-
Meddelande borttaget
-
Jo, men vanligt folk skulle inte orka hålla på med det där, och dessutom blir det dyrt. Utan i så fall skulle deras barn få näringsbrist. Du kan inte vänta dig att vanligt folk - som har andra intressen - ska kunna och vilja tillgodogöra sig ditt specialintresse.En med många djupa tankar skrev 2024-09-10 13:08:59 följande:Snälla nån. Alla de 20 aminosyrorna som människokroppen använder finns i vegetabilier. Vissa vegetabilier har flera. Vill minnas, för att ta ett exempel, att t.ex chiafrön innehåller 18 av de 20.
-
Grejen är att PRECIS ALLA ser vem du är, som någon gång har träffat dig... Men jag lovar att inte skriva ut eller antyda någon ytterligare personuppgift här!En med många djupa tankar skrev 2024-09-10 14:11:59 följande:Denna diskussionen tänkte jag mig bara mellan dig o mig. Jag ber om att inga privata uppgifter om vem jag är nämns här , inget för någon identifierbart,. (Vill inte att t.ex hon ser denna debatt. Vi har blivit osams om nätskriverier förr. Därför jag hoppade av fb Jag är gärna mer anonym till namnet här-så låt detta stanna mellan dig och mig. Jag ser att du vet vem jag är
-
Jag ser fortfarande vem du är!Anonym (Gillar inte kött) skrev 2024-09-11 11:56:33 följande:
Jag håller delvis med dig, även om jag väljer en signatur motsatt din, och tycker att muslimer och judar, som inte äter griskött och blodmat, judar inte förresten skaldjur heller, kan välja vegetariskt/veganskt alternativ, som ofta finns på flera skolor, åtminstone vegetariskt.
Halal- och kosherlsktade djur vill jag inte ska finnas på bordet. (Sen gäller det i o f s nästan enbart muslimer, eftersom judar inte är många i Sverige, medans muslimerna är någonstans mellan 8 och 12 % av befolkningen (har sett varierande siffra). Slutade förresten själv äta kött o fisk för 25 år sedan och lever än.
Det finns många judar i både Malmö och Stockholm, men inte så många som muslimer. Muslimerna är nog betydligt fler än 12 procent nu med sina stora barnaskaror. I många skolor är en majoritet av barnen muslimska nu, så räknar man på bara de yngre generationerna (typ under 25 år), så tror jag faktiskt att närmare hälften är muslimer nu. Och det kan man ju tycka vad man vill om. -
Om man inte kan följa reglerna i en modern, civiliserad demokrati - som att t.ex. avhålla sig från att skära sönder sina barn i underlivet, hur svårt det än kan tyckas , och plåga ihjäl djur vid fullt medvetnande, så förtjänar man att uteslutas. Man får antingen anpassa sig eller dra någon annanstans, och det är tamejfan dags att det blir lite ordning igen!Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:12:17 följande:
Det som SD och regeringen håller på med är inget annat är ett försök att utesluta judar och muslimer från det svenska samhället.
-
Japp, nu är det snart slut på daltet här!Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:24:01 följande:Ja, du bevisar min tes.Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:25:45 följande:Svenska barn får väl fortsätta äta fläsk om de vill det, men samma kött-alternativet borde finnas för de judiska och muslimska barnen.
Det finns något som heter "stordriftsfördelar" - sådant som rör kosing och vinstmaximering borde väl DU ha koll på..? Om inte, så är det så att det kostar mera att servera två rätter än att servera en (inköp, hantering, tillagning...). Dessutom är nötkött mycket dyrare än fläsk i sig. Och kommunala svenska skolor badar inte direkt i pengar. Det finns många hål att stoppa i. -
Meddelande borttaget
-
Om du är född här borde du väl ha anpassat dig vid det här laget. Vi andra frigjorde oss från våra föräldrars märkligheter och lustigheter i puberteten. Vi köpte det inte längre - vi skapade våra egna liv.Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 14:47:43 följande:Jag är född i Sverige och har judisk bakgrund. Vad menar du med att jag ska dra? Vart? Sverige är mitt land. Jag tycker att sådana som du borde dra eftersom ni är så fulla av hat.
-
Fläsket har stått på bordet i Sverige sedan galten Särimners tid. Det ska fortsätta att stå på bordet. Ska man bo här får man anpassa sig till det, antingen genom att lära sig äta det (vilket vore det allra bästa, om man ska leva sitt liv i Sverige), ta av det andra som finns tills man blir mätt: t.ex. den vegatariska rätten eller sallad, rotfrukter, bröd, smör, mjölk - eller ta med egen matlåda. Det är de alternativen som finns, och det gäller även ett svenskt barn som inte vill äta blodpudding, pölsa eller makrill.Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 17:06:51 följande:Nej, du har verkligen inte svarat på frågan. Du påstod att vegetarisk mat är lika näringsrik som maten som innehåller kött men vill inte införa vegetarisk mat för alla, alla dagar i veckan, utan vill ändå att de som äter fläskkött ska få det! De som inte äter fläsk får däremot nöja sig med bara vegetarisk. Detta är så klart diskriminering. Varför inte inför vegetarisk mat för alla om det är så näringsrikt som du säger?! Då skulle ingen kunna säga att det handlar om diskriminering beroende på vilket kött som serveras.
