Inlägg från: Anonym (Jew) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jew)

Fläskkött i skolan upprör

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 16:54:30 följande:

Fast det görs ju redan?

Eftersom skolan är obligatorisk, serveras olika rätter så att alla elever kan äta och bli mätta. Men det går inte anpassa till precis alla.

Enda anledningen till att detta har blivit en så stor diskussion, är för att SD ligger bakom samt att udden verkade riktas mot muslimer (och judar).

Hade inte den vinklingen funnits, hade detta varit en icke-fråga. De hade varit upp till varje kommun och skola hur de vill göra, så länge de uppfyller baskraven.

Vissa skolor serverar alternativ till fläsk, andra inte. Skolor med många muslimska elever serverar ibland inte fläsk alls, för det är enklast så. Det är inget fel att anpassa menyn efter elevunderlaget. Men det är inget måste. 

Att alla måste få samma, annars blir det orättvist, är en barnslig och ohållbar inställning. Det handlar inte bara om fläsk. Alla har olika preferenser. Om vegetariskt, fisk och kyckling serveras, hur gör vi då med dem som t ex inte äter fisk? Våra barn får fisk minst en dag i veckan i skolan. Då får fisk-vägrarna äta det vegetariska alternativet. Är det synd om dem? Känner de sig exkluderade? Knappast. 

Fast förslaget från regeringen är att det ska ändras. Man ska erbjuda bara vegetariskt eller fläsk! Du verkar förstå men låtsas inte förstå. Man kan inte ta dig på allvar. Många som beter sig på det sättet är smygrasister och antisemiter. Du kanske inte är det men dina åsikter skulle kunna räknas som islamofobiska och antisemitiska. 
  • Anonym (Jew)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-11 17:01:22 följande:

Det är rättvist redan som det är. Att du inte håller med får stå för dig.

Jag skulle gärna se mer vegetarisk mat i skolorna, men anser inte att man måste sluta servera kött bara för att vissa tycker att det blir orättvist annars. Har jag svarat på frågan nu? 

Som sagt, våra barns skola har bra vegetariskt alternativ, eftersom de medvetet har satsat på detta. Är skolmaten dålig får man ställa krav på förbättring. 

Nej, du har verkligen inte svarat på frågan. Du påstod att vegetarisk mat är lika näringsrik som maten som innehåller kött men vill inte införa vegetarisk mat för alla, alla dagar i veckan, utan vill ändå att de som äter fläskkött ska få det! De som inte äter fläsk får däremot nöja sig med bara vegetarisk. Detta är så klart diskriminering. Varför inte inför vegetarisk mat för alla om det är så näringsrikt som du säger?! Då skulle ingen kunna säga att det handlar om diskriminering beroende på vilket kött som serveras. 
  • Anonym (Jew)

Personliga påhopp är barnsligt och omoget och jag väljer att inte svara på dessa.

Men ingen av er kunde svarade på min fråga. Om vegetariskt är så bra som ni påstår, varför inte utesluta all kött och servera bara vegetariskt? Då skulle ingen vara diskriminerad.

• Anonym (Jew)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:24:27 följande:
    Vad har det med rättvisa att göra? Då kan vi lika gärna införa skoluniform. Alla barn måste ha samma kläder i skolan, det är mest rättvist!

Varför ska vi införa ensidig mat och slopa all valfrihet? Det bästa är om barn lär sig äta all sorts mat.

Jag undrar om du bara skriver för att provocera.
    Varför tycker du att det är provokation? Jag redovisar tydligt för min åsikt och inget av det jag säger är provocerande. Men är man antisemit och islamofob då kanske kan det tolkas som provocerande.

Jag är precis som du mot att barnen ska äta ensidig mat, men du verkar inte förstå det.
  • Anonym (Jew)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-12 13:25:23 följande:

Jag svarade att oavsett anledning man inte vill äta maten så serveras inte fläskkött så ofta att ditt argument blir giltigt. Det serveras inte fläskkött varje dag.  Ingen dör av vegetariskt de få gånger det serveras. 

Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 
  • Anonym (Jew)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-12 14:19:04 följande:

Det stämmer ju inte. Det finns andra skäl till att inte vilja eller kunna äta än religiösa skäl. 

Jag åt sällan skolmaten för jag tyckte den var äcklig, och jag var kräsen. Är ändå glad att man slapp bli tvingad som förut i tiden. Om jag inte ville ha maten köpte jag något i kafeterian eller åt bara knäckebröd och sallad. Ett vegetariskt alternativ hade säkert varit nyttigare än det mesta, och vi bör ju faktiskt inte äta kött för ofta eftersom det är onyttigt med för mycket rött kött. Sen äter barnen det hemma ändå. Risken är obefintlig att barnen får för lite kött.

Ingen tvingas gå hungrig, vegetariskt finns tillgänglig för alla möjliga skäl!

Jo då, om man erbjuder bara fläsk när det gäller kött så är det judiska om muslimska barn som inte har något annat val än att äta vegetariskt. Och vegetariskt mat, enligt andra på forumet här, är inte alls så gott. Så judiska och muslimska barn har egentligen inte samma valmöjligheter som andra barn och tvingas att gå hungriga oftare än andra barn. Hungriga barn presterar sämre i skolan.
  • Anonym (Jew)
    www.aftonbladet.se/ledare/a/63o7g0/nej-sd-s-flaskmeny-handlar-inte-om-husmanskost

"
    Sverigedemokraterna vill särskilja de muslimska barnen från övriga och visa att den som är ?riktig? svensk minsann tuggar i sig sin fläskkotlett utan knot. Och de har fått moderater och kristdemokrater med sig.

Att göra så mot barn är bara elakt. Dessutom utstuderat elakt eftersom SD inte ens vågar säga som det är utan pratar om en ?kostpolicy? istället, som att deras syn på svenskhet skulle vara något objektivt och neutralt.

Så är det inte."

• Anonym (Jew)
    Anonym (miss piggy) skrev 2024-09-12 15:24:51 följande:
    Sluta använd judiska barn som argument när ditt syfte är att smutskasta regeringen och SD.

Det finns kanske 2000 judiska barn i skolåldern i hela Sverige. Frågan är om det ens finns tio i Uddevalla som detta handlar om. 

Judiska barn är inte ditt redskap för att sprida politisk propaganda mot regeringen och SD.
    Jag bryr mig inte om din negligering av våra judiska barn. Antisemitismen är avskyvärd företelse.
  • Anonym (Jew)
    Spucks skrev 2024-09-12 17:12:22 följande:

Det är inte personer på FL som bestämmer om skolmaten.
    Men för min del får man gärna övergå till bara vegetarisk mat i skolan, det kvittar för mig.

Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 13:38:22 följande:
    Visst är det så men varför ska judiska och muslimska barn gå hungriga oftare än alla andra barn? 
    Varför skulle de gå hungriga? Det är ingen som förbjuder de att äta. Är man kräsen så får man väl vara hungrig, men det gäller för alla och har ingenting med religion att göra.
    Du verkar inte förstå temat som diskuteras. 
  • Anonym (Jew)
    Cathariiina skrev 2024-09-12 17:59:06 följande:
    Ja, fast du missar vad religionsfrihet är. Religionsfrihet är, att man måste få tro på vad man vill och samlas och ha gudstjänster till det väsendet tillsammans - polisen ska inte ha rätt att storma in i hus och avbryta gudstjänster och släpa folk till häktet. Så långt är jag med och SÅ ska det vara. 

Men religionsfrihet innebär inte, att man som invandare eller ättling till invandrare, kan kräva att ursprungsbefolkningen ska anpassa sig och erbjuda kostsamma alternativ i olika sammanhang. Det innebär inte heller, att man får göra saker som är olagliga för resten av befolkningen i landet. För vi kan ju inte ha olika lagar för olika folkgrupper, utan i Sverige gäller svensk lag för alla alltid.

