06 följande:

Det ordet eksisterar inte på norska
  • Anonym (Anonym)

Vilken fråga.  Jag har bott i Norge länge och precis som i Sverige finns många dialekter vissa lite charmigare än andra.  Det går på personlighet inte först och främst språk, men det är min åsikt.

• Anonym (Absolut inte)
    BOBMER skrev 2024-11-13 02:29:39 följande:
    Det ordet eksisterar inte på norska
    Exakt vad i den här meningen förstod du inte? "Det sägs ju skämtsamt att ekorrar heter tallefjant på norsk"
Svar på tråden Är norska sexigt?