• Anonym (TS)

Skaffa katt, vad bör man tänka på?

Har nyligen fått ta bort min katt som blev nästan 16 år gammal. Jag köpte den när jag gått ut gymnasiet och var hemma hela dagarna i väntan på arbete. Kommer inte ens ihåg hur jag gjorde med kissen när hon var liten.
    Nu vill vi skaffa en ny kisse. Men känner mig plötsligt väldigt oviss. Man behöver väl vara hemma med en kattunge likt en hund första tiden? När kan man börja lämna den ensam? När kan den börja gå ut? Hur tränar man den att vara utekatt?

• Svar på tråden Skaffa katt, vad bör man tänka på?
  • Anonym (Förening)

Jag rekommenderar ju alla att vända sig till en förening som omplacerar katter. Då kan de med sin erfarenhet och kunskap matcha dig med en katt som passar din livsstil bäst.

Kattungar är visserligen inte som valpar men de blir uttråkade och ensamma (finns såklart individuella skillnader) om de har mycket tid de måste vara ensamma. 

Föreningen jag är aktiv inom har som policy att inte sälja en katt som är under ett år gammal till någon som är borta motsvarande en heltidstjänst, om katten inte visat sig vara en enstöring. Vill man ha kattunge är det antingen två katter eller att man är hemma mycket. Men en vuxen katt i behov av ett nytt hem kan ju vara minst lika trevligt. Då vet man ju också vad man får. 

Sen vill man ha katten ute är det ju först efter att den blivit kastrerad, vilket brukar vara när den är sex månader eller äldre. Fyra, helst sex månader inomhus innan man släpper ut den är att rekommendera. Men det är bra om man kan ha den ute i sele under tiden så att den lär känna sin närmiljö på ett säkert sätt. 

Men som sagt, det finns tusen och åter tusen katter som väntar på adoption, så ska du ha kattunge, köp inte en blocket-katt à 500:- som gynnar oseriös avel. Vänder du dig till en seriös förening så har du ju även lite garantier. En frisk katt, ID-märkt, vaccinerad och ofta kastrerad redan. Plus att det är en god gärning. 

Svar på tråden Skaffa katt, vad bör man tänka på?