Exempel på sådant som man inte får göra trots att religionen påbjuder det, är att döda sin dotter för att hon förlorat oskulden, skära flickor i underlivet, gifta bort flickor mot deras vilja och/eller före 18 års ålder, eller slakta djur utan bedövning. Hit anser jag att vi även borde lägga till att skära pojkar i underlivet och importera ihjälplågat kött. Det daltas om dessa saker ännu, men min känsla är att det inte kommer att daltas så länge till, för nu har vi en handlingskraftigare regering än vi haft på ett halvt sekel!  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Du har extremt rasistiska åsikter. Jag är inte invandrare! Jag är född i Sverige precis som mina föräldrar. Sådana som du borde kastas ut eftersom dina åsikter är lika en islamists åsikter.
  • Anonym (Jew)
    Cathariiina skrev 2024-09-12 18:41:51 följande:
    Aftonbladet är inte en källa. Den är en åsiktsmaskin på vänsterkanten. Samtidigt är det konstigt att just vänstern försvarar de två mest patriarkaliska religionerna som finns på jorden...
    Återigen, bara rasister och nazister avfärdar Aftonbladet som en åsiktsmaskin. Meningslöst att diskutera med trångsynta människor som är så begränsade att der enda de kan är att hata.
  • Anonym (Jew)
    asism handlar i grunden om att människor delas upp och värderas olika baserat på faktorer som hudfärg, etnicitet, kultur eller religion. Det bygger på fördomar och stereotypa föreställningar om hur vissa grupper av människor är eller bör vara. Centralt för rasism är:

? Nedvärdering av vissa grupper som anses mindre värda

? Tankar om att det finns biologiska skillnader mellan "raser"

? Diskriminering och orättvis behandling av vissa grupper

? Strukturer i samhället som missgynnar vissa grupper systematiskt

Olika former av rasism

Rasism kan ta sig många olika uttryck:

? Individuell rasism: Enskilda personers fördomar och diskriminerande handlingar

? Strukturell rasism: Rasism inbyggd i samhällets strukturer, lagar och institutioner

? Mikroaggressioner: Subtila, ofta omedvetna, kränkningar i vardagen

Specifika former av rasism riktas mot olika grupper, som antisemitism (mot judar), islamofobi (mot muslimer), afrofobi (mot personer med afrikanskt ursprung) och antiziganism (mot romer).

Konsekvenser av rasism

Rasism kan få allvarliga konsekvenser för både individer och samhället:

? Kränkningar och mobbning i vardagen

? Sämre möjligheter till utbildning och arbete

? Negativ påverkan på hälsa och välmående

? Ojämlikhet och segregation i samhället

? Hatbrott och våld mot utsatta grupper

För barn och unga som utsätts för rasism kan det leda till internaliserad rasism, där de börjar se sig själva som mindre värda.

Lagstiftning mot rasism

I Sverige finns lagar som förbjuder diskriminering och hatbrott baserat på etnicitet och religion. Barnkonventionen och diskrimineringslagen ska skydda mot rasism. 

Bra att veta för de som skriver rasistiska kommentarer.
  • Anonym (Jew)

Oj, vad många som röstar för SD här. Ja, men då förstår jag varför så många oresonliga kommentarer här. 

• Anonym (Jew)
    Anonym (vego) skrev 2024-09-13 14:22:06 följande:
    De dras ju till en sån här tråd. De vill försvara sitt fläskkött med näbbar och klor. 

Samt ta varje tillfälle i akt att kritisera allt som kan misstänkas vara muslimskt. 
    Ja, verkligen. Det som är skrämmande är att dessa människor är så begränsade när det gäller empati och förståelse för andra människor. Nationalismen är hemsk företeelse. 
  • Anonym (Jew)
    Spucks skrev 2024-09-13 17:38:02 följande:
    Om du har läst tråden, skulle du ha vetat att det finns knappt någon här som "försvara sitt fläskkött med näbbar och klo". Den enda personen som försvara något med näbbar och klor är "Jew" som anser att det är en mänsklig rättighet att få kött till lunch i skolan varenda dag.
    För att äta vegetarisk - vilket även du förespråk - anser hen som människoplågeri.
    Varför ljuger du? Jag är absolut för vegetariskt om det ska gälla alla elever.
Svar på tråden Fläskkött i skolan upprör