-
Ja, fast du missar vad religionsfrihet är. Religionsfrihet är, att man måste få tro på vad man vill och samlas och ha gudstjänster till det väsendet tillsammans - polisen ska inte ha rätt att storma in i hus och avbryta gudstjänster och släpa folk till häktet. Så långt är jag med och SÅ ska det vara.Anonym (Jew) skrev 2024-09-11 15:54:29 följande:Anpassa mig till vad? Jag är född i Sverige och har rätt att välja vad jag ska tro på. Eller menar du att religionsfrihet inte finns i Sverige? Jag rekommenderar dig att du utbildar dig.
Men religionsfrihet innebär inte, att man som invandare eller ättling till invandrare, kan kräva att ursprungsbefolkningen ska anpassa sig och erbjuda kostsamma alternativ i olika sammanhang. Det innebär inte heller, att man får göra saker som är olagliga för resten av befolkningen i landet. För vi kan ju inte ha olika lagar för olika folkgrupper, utan i Sverige gäller svensk lag för alla alltid.
Exempel på sådant som man inte får göra trots att religionen påbjuder det, är att döda sin dotter för att hon förlorat oskulden, skära flickor i underlivet, gifta bort flickor mot deras vilja och/eller före 18 års ålder, eller slakta djur utan bedövning. Hit anser jag att vi även borde lägga till att skära pojkar i underlivet och importera ihjälplågat kött. Det daltas om dessa saker ännu, men min känsla är att det inte kommer att daltas så länge till, för nu har vi en handlingskraftigare regering än vi haft på ett halvt sekel! -
Aftonbladet är inte en källa. Den är en åsiktsmaskin på vänsterkanten. Samtidigt är det konstigt att just vänstern försvarar de två mest patriarkaliska religionerna som finns på jorden...Anonym (Jew) skrev 2024-09-12 15:16:21 följande:www.aftonbladet.se/ledare/a/63o7g0/nej-sd-s-flaskmeny-handlar-inte-om-husmanskost
"Sverigedemokraterna vill särskilja de muslimska barnen från övriga och visa att den som är ?riktig? svensk minsann tuggar i sig sin fläskkotlett utan knot. Och de har fått moderater och kristdemokrater med sig.Att göra så mot barn är bara elakt. Dessutom utstuderat elakt eftersom SD inte ens vågar säga som det är utan pratar om en ?kostpolicy? istället, som att deras syn på svenskhet skulle vara något objektivt och neutralt.
Så är det inte."
-
Vi har ju varit igenom det här tidigare: de konstiga åsiktspaketen som har blivit. Är man mot abort får man inte vara för djurrätt, och vice versa. Värnandet om klimatet och miljön har också hamnat i vänsterfacket, och som sverigedemokrat som faktiskt oroar mig för klimatfrågan, så känns det frustrerande att se andra sverigedemokraterns förnekande memes, och hyllande av bensin- och dieselfordon, långa flygresor o.s.v..En med många djupa tankar skrev 2024-09-13 11:11:51 följande:
Vad är det för fel på ett vegetariskt alternativ-om ett sådant finns i Uddevalla? Sedan är jag själv SD-väljare och tuggar inte i mig några fläskkotletter. Jag sympatiserar personligen med djurrätt och slutade äta kött o fisk för ca 25 år sedan, så jag anser INTE att Svenskhet måste inkludera att äta griskött/blodmat "trots mitt SD-röstande", och jag anser mig som svensk.
Sedan har väl ofta barn i egentlig menig inte någon religion-då de inte tagit ställning aktivt själva för en viss tro. (Själv är jag kristen och är för vuxendop - då man själv tar ställning för en tro. Små barn har ingen religion, vare sig muslimsk, judisk, kristen, hinduisk eller annan.)
Jag skulle hellre se Schweiz' system med direktdemokrati, där man folkomröstar i varje fråga för sig, i stället för på ett åsiktspaket där man håller med om vissa åsikter men inte andra. Och sedan ska partierna kohandla sinsemellan, och det kan sluta långt bort ifrån folkviljan. Partipiskan viner också inför riksdagsomröstningarna.
Det såg vi nu senast när Kristersson drev igenom sänkningen av åldern för att byta juridiskt kön, fastän svenska folket börjat vakna efter diverse dokumentärer på SVT (ja faktiskt), och hellre hade velat gå åt andra hållet i den lagstiftningen. Men partipiskan ven, och så gick den bisarra lagändringen igenom. Samma hände när homosexuella fick lov att adoptera barn, trots att opinionsundersökningarna visade att en mycket stor majoritet av svenska folket var emot det, samt att samtliga remissinstanser med barnperspektiv avrådde. Detta ÄR inte demokrati! -
Ja, jag minns den händelsen. Det var jag som hjälpte dig att förstora upp och fixa till fotot på förövaren, så att du kunde ge det till polisen! :)En med många djupa tankar skrev 2024-09-13 13:22:42 följande:
Ja, åsiktspaketen är ett elände. En gång när jag var med i en anti-abort-demonstration och hade en djurrättströja på mig blev jag till och med hotad till livet av en motdemonstrant med vänstersympatier. (Om jag skulle visa mig i en djurrättsdemo där han var med skulle han nämligen "slå in skallen" på mig.)
Också jag är SD-väljare som samtidigt anser att klimatproblemet/ klimatförändringen är verklig. (Den märks tydligt där jag bor.)
Jag håller med dig om att det politiska systemet bör förändras.