• Anonym (Stinkyjeans)

Hur få bukt med jeans som luktar unket

Blir tokig! När jag tar ett par jeans från garderoben så luktar de nästan alltid som gammal disktrasa trots att de är rena. De torkar alltid ordentligt innan jag lägger in dem förstås, och det verkar som att de tar luktar mer ju längre de legat i garderoben. Varför blir det såhär och vad kan kan göra åt det? Vill väl helst inte börja använda parfymerat tvättmedel och/el sköljmedel för detta, men jag kan liksom gå och känna hur jag luktar - inte kul.

• Svar på tråden Hur få bukt med jeans som luktar unket
  • Fjäril kär

Låter som att det är garderoben som är problemet.  Är den inbyggd,  gammal och fuktig kan det lukta som du beskriver.  Plocka ut kläderna och kolla om garderoben luktar illa eller verkar vara fuktig. 

• Anonym (biologen)

Men är det naken spånplatta i garderoben som avger lukt då om den fuktas eller är det tyget i byxorna?

Är det garderoben så klä ytan med plastat papper som man gjorde med skolböcker och skafferihyllor förr i världen, och lägg dit en tvål eller lavendelpåse.

Är det byxorna, lägg dem i en 10 L hink vatten med 2 dl ättika i en halvtimme. 
    Maskintvätta sedan som vanligt men med 2 msk ättika i sköljmedelsfacket också.

Vill man investera så köp en Kärcher ångtvätt med pistolmunstycke- jättebra mot lukt i gamla soffor eller kuddar, och gör det kul att städa fogar i badrum.

• Anonym (Tina)

Min erfarenhet är att när kläder surnat en gång så kan det ta otroligt många tvättar innan man får ur lukten. Men det går till sist.

En fördel är om plagget kan torkas i tumlare eller torkskåp så att det inte hänger fuktigt så länge.

• OlgaElvira

Om du har möjlighet, häng att torka utomhus, helst i solsken. Vänd plagget avigt så att inte tyget bleks. Solens ultravioletta strålar påverkar klädernas doft.
    Gammalt husmorsknep😁

• Anonym (C)

Brukar använda en steamer (klädångare) på mina plagg om de luktar lite surt eller inte helt rent. Då försvinner alla lukter direkt och plagget blir fräscht. 

Många av mina kläder är ömtåliga och tål bara 20-30 grader i maskin. Då passar det bra att komplettera rengöringen med att ånga plagget när det tvättats och är torrt. 

• Anonym (Garderoben)

Skura ur garderoben tvätta kläderna, lägg in helt torra, luktar de igen är det nog garderoben, typ fukt, mögel eller något och du får kontakta hyresvärden. Äger du din bostad köp nytt skåp.

• Anonym (C)

Kan väl inte vara nåt fel på garderoben om det enbart är jeansen som blir illaluktande?

Clas Ohlsson har effektiva steamers som är enkla att använda. Äger själv en som ser ut som en hårtork och där ångan börjar pysa ut så fort man tryckt på startknappen.

Mycket mer behändigt än ett vanligt strykjärn får jag säga. 

• Anonym (Garderoben)

Det kan såklart vara ditt eget skåp i en hyresrätt också, då köper du nytt dit. Tänkte på att en del lägenheter har inbyggda garderober. Du.förstär.

• Anonym (Abc)

Det är inte tvättmaskinen då?

Det är viktigt att:

Ha sköljmedelsfacket och luckan lite öppen för att den ska vädras ut

Använda olika sorters tvättmedel

Köra 90 graders tvättar ibland

Köra en rengöringstablett då och då

• Anonym (P)

Lägg dem i en gryta med vatten och koka upp. Förmodligen har de blivit sura någon gång. Värme brukar få död på det som luktar. Bomull tål att kokas. 

• Anonym (Agnes)

Jag har haft badlakan som börjat att lukta surt.
    Jag tror att det är för att jag har tvättat dem i för låga grader x antal ggr för mycket och att proteinerna från hudavlagningar stannat kvar i textilen.
    Då har jag kört 90 grader x antal ggr och fått bort odören.
    Jag ser även till att inte hänga kläder för tätt intill varandra för att textilerna ska  torka snabbare.

Luktar plaggen surt när du tar på dig dem eller kommer odören efter användning?
    Märkte förr att vissa färger ( mest svarta) luktade konstigt ( surt) av kroppsvärmen.
    Försökte med att lägga dem i vinäger för att få bort lukten men det funkade inte. Fick kasta dem.

• BuoBä
    Anonym (P) skrev 2024-08-31 07:53:45 följande:

Lägg dem i en gryta med vatten och koka upp. Förmodligen har de blivit sura någon gång. Värme brukar få död på det som luktar. Bomull tål att kokas. 

Moderna jeans innehåller oftast lycra och tål absolut inte att kokas. Även om jeansen är av 100% bomull så är det olämpligt för de riskerar att krympa rejält.

TS, blötläggning med ättika i vattnet kommer ta bort lukten. Inte vinäger som någon skrev utan riktig ättika. Om det är 12% eller 24% spelar ingen roll men du måste ta mer av den med lägre procenthalt. 
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2024-08-31 09:04:07 följande:

Jag tror att det är för att jag har tvättat dem i för låga grader x antal ggr för mycket och att proteinerna från hudavlagningar stannat kvar i textilen.
    Jag ser även till att inte hänga kläder för tätt intill varandra för att textilerna ska  torka snabbare.

Märkte förr att vissa färger ( mest svarta) luktade konstigt ( surt) av kroppsvärmen.
    Försökte med att lägga dem i vinäger för att få bort lukten men det funkade inte. Fick kasta dem.

Men förstås ÄTTIKA 🙈
  • Anonym (Maria)

Nya blå jeans kan ju lukta förjävligt. Det går att tvätta ur men kan ta rätt många tvättar. Att lägga jeansen i frysen hjälper till att snabbare få ur stanken.

• Anonym (Stinkyjeans)
    Anonym (Agnes) skrev 2024-08-31 09:04:07 följande:

De luktar innan jag tagit på mig dem, och det är alltså endast byxor av nån anledning. 
  • Anonym (P)
    BuoBä skrev 2024-08-31 09:21:08 följande:
    Moderna jeans innehåller oftast lycra och tål absolut inte att kokas. Även om jeansen är av 100% bomull så är det olämpligt för de riskerar att krympa rejält.

TS, blötläggning med ättika i vattnet kommer ta bort lukten. Inte vinäger som någon skrev utan riktig ättika. Om det är 12% eller 24% spelar ingen roll men du måste ta mer av den med lägre procenthalt. 

Gud ja! Det har du rätt i! Har själv inte strech-jeans så glömde det.

Men jag har aldrig varit med om att bomull krymper i värme. Som tonåring försökte jag till och med krympa ett par för stora jeans i kokhett vatten, men det gjorde ingen som helst skillnad. Har färgat mycket textil och aldrig varit med om att det krympt pga ökad värme (ull gör inte heller det om man hanterar den rätt). 

Svar på tråden Hur få bukt med jeans som luktar unket